NEJ til ny lufthavn i Østjylland
Kontakt forfatteren af dette andragende
Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen NEJ til ny lufthavn i Østjylland.
Gæst |
#3022015-05-23 18:05Fordi jeg synes man skal gøre Tirstup lufthavn mere attraktiv og lave gode muligheder for at komme dertil f.eks motorvej og letbanen |
Winnie Rodam |
#303 Tirstrup2015-05-23 18:12I Stockholm havde man Bromma lufthavn - nu beliggende næsten inde midt i byen. Da der kom vækst i byen, der "opslugte" lufthavnen, byggede man Arlanda - langt fra byen - OG lavede en fornuftig kørsel via højhastighedstog (Arlanda-Expressen). Det betyder intet - og hvis man får infrastrukturen til Tirstrup på plads, er der slet ikke behov for en ny beliggenhed. Det er tåbeligt og vil medføre støj- og forureningsgener for en del mennesker. Tænk nu "ud af boksen" med en kreativ løsning af udfordringerne, hvor den er, i stedet for flytning... |
Gæst |
#304 Re: Tirstrup2015-05-23 19:07forskellen er at Stockholm er stor nok til at virke som kundegrundlag for Arlanda. Aarhus by og Djursland er for lille. Derfor er lufthavnen ved at tabe i konkurrencen, og det eneste der hjælper er at flytte den hen hvor der er et større opland. |
Gæst |
#3052015-05-23 19:21.. NB: nattestøjen der vises på facebook-siden er for en lufthavn med kæmpe store widebody-fly som Boeing 777, og et scenarie hvor lufthavnen bliver brugt til trans-kontinentale flyvninger. Det er IKKE det scenarie som er mest sansynligt (Kig på hvad der flyver ud af Billund). Det er kortere ruter til rundt om i Europa med mindre fly som boeing 737 og airbus 320. Og det støjer langt mindre (se billedet) Og så lander der jo meget få fly om aftenen og natten. Derfor er nattestøjen ikke den mest problematiske støj, og diagrammet er kun ét af flere støjdiagrammer! |
Gæst |
#3062015-05-23 19:22Det vigtigste støjdiagram og det mest sigende er middelstøjen Lden. Sjovt nok vises dette diagram ikke på facebooksiden "nej til lufthavn i aarhus nord" - for det viser et langt mindre område (de røde firkanter er de eneste steder hvor der vil være gener fra støjen):
|
Gæst |
#307 #3052015-05-23 20:32
Til det er der at svare: |
Gæst |
#308 Re: #3052015-05-23 20:42Nej det afhænger ikke af operationstallet - fordi det er en max værdi, ikke en middelværdi. Det er den støj man teoretisk set kan blive udsat for hvis et lettende fly kommer ind over. Men diagrammet bliver jo mere eller mindre relevant alt efter hvor meget trafik der er mellem 22 og 07. Her er listen over afgange fra Tirstrup: http://www.aar.dk/afgange Hvis lufthavnen får ligeså mange eller lidt flere operationer, så må nattestøjen siges at være af mindre betydning. Det var den pointe jeg prøvede at få frem, håber det blev klarere :) |
Gæst |
#3092015-05-23 21:37Nu må du beslutte dig. Først erkender du at det ikke afhænger af operationsantallet og så skriver du at diagrammets relevans afhænger af hvor meget trafik der er om natten. Hvis der er bare en natflyvning af en bestemt flytype så har diagrammet relevans. Det er faktisk det det betyder. jeg tror ikke myndighederne godtager din private udlægning af standarder for støjberegninger. |
Gæst |
#3102015-05-23 22:04Det er egentlig simpelt: Diagrammet ændrer ikke udformning afhængig af mængden af trafik, kun typen af trafik. Det er derfor det er misvisende kun at bringe diagrammet for store fly som boeing 777 og airbus 340, som er det mindst sandsynlige scenarie for Thomasminde. Ruteflyene til destinationerne i Europa støjer meget mindre. Og dén pointe er da på ingen måde i modsætning til at gøre opmærksom på det der sjældent der letter fly efter kl 22?? Det har intet at gøre med at ændre betydningen af Amax nat diagrammet. Det har noget at gøre med at bringe lidt balance ind i en - efter min mening - manipulerende måde at vise rapportens konklusioner om støj. |
Gæst |
#3112015-05-25 09:57Der er ingen grund til at udsætte menneskene tæt på en ny lufthavn for det støjhelvede det vil blive. Jeg vil gerne vide hvorfor Tirstrup ikke kan moderniseres og udvides? Og jeg vil gerne vide hvorfor man ikke bygger en bedre vej fra Århus til Tirstrup. Hvad er det Ålborg kan, som Tirstrup ikke kan? Det kan da ikke være den gratis parkering, der gør forskellen? |
Gæst |
#3132015-05-25 13:02Jeg kunne jo egentlig godt tænke mig ikke at blive revet op af hus og hjem og sige forvel til hele min barndom og alt der har hjulpet til at skabe mig |
Gæst |
#3142015-05-25 18:34Jeg syntes det er ufatteligt at der er nogle af våres politiker der kan blive |
Gæst |
#3152015-05-26 14:20Man er gået i gang med at bygge en ny by ved Lisbjerg med op til 30000 indbyggere og arbejder nu med eventuel at bygge lufthavn ved Todbjerg. Det er da helt tosset at opføre en lufthavn så tæt ved alle de "små" byer lige nord for Aarhus, alle andre steder i verden søger man at placere lufthavne mindst 30 km væk fra en storby!!! |
Gæst |
#316 Re:2015-05-26 17:23Lisbjerg bliver slet ikke støjpåvirket. Thomasminde er valgt som placering fordi den ikke er i uoverenstemmelse med den fremtidige byudvikling. København og Billund (og iøvrigt massevis af lufthavne i Europa - se f.eks Geneve lufthavn) ligger tættere på byen end 30km. Referer gerne til den anbefaling der siger 30km. væk bør være et placeringskritie? |
Gæst |
#3172015-05-26 17:27 |
Gæst |
#3182015-05-26 17:30 |
Gæst |
#3202015-05-26 17:53Brug penge på hurtig togforbindelse til århus |
Gæst |
#321 Re:2015-05-26 18:03#320: - brug penge på hurtig togforbindelse til århus 1) ikke hurtigere end bussen 2) meget dyrt (især hvis den skal være hurtig) - koster op imod en halv lufthavn 3) skaber ikke offentlig transport forbindelse for andre byer end Aarhus = desværre en dårlig investering. Det er allerede undersøgt.
