NEJ til ny lufthavn i Østjylland

Quoted post


Gæst

#520 Re: Re:

2016-01-03 14:08

#518: - Re:  

 Tirstrup lufthavn kunne sagtens få kunder nok, hvis bare vi kunne stå sammen og bruge den. Hvis der er et marked er den også leverandører. Det er som købmanden i oplandsbyerne, han lukker også hvis alle byens beboere kun handler i Bilka.

mvh Peter Krogh

Svar


Gæst

#521 Re: Re: Re:

2016-01-03 17:00:26

#520: - Re: Re:  

Det kan du have ret i Peter, men ser vi på den hidtidige udvikling i Tirstrup ser det ikke ud at være en nok at satse på loyalitet. Kunderne tænker primært på hvor der er de mest relevante ruter til lavest mulige pris. Og det har Tirstrup jo ikke rigtig leveret. Når politikerne nu arbejder for en flytning må det være fordi de ikke længere tror på den negative udvikling kan vendes. 

Eksemplet med Manston Airport i England som er bragt i en tråd ovenfor er igen interessant, for hér blev der også oprettet støttegrupper og forsøg med at tale lufthavnen op, men det hjalp ikke. Det indikerer at en lufthavn - som al anden infrastruktur - skal placeres så flest muligt kan benytte den. Ellers taber den til andre transportformer og lufthave. 

Selvom den romantiske analogi at Tirstrup lufthavn = den lille købmand som vi skal støtte er besnærende, er virkeligheden nok nærmere: lufthavn  = Bilka - som netop kun kan overleve med en stor kundebase i sin nærhed.

hvir mange ekstra passagerer ville det give hvis alle lufthavnstilhængere købte deres rejse fra Tirstrup og ikke Billund, versus hvor mange ekstra passagerer ville der komme hvis kundegrundlaget blev øget med 600.000?

Kunderne (især erhvervskunderne) går efter de relevante destinationer - som oftest udenfor skandinavien, og de ruter er kun rentable for luftfartsselskaberne hvis der er over en mio. i kundegrundlag. Der er kun 700.000 i Tirstrup, men mindst 1.3 mio i Thomasminde.

mvh Ole