NEJ til ny lufthavn i Østjylland

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen NEJ til ny lufthavn i Østjylland.


Gæst

#501

2015-11-25 06:28

Deltog i miljømødet i Væksthuset den 24. november, og både miljømæssigt og økonomisk får det for store omkostninger at bygge ny lufthavn.

Gæst

#502 Re:

2015-11-25 08:25

#501: -  

 Ja, alt byggeri har både miløjmæssige og økonomiske konsekvenser. Spørgsmålet er om de kan accepteres, og i dette tilfælde kan de. Det viser Grontmijs rapport. Der er altså ikke noget der taler mod at flytte lufthavnen endnu. Derfor er det fornuftigt at undersøge: 

a) om det kan lade sig gøre ifht. trafikministeriets krav

b) om der kan findes investorer

Hvis b falder på plads, så er økonomien jo også på plads, og så er der ingen grund til bekymring! Lad os nu støtte op om de meget relevante undersøgelser af en levedygtig lufthavn for hele østjylland!

 


Gæst

#503

2015-12-01 14:07

Hvem har interesse i en lufthavn ved Thomasminde? Altså ud over de politikere, der vil have et eftermæle...

Gæst

#504 Re:

2015-12-01 15:09

#503: -  

Det har:

Universitetet og andre institutioner med meget forskning og nødvendige, internationale samarbejder

Erhvervslivet, særlig virksomheder som henter meget af omsætningen ved at yde services eller sælge produkter internationalt

turistbranchen, som har behov for at trække kunder til Østjylland.

Alle tre områder er i stigende grad afhængige af god infrastruktur, ellers siver aktiviterne herhen hvor imfrastrukturen er til stede (læs: København)


Gæst

#505

2015-12-06 11:54

Fordi politiker ikke vil hører der er ingen der vil Være nabo til det støj helvede som en ny stor lufthavn vil medføre. Der er med garanti Heller ikke en af politikken som bor i nærheden af Thomasine.

Gæst

#506 Re:

2015-12-07 06:50

#505: -  

Politikernes job er at beslutte det som er bedst for samfundet. Så når politikere bliver enige om at vedtage ny infrastruktur er det fordi fordelene for hele samfundet opvejer de gener som de få vil opleve. 

I følge rapporten fra Grontmij vil enkelte beboere i landsbyerne Hadbjerg og Todbjerg blive generet at støj. Disse borgere vil selvfølgelig have krav kompensation. 

Iøvrigt er det ret forkælet ikke at ville bidrage til samfundets udvikling, og alle der er imod lufthavnen bør straks afholde sig fra at køre i bil på samtlige indfaldsveje til Aarhus, da  bilstøjen leverer ligeså mange decibel til husene / lejlighederne langs vejene som der vil være i omegnen af en evt. ny lufthavn.


Gæst

#507

2015-12-10 20:28

Jeg mener at Aarhus lufthavn ligger rigtig fint hvor den ligger, om man skal køre 25 min. den ene vej eller den anden vej fra Århus kan da ikke være et problem, da lufthavnen vel ikke kan ligge midt i Århus. Det kan tvært imod generer rigtig mange mennesker i forstæderne for der er da støj.

Gæst

#508

2015-12-11 12:01

Jeg var oprindeligt for en flytning af lufthavnen, men er kommet til den konklusion at det ikke hænger sammen. Eneste rigtige løsning er at fastholde den nuværende placering, og bruge midlerne til at udvikle AAR der.

Gæst

#509 Re:

2015-12-11 12:25

#508: -  

 måske skal du lige kaste et blik hér inden du cementerer den konklusion...

passagerudvikling i Tirstrup


Gæst

#510

2015-12-11 19:53

Det giver ikke mening at flytte Tirstrup lufthavn, Århus har tabt kampen til Billund og Ålborg, lad os nu støtte de lufthavne vi allerede har.

Gæst

#511 Re:

2015-12-12 06:17

#510: -  

 betyder det at du mener Østjylland skal være uden lufthavn...?

