NEJ til ny lufthavn i Østjylland
Kontakt forfatteren af dette andragende
Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen NEJ til ny lufthavn i Østjylland.
Gæst |
#12013-11-07 08:43I en tid hvor vi bliver nødt til at medregne bæredygtighed som en af de vigtigste faktorer ved store (og små!) nye projekter, giver det rigtig meget mening at forbedre tilgangen til Århus Airport ved Tirstrup - Fremfor at opføre en helt ny lufthavn - på et smukt og skrøbeligt stykke natur beliggende blot en lille smule tættere på Århus C - Klods op og ned ad adskillige små lokalsamfund, hvis beboere ville lide under generne ved pludselig at få placeret en lufthavn i baghaven. |
Green Airport Ambassador Lasse Thomassen |
#2 Re:2013-11-07 09:31De internationale selskaber kigger på opland, altså eks. passagergrundlag inden for en radius af en time osv. Oplandet er pt. ikke stort nok i Tirstrup (ca. 750.000). En ny lufthavn med den nye placering (ca. dobbelt så stort kundegrundlag), hvilket automatisk vil gøre, at der kommer mere gang i en evt. ny lufthavn, da de internationale selskaber vil satse mere på den grundet passagergrundlaget og dermed bedre udbud af ruter osv., som i sidste ende vil gavne pengesagerne. |
Dette indlæg er blevet fjernet af dens forfatter (Vis detaljer)
2013-11-07 10:28- Date of removal: 2013-11-07
- Årsag til fjernelse:
Gæst |
#4 Re: Re:2013-11-07 10:51#2: Green Airport Ambassador Lasse Thomassen - Re: Så vil det være mest logist at finde godt sted vest for Silkeborg, på hedesletten, hvor der allerede er fladt og relativ dårlig landbrugsjord. Så bliver 1 times oplandet også betydeligt større, idet en lufthavnen der vil nå stort set hele regionen!
|
Green Airport Ambassador Lasse Thomassen |
#5 Re: Re: Re:2013-11-07 13:17Vi kæmper for at få tingene undersøgt, så man kan finde den løsning der alt i alt gavner østjyderne bedst muligt. |
Gæst |
#62013-11-07 13:26It would be SO much cheaper and have a much less environmental impact to make a fast train connection from Tirstrup to Billund, through aarhus. What's this obsession with more airports? |
Green Airport Ambassador Lasse Thomassen |
#7 Re:2013-11-07 14:21An extension of the existing (5.8 km) railway will cost op to a billion public DKK and it will still give about an hour's journey. |
Gæst |
#82013-11-07 14:53Begrebet "Grøn lufthavn" er et retorisk trick. Ingen lufthavne er "Grønne" og luften omkring lufthavnene er det slet ikke. Heller ikke støjmæssigt. |
Gæst |
#9 Re: Re:2013-11-07 16:29#7: Green Airport Ambassador Lasse Thomassen - Re: Er meget sikker på at det ikke er muligt at have et højhastighedstog fra Århus til Tirstrup, der er alt for få korte lige afstand. |
Gæst |
#102013-11-07 20:11Alle lufthavne jeg kender til er der mindst 30 km eller mere fra storbyen, Så der er ikke grundlag for at flytte den nærmere Aarhus, men lav motorvejen længere |
Gæst |
#11 Re:2013-11-07 21:10Er det nu helt korrekt???? |
gæst |
#12 Re:2013-11-07 22:53En co2 neutral eller måske endda co2 optagende lufthavn som er bygget med bæredygtige materialer og principper kan vel danne præcedens for andre byggerier, blive et "showroom" som illustrerer det bedste Østjylland kan præstere, som beskrevet på Facebook siden "Ny Lufthavn Til Aarhus". Det er snarere et retorisk trick at lave en gruppe der hedder "Nej til Lufthavn i Aarhus Nord" - så tror man at Aarhus Nord Lystrup, Vejlby Risskov, Trige og Lisbjerg bliver påvirket, og det er jo ikke tilfældet. Prøv at skrive "Aarhus N" i Google maps. - der er jo ingen der overhovedet nævner at man kan eller skal lægge en lufthavn dér. Faktisk opfordres der til at man undersøger flere beliggenheder. |
