NEJ til ny lufthavn i Østjylland

Quoted post


Gæst

#1

2013-11-07 08:43

I en tid hvor vi bliver nødt til at medregne bæredygtighed som en af de vigtigste faktorer ved store (og små!) nye projekter, giver det rigtig meget mening at forbedre tilgangen til Århus Airport ved Tirstrup - Fremfor at opføre en helt ny lufthavn - på et smukt og skrøbeligt stykke natur beliggende blot en lille smule tættere på Århus C - Klods op og ned ad adskillige små lokalsamfund, hvis beboere ville lide under generne ved pludselig at få placeret en lufthavn i baghaven.

For nogle af de mange penge man ville spare ved at investere i den eksisterende lufthavn fremfor at bygge nyt, kunne man bygge et højhastighedstog, lave gratis parkering og udbygge vejnettet til den eksisterende Århus Airport ved Tirstrup.

Svar

Green Airport Ambassador Lasse Thomassen

#2 Re:

2013-11-07 09:31:28

#1: -

De internationale selskaber kigger på opland, altså eks. passagergrundlag inden for en radius af en time osv. Oplandet er pt. ikke stort nok i Tirstrup (ca. 750.000). En ny lufthavn med den nye placering (ca. dobbelt så stort kundegrundlag), hvilket automatisk vil gøre, at der kommer mere gang i en evt. ny lufthavn, da de internationale selskaber vil satse mere på den grundet passagergrundlaget og dermed bedre udbud af ruter osv., som i sidste ende vil gavne pengesagerne.

Citat fra SAS-direktør i Dagbladet Børsen, 23 aug 2013:

"En ny lufthavn i Aarhus vil skabe et langt bedre kundegrundlag og dermed flere ruter, end tilfældet er med den nuværende, kriseramte lufthavn, der ligger i Tirstrup på Djursland. Det siger Flemming Jensen, koncerndirektør for SAS. "Der er ingen tvivl om, at en bedre placering af Aarhus Lufthavn vil skabe et større og bedre passagergrundlag for SAS," siger Flemming Jensen og understreger, at et større passagergrundlag er lig med flere afgange fra lufthavnen."

Hvis man laver en forlængelse af motorvejen der koster en lille milliard skattekroner, hvorved man kun henter ca. 2 min, rokker det ikke synderligt ved kundegrundlaget, som er meget vigtigt i forhold til at gøre en lufthavn attraktiv for flyselskaberne.

Aarhus Nord får infrastrukturen i forbindelse med letbanen til, at vi kan gøre det på en billig måde i forhold til at udbygge banen ved Kolind og ned til Tirstrup 5,8 km og op igen, som alligevel vil koste op med en lille mia skattekroner og det vil stadigvæk tage omkring en time fra Tirstrup til Aarhus C, hvilket igen heller ikke giver et større kundegrundlag, som er meget vigtigt i forhold til en lufthavn.

Modellen for en ny lufthavn er rent privatfinansieret.

Med de sidste 8 ud af 10 år Tirstrup har kørt med underskud, risikerer vi måske i værste ende at stå uden noget som helst og miste en masse arbejdspladser. Lufthavnen beder årligt op mod 10 mio af vores skattekroner for ikke gå konkurs. skattekroner der måske bedre kunne være brugt på ældrevelfærd.

Synes du ikke det er værd at undersøge mulighederne for en ny placering?


Synes du ikke det er værd at undersøge mulighederne for en ny placering?
I så fald, så hjælp med at få igangsat en undersøgelse af tingene.
http://lufthavntilaarhus.dk/

Ulla Langkjer

#14 Re:

2013-11-08 07:27:40

#1: -  

 < Det må være meget billigere og smartere, at lave et lille sving på sporene til Grenaa-Odder banen/ den kommende letbane, og føre den forbi Tirstrup. Så kan Tirstrup lufthavn vel ikke ligge mere perfekt.


Gæst

#262 Re:

2015-05-19 21:11:49

#1: -  

 Ja  bevar  tirstrup  lufthavn.  Børnene  ved de ikke  må lyse med deres lygter op over 45 grader - for det kan blænde og chikaner  piloterne  børnene  ved de ikke  må flyve med drage i op til 5 km afstand  og lyden  fra flyene kender vi også  når vindretningen  er direkte ind mod byen  og det lyder som  flyet  lander eller  letter fra baghaven. 

 

Vi ved at hvis  vi har arbejdet  derude og arbejder  derude er der akut tilkaldevagt tilknyttet  i tilfælde  af  et fly må nødlande  omdirigeres eller  mellemlande 

 

Dette kan  kræve Ca 100 bespisende  gæster ekstra klokken  meget sent 

 

Resultater  kan blive  at der ligepludselig er Ca 300  gæster midt på aftenen  i chartersæsonen 

 

Det kræver virkelig  lydhør  og  total gejst for at få en lufthavn  til nabo

 

Husk også  på at de landingsbanen lys og projektører  kan genere dem der bor i området.

 

Luften  er anderledes  pga deres brændstof. 

 

Megen trafik  kan  forekomme  om natten  når folk kommer  hjem  igen.

Cressi Bjarne

#512 Re:

2015-12-15 08:26:54

#1: -  Højhastighedstog kan nok ikke svare sig (tidsbesparelse) men motorvejstilslutning og evnt. gratis og sikker parkering anlagt Lystrup enge og letbanen derfra med direkte tilgang til lufthavnen tilpasset flyafgange og selvfølgelig gratis og sikker parkering ved lufthavnen for dem der ønsker at køre bilen hele vejen vil med garanti øge passagerer antal.og forhindre bygning af Jacobsminde 

 


Gæst

#579 Re:

2016-05-31 13:31:56

#1: -  

 Hørt hørt!!!