Cressi Bjarne

#512 Re:

2015-12-15 08:26

#1: -  Højhastighedstog kan nok ikke svare sig (tidsbesparelse) men motorvejstilslutning og evnt. gratis og sikker parkering anlagt Lystrup enge og letbanen derfra med direkte tilgang til lufthavnen tilpasset flyafgange og selvfølgelig gratis og sikker parkering ved lufthavnen for dem der ønsker at køre bilen hele vejen vil med garanti øge passagerer antal.og forhindre bygning af Jacobsminde 

 


Gæst

#513

2015-12-15 17:23

 motorvejstilslutning = 1 mia kr. og kun 120 sekunder sparet (=ikke større kundegrundlag)

Desværre. Det havde ellers været en nem løsning, men det eneste der kan redde lufthavnen ser desværre ud til at være en flytning. Ser man på passagerudviklingen må man sige at en stemme for at bevare Tirstrup mere og mere ligner en stemme for at sige stop til lufthavnsbetjening i Østjylland.


Gæst

#514

2015-12-16 09:45

Fordi jeg har deltaget i debatten i næsten 30 år, jeg har sågar skullet være i byrådet i 2003 som 2. supleant for daværende DF byrådsmedlem Brian Korsgaard der var inhabil i spørgsmålet om byrådet skulle bevilge 25 mio. kr. dengang til en VVM undersøgelse.men det er en længere historie.
jeg har et utal af skriverier i aviserne 20 år tilbage, og jeg lægger gerne materialet frem hvis det kan gavne et NEJ til en ny lufthavn.

Venlig Hilsen
Per Hovgaard per.hovgaard@stofanet.dk



Gæst

#515 Re:

2015-12-16 14:50

#514: -  

 Læg gerne saglige og troværdige argumenter for at bevare Tirstrup frem, dem mangler der så sandelig nogen af.

Pt. hører man argumenterne;  -

- en motorvej vil løse alle problemer (bevist forkert)

- lufthavnen skal blot udbygges, så kommer der vækst (det er ikke kapacitet der mangler)

- der skal en bedre ledelse til (det er meget svært at tro på dårlig ledelse de sidste 10 år er årsagen til lufthavnens tilbagegang)

- blot man ikke taler lufthavnen ned så kommer flyselskaberne (der har været ro omkring lufthavnen i mange år uden det har givet anledning til vækst)

 

Der må være nogle andre argumenter end disse? For ingen af dem virker som om de vil redde ludthavnen. Dermed mangler der et modargument til det tungest vejende argument i debatten, nemlig:

Kundegrundlaget bliver fordoblet hvis lufthavnen flyttes til Thomasminde

 


Gæst

#516

2015-12-17 16:37

Fordi jeg mener det er for dyrt i forhold til at vi allerede har Billund og Aalborg som betjening af det jyske, som jeg finder udmærket. Hellere bruge pengene for at få en kompetent upolitisk ledelse til Aarhus lufthavn som kan få det til at fungere. Så kan man sidenhen udbygge når der er penge tilovers.

Gæst

#517

2015-12-30 20:58

Jeg tror at Århus Lufthavn i Tirstrup har den mest optimal lokalisation. Ombygning af vej fra Århus til Tirstrup og Grenå til motorvej vil gerne hjælpe for at forkorte transport til lufthavn samt vil det hjælper til videre udvikling af Djursland.
Vi vil gerne udvikling af Østjylland helle Østjylland og ikke kun Århus og omegn. MVH Jerry

Gæst

#518 Re:

2016-01-02 15:20

#517: -  

Hej Jerry. Det er meget sympatisk at melde ud vi skal lave tiltag der udvikler hele regionen, men det fordrer jo en levedygtig lufthavn. Afstanden til Aarhus er ikke det vigtigste i den sammenhæng, de fleste overlever en tur på 30-45 min. Det suverænt vigtigste er kundegrundlaget, dvs. antallet af rejsende der kan nå lufthavnen indenfor en time. Det tal er langt under en mio. fordi lufthavnen ligger helt ude på Jyllands næse. Hvis vi skal have flere ruter, skal der være flere kunder. Det er så simpelt. Det kommer der ikke med en motorvej til Aarhus - kun med en bedre geografisk placering i forhold til oplandet.

Situationen kan sammenlignes med Manston Airport i Kent, England, der ligesom Tristrup var lukningstruet en årrække pga. forkert beliggenhed (den startede også som en militær flyveplads). Manston lukkede i 2014. I øvrigt blev lufthavnen privatiseret i 2005 - det fik meget skidt.

Det bedste bud pån  at sikre lufthavnsbetjening er - som det ser ud nu med de rapporter der er lavet* - at flytte lufthavnen til en placering med næsten det dobbelte kundegrundlag (Thomasminde).