Brian Røgind. |
#13 ?????2013-11-08 01:01Jeg synes kun der står 176 underskrifter på antallet, men det er ok hvis det faktiske tal er over 1200 på tre dage. Det sørgeligeste ved en ny lufthavn er at, DET er der råd til, men ikke til at sørge for de gamle på plejehjem og at bevægelseshæmmede pensionister kan få rengøringshjælp, eller der ikke er råd til de supersygehuse de har snakket så meget om, og allerede er i gang med. Politikerne ved sg godt at bugettet generelt bliver det dobbelte af hvad de har regnet med fra starten af. Det er set ved både Farø broen, Storebældts broen, Øresunds broen, metrobyggeriet, og nu også supersygehusene. Så en lufthavn vil sikkert også blive dobbelt så dyr. Godt gået. Hvis der er 1200 underskrifter på tre dage. Fik vi bare 400 underskrifter om dagen mod folketingets frås med borgerenes penge, så var vi glade, det koster trods alt skatteborgerene en masse unødige penge, at skulle betale politikernes selvbestaltede frås og ekstra pensioner til både dem og deres børn, vi har kun ca. 25.600 underskrifter, medregnet dem på en anden indsamlingsliste, samlet på snart to år. 400 i døgnet havde været 290.400, så havde folketinget været nød til at høre befolkningens mening. |
Ulla Langkjer |
#14 Re:2013-11-08 07:27< Det må være meget billigere og smartere, at lave et lille sving på sporene til Grenaa-Odder banen/ den kommende letbane, og føre den forbi Tirstrup. Så kan Tirstrup lufthavn vel ikke ligge mere perfekt. |
Gæst |
#152013-11-08 12:25Vi har allerede EN lufthavn i Århus Nord, under ½ time fra Århus C ligger Tirstrup (Århus airport) |
Gæst |
#16 Geografi2013-11-08 15:34Okay folkens. Skal vi lige få styr på geografien én gang for alle. Aarhus Nord (hyppigst kaldet Aarhus N) ligger groft sagt mellem Skejby, Trøjborg og Lystrup. Ikke ved Thomasminde, ej heller på Mols (?). Det er usagligt og uredeligt for debatten at påstå andet. Jeg mener- vil nogen virkelig mene at Tirstrup er Aarhus Nord?7 |
Gæst |
#172013-11-09 03:29hvorfor skulle vi have en nye som koster til at komme til at koste en bondegård nej brug penge til de svage og unge vi har en fin lufthavn |
Gæst |
#182013-11-10 13:00Århus lufthavn er bare helt ok let at komme til så hold fingrene fra fra vores dejlige natur det er også alt for tæt på byen |
Green Airport Ambassador Lasse Thomassen |
#19 Re: Re:2013-11-11 07:55Citat fra SAS-direktør i Dagbladet Børsen, 23 aug 2013:
"En ny lufthavn i Aarhus vil skabe et langt bedre kundegrundlag og dermed flere ruter, end tilfældet er med den nuværende, kriseramte lufthavn, der ligger i Tirstrup på Djursland. Det siger Flemming Jensen, koncerndirektør for SAS. "Der er ingen tvivl om, at en bedre placering af Aarhus Lufthavn vil skabe et større og bedre passagergrundlag for SAS," siger Flemming Jensen og understreger, at et større passagergrundlag er lig med flere afgange fra lufthavnen." De internationale flyselskaber kigger på opland, altså passagergrundlag inden for en radius af en time osv. Oplandet er pt. ikke stort nok i Tirstrup (ca. 750.000). En ny lufthavn med ny placering (ca. dobbelt så stort kundegrundlag) tæt på Aarhus, vil automatisk gøre, at der kommer mere gang i en lufthavn, da de internationale selskaber vil satse mere på den grundet passagergrundlaget.
