STOP Fleksjobreformen

Moralis

/ #342 Fleksjobordningen - forslag en OMMER!

2012-04-25 23:47

Aarhus, april 2012

Åbent brev/læserindslag

Fleksjobordningen

Regeringen har for nylig fremlagt et forslag til ændring af fleksjobordningen.
Et forslag som - såfremt det bliver vedtaget - vil koste samfundet langt mere, end regeringen på nogen måde kan forestille sig. Både økonomisk og (med)menneskeligt.

I stedet for at forebygge og motivere såvel arbejdsgivere som fleksjobbere til et samarbejde, bruger man nu ”pistol-for-panden” princippet og truer såvel fleksjobber, som arbejdsgiver med hhv. en langt mere usikker fremtid som fleksjobber og endnu mere administrativt arbejde for de arbejdsgivere, som vælger at ansætte en fleksjobber.
En ”rød” regering, som jeg personligt forventede mig meget mere demokrati af - og tilmed gav min stemme denne gang (my mistake!) - netop pga. deres løfter og - på papiret - demokratiske holdning til landets borgere - uanset rang, status og samfundsklasse…
Men jeg skal da lige love for, at jeg og mine ligesindede blev snydt der!

Der har stort set ikke været andet end løftebrud fra regeringens side, siden den begyndte sin sparerunde.
En sparerunde, som især - sjovt nok af en demokratisk regering - går ud over de svage i samfundet!
Man kan fristes til at spekulere over, om det er fordi de svage jo netop anses for at have færrest kræfter til at klage og råbe højt???

I stedet for at tænke langsigtet og finde måder, hvorpå man kan ”sælge” fleksjobordningen til arbejdsgiverne - fx ved at lade de mange virksomheder, som ikke kender til fleksjobordningen, få denne introduceret på en enkel og attraktiv måde (og med let tilgængelig hjælp og materiale) - vælger regeringen at lægge al ansvar over på fleksjobbernes skuldre - med et: ”nu må I altså makke ret og finde jer i de vilkår og arbejdsopgaver, som en arbejdsgiver kan tilbyde jer, hvis I ikke vil ende blandt de 20-25% fleksjobbere, som står uden et (fleks)job i dag! Ellers straffer vi jer!”
Dette uden hensynstagen til, at der samtidig foretages store offentlige besparelser og fyringer og at det private erhvervsliv generelt er i lavvækst.

Hurra! Det er da lige hvad landets fleksjobbere har brug for, for at få det overskud der skal til, for at komme ovenpå igen, efter en ulykke, et langt sygdomsforløb osv… Virkelig en gennemtænkt taktik, kære regering!

I forslaget formår regeringen tilmed at gøre afstanden mellem ansatte i almindeligt fuldtidsjob og ansatte i fleksjob endnu større. Ja, der er nærmest tale om, at regeringen nu vil lave en synlig kløft imellem de to ”klasser”.

Ikke nok med, at fleksjobberen nu skal ansættes under samme vilkår som deltidsansatte - og derved mister muligheden for at blive ansat under Funktionærloven og den økonomiske og mentale sikkerhed, dette medfører - i form af retten til fuld løn under sygdom, fuld feriepengeoptjening og ikke mindst fuld pensionsindbetaling - på lige fod med deres fuldtidsansatte kolleger osv.
Nej, nu vil regeringen også true fleksjobbere til at tage et hvilket som helst job, hvis de nærmer sig 2 år uden et fleksjob (som langt fra hænger på træerne!) - eller lære at leve med 60% af dagpengesatsen, som pt. er kr. 10.300, og dermed ligger under OECD´s fattigdomsgrænse!
Et beløb, som for rigtig manges vedkommende betyder, at de må gå fra hus og hjem, og nu kan se frem til en meget uvis fremtid i fattigdom - alt imens de samtidig skal fokusere på at komme ovenpå igen - efter det, som nu en gang er skyld i deres begrænsede arbejdsevne. Hurra igen!

Det kan da meget vel være, at der nogle få fleksjobbere derude, som denne pistol-politik vil få til at forsøge sig med et job under ”ordinære vilkår”, som det så fint hedder, når man er fuldt arbejdsdygtig og kan besidde et normalt fuldtidsjob. Så må vi jo se, hvor mange af disse, der reelt kan klare det i længden, eller om de på ny kommer til at koste systemet en masse ”helbredelsespenge”.
Er regeringen heldig, kan det jo være, at disse mennesker kan magte jobbet helt ind til der kommer en ny regering. Så kan den nye regering jo overtage ”lorten” - og den nuværende bruge det som kasteskyts i en af fløjenes mange mudderkampe.

Men hvad så med den majoritet af fleksjobbere, som rent faktisk ER begrænsede i deres muligheder for at bestride et job under ordinære vilkår?
Hvor er det lige, at regeringens forslag tager hensyn til disse mennesker? - og hvordan er det lige, at forslaget vil hjælpe selv samme videre i livet og på arbejdsmarkedet?
Ja, undskyld mig - men jeg har meget svært ved at se logikken i dette udspil! - altså ud over, at det formentlig vil give regeringen nogle teoretiske penge på budgettet - på meget kort sigt.
Så kan de kære politikere jo sidde og vifte med det skærmbillede inde på Borgen.

Jeres forslag er en OMMER! - kære regering.

Martin E. Ejby