Billigere nødder i Danmark!

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Billigere nødder i Danmark!.

DennisH

#1 ingen afgift på sunde nødder!!!

2013-04-19 16:32

Det er lidt opsat... gennemsnitsafgiften for nødder er ikke så høj og der er f.eks. ingen afgift på macadamianødder....
Hvis afgifter skal laves om, skal argumenterne holde og man skal finde alternativer, hvad skal erstatte indkomsten?
Nøddebazaren
Underskriftindsamleren

#2 Re: ingen afgift på sunde nødder!!!

2013-04-19 17:03

#1: DennisH - ingen afgift på sunde nødder!!!

Hej Dennis,

Se linket der henvises til. Så får du svar på nogle af dine spørgsmål. 'Indkomsten' er ikke særlig stor pga. at mange importører ikke betaler afgifter. Samtidigt er nødder blevet en magnetvare ved grænseshops.

Hvis staten føler, at de skal have afgiftsindtægter, kunne de jo vælge at gøre det på usunde vare? Det giver ingen mening, at man skal betale så mange penge for at importere sunde nødder.

DennisH

#3 Re: Re: ingen afgift på sunde nødder!!!

2013-04-19 17:45

#2: Nøddebazaren - Re: ingen afgift på sunde nødder!!!

Jamen, jeg kender skam godt afgifterne, synes bare ikke billedet giver et retvisende billede og argumenterne holder ikke rigtigt.

Du skriver:  "Endeligt er nødder ved at blive en magnetvare ved grænsebutikkerne i Tyskland og Sverige, på samme niveau som sodavand og øl"

Dine argumenter:

"

Utilfredshed blandt befolkningen
Dyrt at købe sundt
Afgiftssnyd giver færre penge i statskassen
Dårlige forudsætninger for iværksættere

"

3 ud af 4 er præcis de samme som øl, slik, sodavand osv., skal vi så også fjerne afgiften der?

Hvis jeg nu sad i den gruppe der skulle vurdere din ansøgning, og hvis jeg skulle være rigtigt grov, så indeholder din webshop jo reelt ingen nødder der er værd at samle på.

Non-øko mandler bliver altid udsat for en pasteurisering og er en af de nødder der indeholder flest pesticider, non-øko.

Non-øko cashew bliver altid opvarmet og behandlet med endosulfan.

Non-øko paranødden er umiddelbart den bedste nød, i sælger, men n6/n3 ratio er dårlig og fører inflammation med sig.

Hvor hører argumentet sammen med det?   for reelt er der vel kun 1 argument tilbage, hvis du ikke også ønsker afgift fjernet på øl, sodavand, slik osv.

Hvor er de økologisk nødder????
Afgiften er jo den samme, men jeg er 100% enig i at afgiften skulle nedsættes på de økologiske nødder der ikke indeholder alt for meget omega6.  (hvor den jo helt er fjernet)

Hvis staten skal overbevises af en underskrift indsamling på 20.000 personer (hvis i når derop), så mangler du også at komme med forslag til hvor afgiften så kommer fra.

Statens budget er præcis som et husholdningsbudget, indtægten skal erstattes....

Hvor er din businesscase?
Hvor er de holdbare argumenter (man skal bruges mindst 3, jvf. argumentationsteori når man snakker om politiske idder, herunder afgiftsændringer og de skal holde)
Hvor er påvisningen af at nødder reelt er sundt?

Bare lige mine tanker, jeg arbejder i en politisk drevet virksomhed med 47.000 ansatte og der ville din businesscase ikke holde som den er skruet sammen nu........

Men, god ide, der skal sku bare pustet til ilden.

Gæst

#4 Re: Re: Re: ingen afgift på sunde nødder!!!

2013-04-19 18:14

#3: DennisH - Re: Re: ingen afgift på sunde nødder!!!

der er råd til krig og meget andet de finder nok noget de kan rykke rundt på i budgettet

DennisH

#5 Re: Re: Re: Re: ingen afgift på sunde nødder!!!

2013-04-19 19:02

#4: - Re: Re: Re: ingen afgift på sunde nødder!!!

Godt argument... "der er råd til krig, derfor skal afgiften væk", jamen, så er jeg overbevist....

nåmen... så vil jeg forslå Mads at finde andre nøddesælgere, slå sig sammen ala mejeriforeningen og komme med et ordenligt oplæg.

Anonymous

#6 Re: Re: Re: ingen afgift på sunde nødder!!!

2013-04-19 20:04

#3: DennisH - Re: Re: ingen afgift på sunde nødder!!!

