STOP Fleksjobreformen

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen STOP Fleksjobreformen.

Gæst

2012-04-13 21:56

Jeg vil som virksomhed støtte denne gruppe - idet jeg er overbevist om, at den sidende regering ikke har begreb om de konsekvenser deres reformsforslag vil have. Dette både på kort, og på lang sigt.

Gæst

#327 Re: tim p

2012-04-15 11:49

#1: -

Det kan ikke være
rigtigt, hvis det kan betale sig at fyre dem der har fleksjob. Vil
arbejdsgiverne bare fyre dem de har i fleksjob og ansætter en anden, efter den
nye lovgivning det er pis på folk. Hvis de bliver ledige kommer de ned på
kontanthjælp satsen på 10.200 kroner, som i fremtiden være sat flere handikappede
på gaden og de får selv skylden for at opgive efter kommunens mening. I dag er
der 25% ledige som af fleksjob berettede, som de vil have på kontanthjælp for
spare penge.  Mette Frederiksen har ikke selv styr på
hvor mange timer i fleksjob kan være, hun omtale at en på 30 timer som har
fleksjob men findes ikke i kommunerne efter hvad jeg ved, man skal højst have 20
timer aktive arbejde eller der under for at få et fleksjob. Inden for det
nordiske samarbejde står der at, hvor der står at man skal have lige så meget
fritid som dem der ikke har de handicaps. Så den som kun kan arbejde seks otte
timer, kan de i kaster  på kontanthjælp i
stedet for at give pension. Hvis det ikke at spare på det svage, skal det til
at åbne øjnene. Jeg kan da forstå hvis de får pension imens de kommer ud og
arbejder de er 6-8 timer om ugen eller op til den som arbejder 15 timer, før de
har også brug for at være en del af samfundet.

Gæst

2012-04-17 19:20

det er uanstændigt det de foreslår ,meget asocialt.

Gæst

2012-04-19 12:45

Jeg håber politikerne vil lytte til vores protest ,for de svageste flefsjobbere vil ellers få det rigtig svært , og jeg kan godt være bange for at det vil få katastrofale konsekvenser for den enkelte og deres nærmeste .Jeg syntes man skal passe på ikke at tage livsmodet fra folk der har det svært nok iforvejen.

Gæst

2012-04-19 23:36

Tak regering. Super at sparke dem der allerede er på jorden.

Gæst

2012-04-21 12:57

fleksjobbere vil gerne arbejde det de kan, de har ofte et langt arbejdsliv bag sig. Men lad nu være med at foregive at der er et rummeligt arbejdsmarked mange fleksjobbere har aktivt valgt fleksjobordningen fremfor passiv forsørgelse, men har meget svært ved at finde frem til rummeligheden.
Ofte benyttes fleksjobbere som gratis arbejdskraft i såkaldte praktikforløb, der jo kan forlænges uendeligt mens fleksjobberen er på ledighedsydelse og gratis for arbejdsgiveren. Hvis man endelig får fleksjobansættelse (ofte for kortere perioder)forsøger mange arbejdsgivere at presse fleksjobberen til at yde flere timer, man er jo stadig billig arbejdskraft og bliver behandlet som sådan. Kolleger ser skævt til behovet for nedsat tid og forventer at fleksjobberen tager det beskidte eller kedelige arbejde. Denne form for chikane fører ofte til så meget besvær for ledelsen, at det er den svage (fleksjobberen) der bliver syndebuk og ryger ud.
Jeg har selv, efter at være ramt af kronisk sygdom, valgt førtidspension fra fordi jeg ønskede at bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet, men med reformplanerne vil mobning og chikane blive dagens orden, hvis fleksjobberen overhovedet kan få et job. Så reformen er først og fremmest den sikre vej til mange flere førtidspensionister, hvem vil risikere at være arbejdspladsens dørmåtte eller falde for varighedsreglerne med hvad der følger af ægtefælleafhængighed mm. Det er jo det rene galimatias, men det er efterhånden parolen lad dog de svage betale de er ikke så mange og har ikke kræfter til at råbe så højt.

Gæst

2012-04-23 16:49

Fedt at der er andre der også kan se problemet, for vi er jo straffet tidligere, men nu ønsker regeringen at gøre det endnu engang. VI HAR IKKE SELV BEDT OM DET. Husk det Fru Statsminister...

PS. Jeg vil gerne bytte.

