NEJ til ny lufthavn i Østjylland

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen NEJ til ny lufthavn i Østjylland.

Gæst

2015-06-17 11:59

Der er ingen grund til at ofre flere penge på en lufthavn,når vi har en i forvejen. Der er andre steder pengene kunne bruges. f.eks mere grøn omstilling.

Gæst

2015-06-18 02:41

Der er lufthavne nok i nærheden af Aarhus.

Gæst

2015-06-18 09:53

Tror ikke på man har gennemtænkt det ordentligt, mange vil blive staunsbundet, huse vil blive usælgelige osv... Tror også prisen for lufthavnen vil være meget større end de tal der ligger på bordet.

Gæst

#379 Re:

2015-06-18 11:10

#378: -  Tror ikke på man har gennemtænkt det ordentligt

Altså - der ligger jo en rapport nu som er langt mere kvalificerende end ingenting (og mere end spekulationer som "jeg tror").

Du har ret i at der endnu er mange ubekendte - som for eksempel hvad de økonomiske konsekvenser bliver for en evt. ny lufthavns naboer, og helt præcist hvad miljøpåvirkningen er. Derfor har politikerne jo heller ikke sagt ja til den skal bygges, men til at det skal undersøges nærmere. Hvilket er det eneste rigtige at gøre hvis vi skal have en endelig afklaring. Hatten af for at det nu endelig bliver gjort! 

Gæst

2015-06-18 12:24

For det første fordi jeg bor i Hinnerup, for det andet fordi jeg synes det er tåbeligt at bruge milliarder på en ny lufthavn, i stedet for at gøre Tirstrup mere tilgængelig, med f. eks udvidelse af vejnettet.

Gæst

2015-06-18 14:06

Det er vanvittigt at lave en ny lufthavn. Vi har en glimrende lufthavn, lav en toglinje derud, så er det perfekt !

Gæst

2015-06-18 14:44

Fordi at det er totalt spild af tid og penge at flytte den lufthavn nu hvor der bliver timedrift til og fra Billund fra Århus,,
R.I.P. Århus lufthavn,, der skulle ikke være brugt så lang tid på at snakke om at flytte dig,, men der skulle ha været lavet den motorvej som var planlagt ud til dig,, og så brugt krafterne på at få udbygget rutenettet fra hvor du ligger...

Gæst

2015-06-18 15:20

hvorfor ødelægge et sted, Thomasminde, Tirstrup lufthavn er ikke egnet til andet end lufthavn, så lad Tirstrup lufthavn være hvor den er, en ny vej kan måske klare byrødderne i Århus

Gæst

2015-06-18 15:41

Det er fuldstændig galimtias, at lægge en lufthavn, hvor det vil støjforuene 29.000 mennesker og ødelæggesmuk natur, samt påvirke et grundvandsområde

Gæst

#385 Re: Re:

2015-06-19 07:36

#362: - Re:  

Jeg kan se ud fra dine svar indlægget, at du ikke selv bor i et område, der vil blive ramt af problemet. Så i mine øjne, er det nemt nok for dig at skrive, at du synes folk skriver mere med følelserne end med facts. Jeg tror, at hvis du stod til, at få en lufthavn i "baghaven", så ville følelserne også spille ind hos dig. Men anyway, det er ikke den eneste grund til at jeg synes, at en flytning af Tirstrup Lufthavn ikke giver mening. 

Du skriver at det er sværere at etablere internationalt netværk, samarbejde etc. hvis ikke lufthavnen flyttes tættere på Aarhus. Der er desværre opstået en tendens af storhedsvanvid i Aarhus. Det er som om, at en lufthavn tættere på vil gøre Aarhus langt mere attraktiv. Men undskyld mig, hvor ofte ser man ikke i udlandet, at den "lokale" lufthavn ligger et godt stykke uden for byens centrum, hvor det fungerer godt, så længe der er gode muligheder for transport såvel privat som offentligt. 

Så ja bedre infrastuktur til Tirstrup Lufthavn er en vigtig faktor. Dette gælder bedre motorvejstrafik, som forøvrigt var planen fra starten af. Sammen med motorvejstrafikken, kunne man lægge en ny linje på Letbanen (der skal jo alligevel graves).

Samtidigt med det, så skal der selvfølgelig en renovering og forbedring af selve Tirstrup Lufthavn. Ny lufthavnsterminal og gratis parkering bare for at nævne noget. 