Hej Dennis,

Jeg forstår ikke helt din modstand? Du glemmer det vigtigste argument af dem alle - sundheden?

Ikke-øko nødder er også sunde, og i virkeligheden skal det ikke handle om Nøddebazarens produkter, men ubehandlede nødder generelt.

Det åndsvage (og lettere komiske) er jo netop, at der er så stor forskel på usunde og sunde ting, når det kommer til afgifter. Det er også dette argument der afføder utilfredsheden blandt befolkningen, og som forhåbentlig er nok til at samle en stor stak underskrifter.

VH Mads

Gæst

2013-04-19 20:18

HVORFOR er der afgift på nødder???

Anonymous

#8 Re:

2013-04-19 20:37

#7: -

Man pålagde nødder punktafgift helt tilbage i 1922. Dengang gjorde man det for at få penge i statskassen, først senere fandt man ud af hvilke problemer det bragte med sig. Du kan se mere her: http://www.noddebazaren.dk/afgift

DennisH

#9 Re: Re: Re: Re: ingen afgift på sunde nødder!!!

2013-04-20 05:24

#6: - Re: Re: Re: ingen afgift på sunde nødder!!!

Modstand?

Jeg giver kritik på intet-sigende argumenter, som du ikke når nogen steder med, og prøver at få dig til at komme med brugbare og giver gode råd.

Desuden burde du vide at ubehandlet nødder bare betyder at de ikke er saltet eller ristet, det betyder ikke at de ikke er sprøjtet, fuld af pesticider, varmebehandlet osv.

Derudover ville jeg da godt have dig til at tage stilling til det sunde i nødder ift. sundhedsstyrelsen anbefalinger om umættet fedt (af begge arter).

Igen, de eneste nødder som reelt kan siges er sunde ift. fedt, er valnødder og macadamianødder, hvorfor tager du ikke bare nogen macadamianødder ind i webshoppen?  der er ingen afgift på dem og når de kan købes i sverige til ca. 150 dkr/kg, så kan jeg ikke se hvorfor i, ikke kan sælge dem til samme priser?
Det kan jo så ikke betale sig på nogen måde at lave grænsehandlen eller fusk på lige netop denne type nød.

Lotte

#10 Afgiftsforhøjelsen

2013-04-20 05:31

I sit oplæg til afgiftsforhøjelsen, i Forårspakken 2009 - afsnittet om 'Flere sunde leveår', står der, at afgiften skal sænke danskernes forbrug af varer med et meget højt sukkerindhold som for eksempel is og chokolade. Og i forhold til nødder var argumentet, at mandler er råvaren i marcipan. Venstres skatte- og afgiftsordfører sagde, at der var et princip om, at hvis en vare var afgiftsbelagt, så skulle slutproduktet også være afgiftsbelagt. Så tænker jeg bare: hvorfor er kartofler ikke afgiftsbelagte? De er en vægtig råvare i pommes frites, chips og sprit. Og hvad med vand? Der er vand i sodavand, øl og snaps. Og hindbær jfr hindbærsnitter. Og luft jfr skumfiduser og flødeis, hvori der er omkring 50% luft?
Kh
Lotte

Gæst

2013-04-20 05:41

:)
Lotte

#12 Re: Re: Re: Re: Re: ingen afgift på sunde nødder!!!

2013-04-20 05:41

Kære Dennis.

Du lyder så vred, indigneret og forudrettet.

Er du for afgifter på nødder?

Selvom nødder indeholder meget fedt er det mest af den gode umættede slags. Og det er derfor diætister giver grønt lys for, at hjertekarpatienter med fordel kan spise en håndfuld nødder om dagen. Det anbefales patienterne, at skære ned på fødevarer, som indeholder usunde mættede fedtsyrer.

Kh
Lotte
Christian

#13 Re: ingen afgift på sunde nødder!!!

2013-04-20 06:42

Kære DennisH
Det er godt nok vanskeligt at forstå hvad dit budskab er. Derfor følgende spørgsmål:
Støtter du den nuværende afgift på nødder?
Mener du virkelig at underskriftsindsamlingen også skal argumentere for hvordan fjernelse af afgifterne skal finansieres? Nøddebazarens initiativ er vel ikke et finanspolitisk oplæg.
tjalfen

#14 Re: Re: Re: Re: Re: ingen afgift på sunde nødder!!!

2013-04-20 08:03

#9: DennisH - Re: Re: Re: Re: ingen afgift på sunde nødder!!!