Gæst

2012-04-24 09:30

disse mennesker der har en handicap har jo ikke selv bedt om deres handicap.Det er også mennesker vi skal tage vare om så de kan komme videre men det må man sige at regeringen er med til at ødelægge.

Gæst

2012-04-24 10:54

Et samfunds etik kan aflæses af, hvordan det behandler sine handicappede, sine unge, småbørns-mødrene og børnene, de ældre og de arbejdsløse. At parkere flere såkaldte grupper mennesker på en indkomst, som næppe rækker til husleje og mad - og oven i købet lade som om, det er for at få dem i arbejde, er grusomt, afstumpet og stupidt. I gamle dage kunne man gå op på Arbejdsformidlingen og få et job; nú skal man ressource-profileres og aktiveres - og hvad véd jeg. - Alt imens bliver pur unge mennesker måske varigt syge - efter at have måttet leve på gaden - o.s.v. -

Gæst

2012-04-24 16:16

hej. Jeg er selv flexjobber, synes det er så fint at man kan få lov til at arbejde f.eks. 4 timer som jeg gør.Man kommer ud blandt andre og har et netværk, som forsvinder fuldstændigt, hvis flexjob ikke findes mere. Så forsvinder man mere og mere ind i sig selv. MVH. Bodil-

Gæst

2012-04-24 20:26

Formålet med at arbejde er vel, at vi skal kunne leve af det. Så løn for 37 timer, tak, brødet og medicinen bliver ikke billigere af, at I straffer os med løn efter antal timer. Mit handicap gør desværre, at fuldtid for mig ikke er en mulighed. Alternativet er førtidspension eller aflivning.Mange af os kan ikke spare ved f. eks. at skille os af med bilen - jeg er dybt afhængig af min.

Ligeledes bør man også kunne leve af ledighedsydelsen: vi har jo ikke valgt at være handicappede, hvad enten man som jeg er født med det eller man har erhvervet sit handicap senere i livet. Det er heller ikke vores skyld, at samfundet p.t. er i krise hvad antallet af ledige jobs angår. Vi ønsker ikke at ligge til byrde, men fortjener heller ikke at skulle stå med hatten i hånden og tigge om et bidrag til at overleve. Vores liv er hårdt nok i forvejen, lad være med at gøre det umuligt. I ligger jo selv lunt i svinget, med den fyrstelige løn I får, sammenlignet med den mindsteløn vi andre arbejder for (og er tilfredse med).

Min bøn til jer er: Ødelæg ikke vores liv, I er godt i gang med det.

Christine

Gæst

#337 Re:

2012-04-24 22:18

#3: -  

Dette indlæg er blevet fjernet af dens forfatter (Vis detaljer)

2012-04-25 21:14

Gæst

#339 Fleksjobreformen

2012-04-25 21:20

Jeg er ledig fleksjob, det grå guld.. søgt ca 200 stillinger, været i jobklub 2 gange, ved anden aktør i 6 mdr. ingen resultat.... helbredet er bare blevet være....hvor vil regeringen finde alle de job...det kan ikke være rimelig at vi skal gå så meget ned i ledighedydelse...plus en masse andre besparelse... det er jo de svage som bliver ramt af den reform.

Susanne
Per - Slagelse

#340 Re: Re:

2012-04-25 21:40

#76: - Re:

Uanset, hvem du stemmer på, så får du åbenbart blå politik. Så hvorfor stemme rødt?

Carl Rasmussen

#341 Re: Om vi har en blå regering?

2012-04-25 21:58

#69: - Ja, vi vik også en BLÅ regering denne gang. De har bare ikke en rød oppossion til at råbe op, når de laver noget Usocialt(demokratisk) eller skævt for de svage. I stedet for laver de det bare i samarbejde med den anden blå side (den forrige regering).
Smart Stemt rødt eller blåt. Vi har det godt.
Vi tager fra de svage, og giver de rige skat tilbage.

Moralis

#342 Fleksjobordningen - forslag en OMMER!

2012-04-25 23:47

Aarhus, april 2012

Åbent brev/læserindslag

Fleksjobordningen

Regeringen har for nylig fremlagt et forslag til ændring af fleksjobordningen.
Et forslag som - såfremt det bliver vedtaget - vil koste samfundet langt mere, end regeringen på nogen måde kan forestille sig. Både økonomisk og (med)menneskeligt.