|
Gæst |
#3222015-05-27 10:352 store lufthavne i Jylland er tilstrækkeligt. Bor i inflyvningslinien til Thomasminde |
Gæst |
#3232015-05-27 20:31Det bliver en enorm omkostning at opføre en ny lufthavn |
Hanne |
#324 Århus lufthavn2015-05-27 23:08Lufthavnen ligger udmærket hvor den ligger idag, hold nu Århus og lad Tirstrup få ro så lufthavnen kan udvide og udvikle sig, hjælp dem, udvid vejen til motorvej og lad evt. Toget køre derud. Jeg er født og opvokset i Århus, jeg har altid været stolt af min fødeby, og det vil jeg gerne blive ved med at være. Så slut nu i har projekter nok. |
Gæst |
#325 Re: Århus lufthavn2015-05-28 11:18#324: Hanne - Århus lufthavn lad Tirstrup få ro så lufthavnen kan udvide og udvikle sig, hjælp dem, udvid vejen til motorvej og lad evt. Toget køre derud Jeg tror efterhånden det har været nævnt 200 gange i denne debat at det ikke hjælper på kundegrundlaget at få motorvej og tog til Tirstrup. Det er penge ud af vinduet da det kun giver marginalt kortere rejsetid fra Aarhus og ikke hjælper det øvrige opland. Iøvrigt koster det en halv lufthavnsflytning. Vi kan diskutere fra nu af og til dommedag om lavt kundegrundlag eller manglende arbejdsro og kritiske stemmer kom først, men det løser ikke situationen. Lufthavnen mangler ruter til andre destinationer end skandinavien: Frankfurt, Amsterdam, Bruxelles, Berlin, ordentlig forbindelse til London. Jeg kan ikke se hvordan den kan ændres uden et større kundegrundlag?? |
|
Nej til flere grusgrave i Hornsherred og i kommunen
Ja tak til udvikling- Nej tak til Heliport i Hvide Sande
Nej Tak til forlystelsespark på Rørvig halvøen!
Bevar de Kulturelle Siloer på Nexø Havn
Er der noget, du vil ændre?
Ændring sker ikke ved at forblive tavs. Skaberen af denne underskriftindsamling stod frem og handlede. Vil du gøre det samme? Start en social bevægelse ved at oprette en andragende.
Opret selv en underskriftindsamlingAndre underskriftsindsamlinger, som du kunne være interesseret i
Nej tak til Energipark Vallø i Køge Kommune
1349 Oprettet: 2024-11-06
Nej til flere grusgrave i Hornsherred og i kommunen
2280 Oprettet: 2024-10-02
En kamp for studiemiljøet på Søndre Campus Københavns Universitet
457 Oprettet: 2024-11-11
Styrk Koldings Erhverv – Afskaf Dækningsafgiften
425 Oprettet: 2024-11-04
Underskriftsindsamling mod lukning af Gårsdalvej, Ravnstrup
405 Oprettet: 2024-11-07
NEJ til indhegning af kvæg i Sønderskov og Ravnsholt - JA til urørt skov og sikker skolevej
378 Oprettet: 2024-11-06
Bevar de Kulturelle Siloer på Nexø Havn
365 Oprettet: 2024-10-29
BEVAR Centerhallen i Lillerød
297 Oprettet: 2024-10-28
Søruplund Nej Tak
299 Oprettet: 2024-09-30
Underskriftindsamling imod at kørebanen på Tannisbugtvej reduceres til en bredde på 6 meter.
205 Oprettet: 2024-11-04
Rikke Cramer Christiansen
137 Oprettet: 2024-11-02
Nej tak til solcellepark i Lunderskov og Nagbøl
129 Oprettet: 2024-11-09
Bevar specialsygeplejerske Laila Barkani's stilling
120 Oprettet: 2024-10-24
Behold billedkunst i 1.klasse
5373 Oprettet: 2024-03-27
Vi skal have bus 9A tilbage!
721 Oprettet: 2024-10-09
Stop med at investere vores fælles pensionspenge i våben til Israel!
4888 Oprettet: 2024-07-19
Stop dyreforsøg på hunde og grise hos Scantox i Viby Sjælland
749 Oprettet: 2024-09-16
Ekstraordinær Generalforsamling FGK
83 Oprettet: 2024-10-21
Klage over byggestøj
82 Oprettet: 2024-10-23
Vi Kræver Et Øjeblikkeligt Stop for Mink- og Chinchillaavl”
80 Oprettet: 2024-11-12