NEJ til ny lufthavn i Østjylland


Gæst

/ #386 Re: Re: Re:

2015-06-19 19:30

#385: - Re: Re:  

 

 "Det er som om, at en lufthavn tættere på vil gøre Aarhus langt mere attraktiv. Men undskyld mig, hvor ofte ser man ikke i udlandet, at den "lokale" lufthavn ligger et godt stykke uden for byens centrum, hvor det fungerer godt, så længe der er gode muligheder for transport såvel privat som offentligt. "

Svar: Afstanden er som sådan ikke et problem - men der er to ting som er: Vores internationale gæster som en sjælden gang ankommer til Tirstrup har rigtig meget bøvl med transport frem og tilbage til byen. Jeg skriver en sjælden gang fordi de langt oftest er tvunget til at lande i Billund, fordi rute udbuddet i Tirstrup er så lille. (London og få destinationer i Skandinavien).

Udbuddet er lille fordi kundegrundlaget er for lille. Store byer i udlandet kan godt have en lufthavn et stykke væk, fordi byen trods alt giver det nødvendige kundegrundlag. Men kun hvis lufthavnen er tilgængelig for andre østjyske byer som Randers, Viborg, Silkeborg, Skanderborg får den kundegrundlag nok for at opretholde de ruter erhvervslivet og universitetet har brug for.

 

Så ja bedre infrastuktur til Tirstrup Lufthavn er en vigtig faktor. Dette gælder bedre motorvejstrafik, som forøvrigt var planen fra starten af. Sammen med motorvejstrafikken, kunne man lægge en ny linje på Letbanen (der skal jo alligevel graves).

Svar: Motorvejen hjælper ikke - to minutters mindre køretid fra Aarhus er ret ligegyldigt. Ja, letbane kunne være en god idé, men strækningen kan køres ligeså hurtigt med busser, og det er uforholdsmæssigt dyrt at etablere letbanen derud. Det er allerede undersøgt af midttrafik i 2008.

 

Men tænk sig alle de byer der vil blive påvirket af en ny lufthavn. Trige, Lisbjerg, Hinnerup, Søften, Grundfør, Hjortshøj, Løgten, Skødstrup, Studstrup, Hornslet, Mejlby, Hårup, Skæring, Egå og Rønde vil alle blive generet af støj og ikke mindst forurening.

Svar: Har du læst Grontmij's rapport og især bilag 7? Den viser jo netop at der ikke er støjgener i de byer du nævner. Ja- der hives et diagram frem hvor man kan se en blå streg over en del af Skødstrup - men lad mig understrege dette diagram IKKE viser at der er støjforurening indenfor dette område (det er nattestøj for langdistancefly som ikke vil forekomme, og for øvrigt ikke klassificeret som generende).

Den støjcigar som angiver grænsen for støjgener hedder Lden, og det område rammer kun en lille del af Skødstrup -og vel at mærke hvis lufthavnen får over 1 mio. passagerer (Tirstrup har 400.000, en ny lufthavn forventes at ville få 500.000).

med 500.000 - 1.000.000 passagerer generes ingen byer.

Mht. forurening så ved vi ikke om det vil være et problem. Det skal der yderligere undersøgelser til. Jeg har studeret Billunds miljøredegørelse, og iden er der ingen alamerende forurenings tal for Billund by. Men vil det gælde for Hinnerup og Skødstrup? Hvad vil en evt. luftforurening fra fly udgøre i forhold til bilernes forurening i de to byer - eller lastbilernes? Set i forhold til antallet af flyoperationer selvfølgelig. De som mener der vil være forurening argumenterer med tal fra Los Angeles Internationale lufthavn - som har 70 mio passagerer, 140 gange så mange som Thomasminde ville have = 140 gange så meget forurening.

 

Jeg må altså fastholde to ting:

- Vi har brug for en bedre beliggende lufthavn med bedre grundlag for flere ruter.

- Der er ikke noget som diskvalificerer Thomasminde som placering - især støjgenerne ifølge rapporten fra Grontmij meget mindre end det som bliver påstået af nejsiden (som påstår at 29.000 vil blive støjplaget).