I stedet for at forebygge og motivere såvel arbejdsgivere som fleksjobbere til et samarbejde, bruger man nu ”pistol-for-panden” princippet og truer såvel fleksjobber, som arbejdsgiver med hhv. en langt mere usikker fremtid som fleksjobber og endnu mere administrativt arbejde for de arbejdsgivere, som vælger at ansætte en fleksjobber.
En ”rød” regering, som jeg personligt forventede mig meget mere demokrati af - og tilmed gav min stemme denne gang (my mistake!) - netop pga. deres løfter og - på papiret - demokratiske holdning til landets borgere - uanset rang, status og samfundsklasse…
Men jeg skal da lige love for, at jeg og mine ligesindede blev snydt der!

Der har stort set ikke været andet end løftebrud fra regeringens side, siden den begyndte sin sparerunde.
En sparerunde, som især - sjovt nok af en demokratisk regering - går ud over de svage i samfundet!
Man kan fristes til at spekulere over, om det er fordi de svage jo netop anses for at have færrest kræfter til at klage og råbe højt???

I stedet for at tænke langsigtet og finde måder, hvorpå man kan ”sælge” fleksjobordningen til arbejdsgiverne - fx ved at lade de mange virksomheder, som ikke kender til fleksjobordningen, få denne introduceret på en enkel og attraktiv måde (og med let tilgængelig hjælp og materiale) - vælger regeringen at lægge al ansvar over på fleksjobbernes skuldre - med et: ”nu må I altså makke ret og finde jer i de vilkår og arbejdsopgaver, som en arbejdsgiver kan tilbyde jer, hvis I ikke vil ende blandt de 20-25% fleksjobbere, som står uden et (fleks)job i dag! Ellers straffer vi jer!”
Dette uden hensynstagen til, at der samtidig foretages store offentlige besparelser og fyringer og at det private erhvervsliv generelt er i lavvækst.

Hurra! Det er da lige hvad landets fleksjobbere har brug for, for at få det overskud der skal til, for at komme ovenpå igen, efter en ulykke, et langt sygdomsforløb osv… Virkelig en gennemtænkt taktik, kære regering!

I forslaget formår regeringen tilmed at gøre afstanden mellem ansatte i almindeligt fuldtidsjob og ansatte i fleksjob endnu større. Ja, der er nærmest tale om, at regeringen nu vil lave en synlig kløft imellem de to ”klasser”.

Ikke nok med, at fleksjobberen nu skal ansættes under samme vilkår som deltidsansatte - og derved mister muligheden for at blive ansat under Funktionærloven og den økonomiske og mentale sikkerhed, dette medfører - i form af retten til fuld løn under sygdom, fuld feriepengeoptjening og ikke mindst fuld pensionsindbetaling - på lige fod med deres fuldtidsansatte kolleger osv.
Nej, nu vil regeringen også true fleksjobbere til at tage et hvilket som helst job, hvis de nærmer sig 2 år uden et fleksjob (som langt fra hænger på træerne!) - eller lære at leve med 60% af dagpengesatsen, som pt. er kr. 10.300, og dermed ligger under OECD´s fattigdomsgrænse!
Et beløb, som for rigtig manges vedkommende betyder, at de må gå fra hus og hjem, og nu kan se frem til en meget uvis fremtid i fattigdom - alt imens de samtidig skal fokusere på at komme ovenpå igen - efter det, som nu en gang er skyld i deres begrænsede arbejdsevne. Hurra igen!

Det kan da meget vel være, at der nogle få fleksjobbere derude, som denne pistol-politik vil få til at forsøge sig med et job under ”ordinære vilkår”, som det så fint hedder, når man er fuldt arbejdsdygtig og kan besidde et normalt fuldtidsjob. Så må vi jo se, hvor mange af disse, der reelt kan klare det i længden, eller om de på ny kommer til at koste systemet en masse ”helbredelsespenge”.
Er regeringen heldig, kan det jo være, at disse mennesker kan magte jobbet helt ind til der kommer en ny regering. Så kan den nye regering jo overtage ”lorten” - og den nuværende bruge det som kasteskyts i en af fløjenes mange mudderkampe.