* Grontmij rapporten, midttrafiks rapport der konkluderer at tog til Tirstrup er urentabelt, samt vejdirektoratets rapport der konkluderer det er en samfundsøkonomisk dårlig investering at bygge motorvej til Tirstrup.


Gæst

#519 Placering af virksomheder

2016-01-03 14:01

Jeg er bare træt af at høre hvor vigtigt det er at have en lufthavn i nærheden af virksomhederne i Østjylland og nok især Århus. Vi har allerede en lufthavn og hvis det betyder noget for de enkelte virksomheder at være tæt på en lufthavn, så placer dog virksomhederne mellem Århus og Titstrup, så er der let til det hele


Gæst

#520 Re: Re:

2016-01-03 14:08

#518: - Re:  

 Tirstrup lufthavn kunne sagtens få kunder nok, hvis bare vi kunne stå sammen og bruge den. Hvis der er et marked er den også leverandører. Det er som købmanden i oplandsbyerne, han lukker også hvis alle byens beboere kun handler i Bilka.

mvh Peter Krogh


Gæst

#521 Re: Re: Re:

2016-01-03 17:00

#520: - Re: Re:  

Det kan du have ret i Peter, men ser vi på den hidtidige udvikling i Tirstrup ser det ikke ud at være en nok at satse på loyalitet. Kunderne tænker primært på hvor der er de mest relevante ruter til lavest mulige pris. Og det har Tirstrup jo ikke rigtig leveret. Når politikerne nu arbejder for en flytning må det være fordi de ikke længere tror på den negative udvikling kan vendes. 

Eksemplet med Manston Airport i England som er bragt i en tråd ovenfor er igen interessant, for hér blev der også oprettet støttegrupper og forsøg med at tale lufthavnen op, men det hjalp ikke. Det indikerer at en lufthavn - som al anden infrastruktur - skal placeres så flest muligt kan benytte den. Ellers taber den til andre transportformer og lufthave. 

Selvom den romantiske analogi at Tirstrup lufthavn = den lille købmand som vi skal støtte er besnærende, er virkeligheden nok nærmere: lufthavn  = Bilka - som netop kun kan overleve med en stor kundebase i sin nærhed.

hvir mange ekstra passagerer ville det give hvis alle lufthavnstilhængere købte deres rejse fra Tirstrup og ikke Billund, versus hvor mange ekstra passagerer ville der komme hvis kundegrundlaget blev øget med 600.000?

Kunderne (især erhvervskunderne) går efter de relevante destinationer - som oftest udenfor skandinavien, og de ruter er kun rentable for luftfartsselskaberne hvis der er over en mio. i kundegrundlag. Der er kun 700.000 i Tirstrup, men mindst 1.3 mio i Thomasminde.

mvh Ole


Gæst

#522

2016-01-12 10:38

Vi har en god lufthavn i Tirstrup i dag, så det må da være billigere og nemmere at føre motorvejen helt til lufthavnen og føre toget til Grenaa via Tirstrup. Der findes busforbindelser som kunne blive tilpasset. Det vil igen gå ud over yderområderne, hvis lufthavnen nedlægges.

Gæst

#523

2016-01-14 13:34

Brug pengene på at forbedre den vi har. Arbejdspladser til Djursland. Generer tilsyneladende ingen der. Skal ikke ligge næsten midt i byen. Støjgener, forureningsgener. Sygehus i nærheden. Lav helikopterlandingsplads på toppen af traumebygningen. De travle forretningsfolk kan slappe af under turen til og fra.

Gæst

#524 Re:

2016-01-18 09:25

#523: -  

Thomasminde mark er altså ikke "næsten midt i byen".

Faktisk ville det være umuligt for beboere i Aarhus, Skejby, Lystrup, Søften overhovedet at høre flyene:

 


Gæst

#525

2016-02-07 05:24

lufthavnen ligger i en passende afstand fra Århus (mindre støjgener i Århus forstæderne), der er relativt ubebygget rundt om lufthavnen, de der har købt hus i området, har vidst det var nær lufthavn, tilkørselsmulighederne er blevet bedre og køretiden fra Århus er blevet mindre efter færdiggørelse af motorvejen (Skødstrup - sammenfletningen Århus N) Egoistisk set, vi har 10 minutters kørsel til lufthavnen.