Citat fra SAS-direktør i Dagbladet Børsen, 23 aug 2013:
"En ny lufthavn i Aarhus vil skabe et langt bedre kundegrundlag og dermed flere ruter, end tilfældet er med den nuværende, kriseramte lufthavn, der ligger i Tirstrup på Djursland. Det siger Flemming Jensen, koncerndirektør for SAS. "Der er ingen tvivl om, at en bedre placering af Aarhus Lufthavn vil skabe et større og bedre passagergrundlag for SAS," siger Flemming Jensen og understreger, at et større passagergrundlag er lig med flere afgange fra lufthavnen."
Så uanset om man forbedrer rejsetiden til Tirstrup ved en forlængelse af motorvejen der koster en lille milliard af vores skattekroner, hvorved man kun hente ca. 2 min. eller forlænger togbanen fra Kolind (5,8 km), som igen koster en lille milliard skattekroner og man stadig har ca. 1 time til Aarhus, rokker det ikke synderligt ved kundegrundlaget, som er det aller vigtigste i forhold til at gøre en lufthavn attraktiv.
Med de 8 ud af 10 år Tirstrup har kørt med underskud risikerer vi måske i værste ende at stå uden noget som helst.
Synes du ikke det er værd at undersøge mulighederne for en ny placering? |
Green Airport Ambassador Lasse Thomassen |
#20 Re:2013-11-11 07:57Planerne om den nye lufthavn er baseret på privat finansiering. |
Green Airport Ambassador Lasse Thomassen |
#21 Re: ?????2013-11-11 07:58Lufthavnen går ikke ud over de ældres velfærd. Det er et privatfinansieret projekt. |
Gæst |
#222013-11-11 08:33Der skal bare ikke være en lufthavn der bor mennesker som har købt deres hus, opfordret deres børn og bestemt de vil langt væk fra byen. De skal ikke sælge deres hus og minder så der kan komme en latterlig lufthavn. Det er latterligt at vi bringer denne sag op igen, da den var lukket. Dem som så gerne vil have en lufthavn har ingen ret til at smide familier ud af deres hjem, for at de skal kunne komme ned til de varme lande. Jeg siger nej. Og jeg siger nej til andre steder som er idyllisk. Jeg har ikke lyst til at kaste lorten videre, men sige det må være så tæt på Århus som muligt så, så det ikke går ud over mennesker, som har valgt at bo ude på landet. Jeg har meget mere at sige. Jeg siger nej! |
Gæst |
#232013-11-11 19:08hold nu op med at tro at Århus, lufthavnen, erhvervslivet og livet generelt bliver bedre af at du får 20 minutters mindre transporttid til lufthavnen - adskillige milliarder senere. Få nu øje på noget vigtigt.. |
Gæst |
#24 Re:2013-11-12 08:28Det handler faktisk om hvorvidt Aarhus på sigt skal have en lufthavn eller ej. Tirstrup har for lille et kundegrundlag til at kunne eksistere - fordi hele Østjylland - ikke kun Aarhus - har for langt til lufthavnen. Så ved at sige nej til en undersøgelse af en ny lufthavn siger I også indirekte nej til at Aarhus bør have en lufthavn i det hele taget. Og husk, det der er på bordet er kun forslag om en UNDERSØGELSE af om behovet er reelt og om hvor lufthavnen kunne ligge. INGEN taler om en lufthavn i Aarhus Nord. Så lidt polemisk kan man sige at stemmerne hér er spildt- I burde kalde afstemningen 'Nej til en lufthavn mellem Aarhus og Randers. Der er indledende analyser som viser at lufthavnen ikke vil genere mere end en motorvej. Til gengæld vil den komme 1,4 mio mennesker i hele Østjylland til gode. Ikke kun Aarhus, men også Randers, Silkeborg, Herning, Viborg, Skanderborg, Hadsten, Hinnerup,Viby, Hørning, Hammel, Rønde, Hornslet osv. En lufthavn med det rigtige kundegrundlag giver grobund for bedre flyforbindelser. -Vil jeg tro; det skal selvfølgelig undersøges! |
HT |
#25 Re: Re:2013-11-12 10:58Hvorfor bliver I ved? Danmark er det land med flest lufthavne pr indbygger! Hvorfor ikke kæmpe for at gøre Tirstrup lufthavn endnu bedre så flere vil bruge den? Folk på Djursland har selv valgt at bo i nærheden af lufthavnen og har vænnet sig til den. Hvorfor skal det nu også trækkes ned over hovederne på andre der har valgt at bo på landet for at få fred? Hele eksistensgrundlaget for de berørte af en eventuel ny lufthavn vil blive revet væk fra dem. Er det fair? Det erhverv der drives fra arealerne i dag
vil jo også skulle dreje nøglen om hvis de der vil have en lufthavn får det trumfet igennem. Hvordan kan det fremme beskæftigelsen? |
|
Ja tak til udvikling- Nej tak til Heliport i Hvide Sande
Transformér landbruget - udfas intensiv husdyrproduktion
Nej Tak til forlystelsespark på Rørvig halvøen!