Hvis man så kigger på det rent miljømæssige, sammen med de gener en ny lufthavn ved Thomasminde vil give, så er her endnu en grund til, hvorfor det ikke giver mening at flytte lufthavnen (og jeg skal lade være med at bringe følelser ind i dette). Men tænk sig alle de byer der vil blive påvirket af en ny lufthavn. Trige, Lisbjerg, Hinnerup, Søften, Grundfør, Hjortshøj, Løgten, Skødstrup, Studstrup, Hornslet, Mejlby, Hårup, Skæring, Egå og Rønde vil alle blive generet af støj og ikke mindst forurening. Det er altså ikke et få-tal af mennesker. Dertil kan man så lægge, at Østjylland altså er mere end Aarhus. Mange på Djursland vil være trætte af at miste Tirstrup Lufthavn. Det vil være ødelæggende for erhvervslivet.

Så vil jeg også lige nævne, at Tirstrup Lufthavn ejes af flere kommuner end blot Aarhus Kommune. Aarhus ejer 58,1% af Aarhus Lufthavn A/S. Resten ejes af Randers Kommune med 18,5% samt Syddjurs, Norddjurs og Favrskov kommuner med hver 7,8%. Der er ikke enighed kommunerne i mellem.

Sidst men ikke mindst så er Thomasminde som udgangspunkt ikke ønskeplaceringen for en ny lufthavn. Så at trumfe en lufthavn igennem, selvom man egentlig helst så den ligge ved Flensted ved Låsby er i mine øjne forkasteligt. Dertil skal så lige siges, at det som minimum vil give en ekstra omkostning på 1 mia. Hvem skal betale denne regning?

Jeg håber, at jeg har uddybet mit indlæg lidt mere. Det var ikke meningen, for mit vedkommende, at det skulle blive en lang diskussion. Jeg ønskede blot, at give min underskrift imod, i mine øjne, en forkert beslutning.

Gæst

#386 Re: Re: Re:

2015-06-19 19:30

#385: - Re: Re:  

"Det er som om, at en lufthavn tættere på vil gøre Aarhus langt mere attraktiv. Men undskyld mig, hvor ofte ser man ikke i udlandet, at den "lokale" lufthavn ligger et godt stykke uden for byens centrum, hvor det fungerer godt, så længe der er gode muligheder for transport såvel privat som offentligt. "

Svar: Afstanden er som sådan ikke et problem - men der er to ting som er: Vores internationale gæster som en sjælden gang ankommer til Tirstrup har rigtig meget bøvl med transport frem og tilbage til byen. Jeg skriver en sjælden gang fordi de langt oftest er tvunget til at lande i Billund, fordi rute udbuddet i Tirstrup er så lille. (London og få destinationer i Skandinavien).

Udbuddet er lille fordi kundegrundlaget er for lille. Store byer i udlandet kan godt have en lufthavn et stykke væk, fordi byen trods alt giver det nødvendige kundegrundlag. Men kun hvis lufthavnen er tilgængelig for andre østjyske byer som Randers, Viborg, Silkeborg, Skanderborg får den kundegrundlag nok for at opretholde de ruter erhvervslivet og universitetet har brug for.

Så ja bedre infrastuktur til Tirstrup Lufthavn er en vigtig faktor. Dette gælder bedre motorvejstrafik, som forøvrigt var planen fra starten af. Sammen med motorvejstrafikken, kunne man lægge en ny linje på Letbanen (der skal jo alligevel graves).

Svar: Motorvejen hjælper ikke - to minutters mindre køretid fra Aarhus er ret ligegyldigt. Ja, letbane kunne være en god idé, men strækningen kan køres ligeså hurtigt med busser, og det er uforholdsmæssigt dyrt at etablere letbanen derud. Det er allerede undersøgt af midttrafik i 2008.

Men tænk sig alle de byer der vil blive påvirket af en ny lufthavn. Trige, Lisbjerg, Hinnerup, Søften, Grundfør, Hjortshøj, Løgten, Skødstrup, Studstrup, Hornslet, Mejlby, Hårup, Skæring, Egå og Rønde vil alle blive generet af støj og ikke mindst forurening.

Svar: Har du læst Grontmij's rapport og især bilag 7? Den viser jo netop at der ikke er støjgener i de byer du nævner. Ja- der hives et diagram frem hvor man kan se en blå streg over en del af Skødstrup - men lad mig understrege dette diagram IKKE viser at der er støjforurening indenfor dette område (det er nattestøj for langdistancefly som ikke vil forekomme, og for øvrigt ikke klassificeret som generende).

