NEJ til ny lufthavn i Østjylland

Gæst

/ #385 Re: Re:

2015-06-19 07:36

#362: - Re:  

Jeg kan se ud fra dine svar indlægget, at du ikke selv bor i et område, der vil blive ramt af problemet. Så i mine øjne, er det nemt nok for dig at skrive, at du synes folk skriver mere med følelserne end med facts. Jeg tror, at hvis du stod til, at få en lufthavn i "baghaven", så ville følelserne også spille ind hos dig. Men anyway, det er ikke den eneste grund til at jeg synes, at en flytning af Tirstrup Lufthavn ikke giver mening. 

Du skriver at det er sværere at etablere internationalt netværk, samarbejde etc. hvis ikke lufthavnen flyttes tættere på Aarhus. Der er desværre opstået en tendens af storhedsvanvid i Aarhus. Det er som om, at en lufthavn tættere på vil gøre Aarhus langt mere attraktiv. Men undskyld mig, hvor ofte ser man ikke i udlandet, at den "lokale" lufthavn ligger et godt stykke uden for byens centrum, hvor det fungerer godt, så længe der er gode muligheder for transport såvel privat som offentligt. 

Så ja bedre infrastuktur til Tirstrup Lufthavn er en vigtig faktor. Dette gælder bedre motorvejstrafik, som forøvrigt var planen fra starten af. Sammen med motorvejstrafikken, kunne man lægge en ny linje på Letbanen (der skal jo alligevel graves).

Samtidigt med det, så skal der selvfølgelig en renovering og forbedring af selve Tirstrup Lufthavn. Ny lufthavnsterminal og gratis parkering bare for at nævne noget. 

Hvis man så kigger på det rent miljømæssige, sammen med de gener en ny lufthavn ved Thomasminde vil give, så er her endnu en grund til, hvorfor det ikke giver mening at flytte lufthavnen (og jeg skal lade være med at bringe følelser ind i dette). Men tænk sig alle de byer der vil blive påvirket af en ny lufthavn. Trige, Lisbjerg, Hinnerup, Søften, Grundfør, Hjortshøj, Løgten, Skødstrup, Studstrup, Hornslet, Mejlby, Hårup, Skæring, Egå og Rønde vil alle blive generet af støj og ikke mindst forurening. Det er altså ikke et få-tal af mennesker. Dertil kan man så lægge, at Østjylland altså er mere end Aarhus. Mange på Djursland vil være trætte af at miste Tirstrup Lufthavn. Det vil være ødelæggende for erhvervslivet.

Så vil jeg også lige nævne, at Tirstrup Lufthavn ejes af flere kommuner end blot Aarhus Kommune. Aarhus ejer 58,1% af Aarhus Lufthavn A/S. Resten ejes af Randers Kommune med 18,5% samt Syddjurs, Norddjurs og Favrskov kommuner med hver 7,8%. Der er ikke enighed kommunerne i mellem.

Sidst men ikke mindst så er Thomasminde som udgangspunkt ikke ønskeplaceringen for en ny lufthavn. Så at trumfe en lufthavn igennem, selvom man egentlig helst så den ligge ved Flensted ved Låsby er i mine øjne forkasteligt. Dertil skal så lige siges, at det som minimum vil give en ekstra omkostning på 1 mia. Hvem skal betale denne regning?

Jeg håber, at jeg har uddybet mit indlæg lidt mere. Det var ikke meningen, for mit vedkommende, at det skulle blive en lang diskussion. Jeg ønskede blot, at give min underskrift imod, i mine øjne, en forkert beslutning.