Bevar de Kulturelle Siloer på Nexø Havn
Nej til flere grusgrave i Hornsherred og i kommunen
Er der noget, du vil ændre?
Ændring sker ikke ved at forblive tavs. Skaberen af denne underskriftindsamling stod frem og handlede. Vil du gøre det samme? Start en social bevægelse ved at oprette en andragende.
Opret selv en underskriftindsamlingAndre underskriftsindsamlinger, som du kunne være interesseret i
Støtteerklæring til modstanden mod salget af Silkeborg IF
6171 Oprettet: 2024-11-19
Kæmp for Amager Bio - Bevar det vi elsker!
4143 Oprettet: 2024-12-06
BEVAR DEN DIREKTE TOG-FORBINDELSE MELLEM MIDT- OG VESTJYLLAND OG KØBENHAVN
1562 Oprettet: 2024-11-24
Bevar studiemiljøet på SAMF og KUA!
2297 Oprettet: 2024-11-19
Bevar K-klasserne - Støt vores børn med særlige behov / Aalborg
728 Oprettet: 2024-11-22
BEVAR Centerhallen i Lillerød
824 Oprettet: 2024-10-28
Stop lagerbeskatning af kryptovaluta i Danmark
458 Oprettet: 2024-11-17
Etablering af Lindved trinbræt/station på Svendborgbanen
448 Oprettet: 2024-11-28
ET HYGGELIGT OG AUTENTISK MILJØ PÅ HUNDESTED HAVN
437 Oprettet: 2024-11-26
Nej tak til Energipark Vallø i Køge Kommune
2051 Oprettet: 2024-11-06
NEJ TAK TIL HØJHUSBYGGERI I SÆDDING/FOURFELDT
443 Oprettet: 2024-11-21
NEJ tak til solcellepark på Orupgaards marker ved Sønder Vedby og omegn.
245 Oprettet: 2024-12-15
Nej til flere grusgrave i Hornsherred og i kommunen
2598 Oprettet: 2024-10-02
Stop byggeplanerne i Solberg Parkkirkegård på Gravens Rand.
535 Oprettet: 2024-11-16
Nej Tak Til Solceller I Fjerritslev!!
182 Oprettet: 2024-12-11
Nej tak til kunstgræs og 18 meter høje lysmaster på SIF's baner
140 Oprettet: 2024-11-26
Underskriftsindsamling for bevarelsen af kandidaten i Generel Pædagogik
125 Oprettet: 2024-12-09
Bevar Haastrups Skønne Udsigt og Natur - Nej til Solcellepark!
123 Oprettet: 2024-12-02
NEJ til indhegning af kvæg i Sønderskov og Ravnsholt - JA til urørt skov og sikker skolevej
643 Oprettet: 2024-11-06
Styrk Koldings Erhverv – Afskaf Dækningsafgiften
537 Oprettet: 2024-11-04