Den støjcigar som angiver grænsen for støjgener hedder Lden, og det område rammer kun en lille del af Skødstrup -og vel at mærke hvis lufthavnen får over 1 mio. passagerer (Tirstrup har 400.000, en ny lufthavn forventes at ville få 500.000).

med 500.000 - 1.000.000 passagerer generes ingen byer.

Mht. forurening så ved vi ikke om det vil være et problem. Det skal der yderligere undersøgelser til. Jeg har studeret Billunds miljøredegørelse, og iden er der ingen alamerende forurenings tal for Billund by. Men vil det gælde for Hinnerup og Skødstrup? Hvad vil en evt. luftforurening fra fly udgøre i forhold til bilernes forurening i de to byer - eller lastbilernes? Set i forhold til antallet af flyoperationer selvfølgelig. De som mener der vil være forurening argumenterer med tal fra Los Angeles Internationale lufthavn - som har 70 mio passagerer, 140 gange så mange som Thomasminde ville have = 140 gange så meget forurening.

Jeg må altså fastholde to ting:

- Vi har brug for en bedre beliggende lufthavn med bedre grundlag for flere ruter.

- Der er ikke noget som diskvalificerer Thomasminde som placering - især støjgenerne ifølge rapporten fra Grontmij meget mindre end det som bliver påstået af nejsiden (som påstår at 29.000 vil blive støjplaget). 

Gæst

2015-06-19 20:54

Det er helt hen i hegnet at placere en lufthavn så tæt på det nye store sygehus. Er man syg har man absolut ikke brug for støjende flyvemaskiner mange gange i døgnet. Og ingen hverken på sygehuset eller i byen har brug for den øgede forurening aktiviteterne i forbindelse med en lufthavn vil medføre.

Gæst

2015-06-20 07:11

Lav en metro Aarhus Tirstrup skinnerne er der eller motorvej. I stedet for at iindrage noget af Danmarks bedste landbrugsjord

Gæst

#389 Re:

2015-06-20 12:54

#387: -  

man vi ikke kunne høre flyene i Skejby. Og der vil heller ikke være øget luftforurening, så det er altså ikke et problem

Gæst

#390 Re:

2015-06-20 12:56

#388: -  

hej,

læs lige pkt 2 og 3 i dette link:

http://lufthavntilaarhus.dk/ofte-stillede-spoergsmaal/#2

Der er forklaret hvorfor man ikke bygger letbane og motorvej til Tirstrup.

Gæst

2015-06-20 17:42

Fordi det kun er en lille elite, der vil nyde godt af en flyveplads til deres privatfly.

Gæst

#392 Re:

2015-06-20 19:04

#391: -  

eeh, hvor kommer det nu fra at lufthavnen skulle være til business jets?! Hele idéen med en lufthavn tæt på offentlig transport til hele østjylland er da netop at den vil danne grundlag for rutefly som kan komme rigtig mange mennesker til gavn.

Gæst

2015-06-20 21:37

1. Anvender eksisterende lufthavn i Tirstrup flere gange ugentlig , derfor betyder det meget for mig, at transporten til lufthavnen ikke skal indebærer trafikpropper mv. 2. Mit beboelsesområde bliver i den grad påvirket at en evt. Ny lufttrafik

Gæst

2015-06-21 07:42

Det er da fuldstændig idioti at bygge ny MINDRE lufthavn - brug dog den vi har - og få den udbygget...

Gæst

2015-06-21 08:09

Læs dette interssante

Læserbrev om lufthavnsdebatten

Gæst

2015-06-21 12:00

Det er tåbeligt ,lav dog motor vej fra Århus til Tirstrup
Vh Karen Pallesen

Gæst

2015-06-21 18:38

Det handler både om støj, forurening og i bund og grund om at gøre Tirstrup mere attraktiv for flere flyselskaber og ikke nødvendigvis om placeringen af en østjysk lufthavn!

Gæst

2015-06-21 19:05

Har ikke behov for endnu en støjsender !!

Gæst

2015-06-21 19:17

Ikke brug for flere støjsendere !

Gæst

2015-06-21 22:04

Det er spild af penge at bygge en ny lufthavn, man kan lave en bedre infrastruktur så Tirstrup bliver nemmere og hurtigere at komme til