Men hvad så med den majoritet af fleksjobbere, som rent faktisk ER begrænsede i deres muligheder for at bestride et job under ordinære vilkår?
Hvor er det lige, at regeringens forslag tager hensyn til disse mennesker? - og hvordan er det lige, at forslaget vil hjælpe selv samme videre i livet og på arbejdsmarkedet?
Ja, undskyld mig - men jeg har meget svært ved at se logikken i dette udspil! - altså ud over, at det formentlig vil give regeringen nogle teoretiske penge på budgettet - på meget kort sigt.
Så kan de kære politikere jo sidde og vifte med det skærmbillede inde på Borgen.

Jeres forslag er en OMMER! - kære regering.

Martin E. Ejby

Gæst

2012-04-27 17:40

Politikerne er totalt hjernedøde, så måske er det dem selv, der burde på førtidspension, så slap vi også for, at de terroriserde uarbejdsdygtige mennesker, eller måske skulle de selv sparkes ud og arbejde!

Gæst

2012-04-28 06:55

der er ikke nok plads til at skrive min mening men jeg er flex-jobber

Gæst

#345 Re: Tag ansvar

2012-04-28 09:02

#12: Anarkisten - Tag ansvar

Undskyld mig, men hvad pokker bilder du dig egentlig ind? Du aner intet om hvor invaliderende psykisk sygdom kan være. Når man først er nedbrudt psykisk fx pga mobning, så er det beundringsværdigt at man overhovedet magter at arbejde.

Gæst

2012-04-28 10:33

De skulle skamme sig over igen at ville tage penge fra de svageste

Gæst

2012-04-28 11:30

Hvorfor skal man ødelægge "de svages" mulighed for at være på lige fod med de"raske"
Efter at ha' fået tilkendt flexjob i 2008, og siden haft et fantastisk job på 25 timer pr. uge,, har jeg haft så få sygedage, at det man tror det er løgn, mod før hvor jeg havde lange sygdomsperioder hvert år.
Hvorfor skal det ødelægges?
Hvorfor skal jeg have mindre i løn, når jeg også er en stabil og pligtopfyldende medarbejder?

Vi fleksjobbere har nemlig ikk selv valgt at ha' et svagt helbred, så hvorfor skal vi straffes endnu mere..........Nej, man skal lade være med at kæmme alle over en kam og så i stedet lære at kigge mere på den individulle flekser.

Gæst

2012-04-28 22:10

Er selv flexjobber og synes at den nye reform forringer og underkender mig som menneske. Føler jeg bliver låst fast og ikke respekteret grundet mit handicap,- selvom jeg synes jeg yder hvad jeg kan. Oplever pres og utryghed.

Gæst

2012-04-29 15:01

her kan de ændre på en fornuftig måde offentlig fleksjob contra privat

Det var denne afgørelse der lyd lidt mærkelig.De statslige lønsedler viser også at en 1/3 er medarbejderbidraget og 2/3 er arbejdsgiverbidraget, det samme som atp hvor der er 1/3 er medarbejder og 2/3 er arbejdsgiverdelen og det er eks månedslønnet 180. kr der gives refusion af.
Staten lønrefusion:
Eks kan man få refusion af minsteløn og funktionstillæg

Løn 28000,00
Pension 15 % = 4200 hvor der normalt ville gives refusion af de 2/3 Svarende til 2800,00
Atp 180,00
Total : 32380
2/3 refusion fra kommunen 21586,67
Dernæst kan der søges yderligere refusion fra økonomistyrelsen efter 2002 kan staten få yderligere re fusion på den sidste 1/3 som er halvdelen af de sidste 1/3 og hvis fleksjobbet er oprettet før kan de få det hele den sidste 1/3 fra økonomistyrelsen

Løn 28000,00
Pension 10 % = 2800 svarende til arbejdsgiverdelen
Atp 180,00
Total 30980
2/3 refusion fra kommunen 20653,33

Dernæst kan der søges yderligere refusion fra økonomistyrelsen efter 2002 kan staten få yderligere re fusion på den sidste 1/3 som er halvdelen af de sidste 1/3 og hvis fleksjobbet er oprettet før kan de få det hele den sidste 1/3 fra økonomistyrelsen/fleksbarsel

Så der må da være noget forkert her, for selv om arbejdsgiver betaler får de ikke refusion af alt. Der er 2 blanketter ab 244 +ab 245 som er om fleksjob Så det var dette jeg ville.

Gæst

2012-04-30 09:16

Den er nødvendig (altså underskriftsamlingen)!