Dennis:

1. Man må godt starte en underskriftindsamling uden en business case.

2. Mener du at vafler og bolsjer er sundere end nødder? Det er jo reelt set derfor at folk reagerer - fordi afgiften på mandler (sundt) er højere end afgiften på vafler (usundt). Man behøver ikke at fremlægge en stor og detaljeret næringsdeklaration for at vide det ;-)

3. Vil du have at Nøddebazaren skal ændre sin forretningsidé pga dine forslag? Jeg tror ikke at de bare begynder at importere macadamia fordi du foreslår det. Macadamia er den eneste nød hvor man ikke kan lave grænsehandel og fusk, skal vi så bare droppe underskrifterne, være ligeglade med mandler og hasselnødder og KUN spise macadamia fra nu af?

Jeg ønsker dig en god og glad dag.

YT Tjalfe

Gæst

#15 Re: ingen afgift på sunde nødder!!!

2013-04-20 08:59

#1: DennisH - ingen afgift på sunde nødder!!! 

Nej Dennis, man SKAL ikke finde alternativer.
Jenny NG

#16 Sodavand

2013-04-21 19:16

Det er simpelthen for stupidt: nu fjerners afgiften på sodavand og nedsættes på øl. Come on: hvad sker der?

Gæst

2013-04-21 21:10

Og så idag, diskuteres der lavere afgifter på øl og sodavand, er DK ved at gå helt bananas, ja, lad alt det usunde være så billigt som muligt, så den gennemsnitlige danskere der måske ikke har det store til budgettet, køber usundt og ikke SUNDE fødevarer, det er simpelthen helt til grin. Se nu og luk øjnene op, DK og få den afgift ned på nødder. PLEASE :-)
Christian

2013-04-22 07:41

Helt enig. Tåbeligt at afskaffe afgifterne på sodavand, og så af hensyn til grænsehandelen. Og hvis det viser sig at grænsehandelen kun omfatter 2 pct. af den samlede handel med sodavand, er bunden nået. Er der nogen der kender omfanget af grænsehandelen af sodavand?
Marina

#19 Grænsehandlen

2013-04-23 07:47

Som regeringen har disponeret ved at fjerne afgift på sodavand og nedsætte den på øl, må vi tro, at græneshandlen udgører ... skal vi sige 20% af det samlede salg?
Noget helt andet: børnetandlæger, hjertelæger, fedmeforskere og flere andre fraråder på det stærkeste at sænke afgiften på sodavand, fordi det vil have store konsekvenser for befolkningens sundhed på længere sigt. Og bare signalværdien i at sænke sådan en afgift!

Gæst

#20 Re: Re: ingen afgift på sunde nødder!!!

2013-04-23 08:20

#13: Christian - Re: ingen afgift på sunde nødder!!! 

Ja, jeg støtter afgift på usunde nødder, mandler indeholder ikke sundt fedt, men reelt kun omega6 fedt.

DennisH

#21 Re: Re: Re: Re: Re: Re: ingen afgift på sunde nødder!!!

2013-04-23 08:25

#12: Lotte - Re: Re: Re: Re: Re: ingen afgift på sunde nødder!!! 

ej ,du antager at de anbefaler nødder.

De fleste nødder indeholder kun omega6.

Omega6 får man rigeligt af og en person der indtager ca. 2000 kcal, må max spise, hvad der svarer til 1 håndfuld mandler om dagen, så er grænsen for omega6 nået.
Det skal så siges, at så må du ikke spise kød eller andet, der indeholder omega6 da ration max må være 4/1 ift. n6/n3 og gerne 2/1 eller mindre ift. ration.

Du kan selv søge efter kliniske studier på pubmed, gerne før du igen kommer med begrundelser der bunder ud i, hvad du tror og ikke reelt har hold i videnskab.

Btw, skal du så lige huske på at du kan blive diætist med 1-2 ugers uddannelse, hvor man har lagt 10K på at få sit bevis, men reelt ved man stadig intet.

Gæst

2013-04-23 14:49

Jo sundere folket bliver, des færre penge skal vi bruge på sundhedsvæsenet.
bettina k

#23 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ingen afgift på sunde nødder!!!

2013-04-23 15:19

#21: DennisH - Re: Re: Re: Re: Re: Re: ingen afgift på sunde nødder!!!

hej dennis,

nu har jeg lige siddet og læst det hele i gennem. du inorerer fulstændig hvad folk skriver til dig. MENER DU AT BOLCHER ER SUNDERE END MANDLER? nej vel? det er vel en af grundene til at afgiften skal laves om!

du virker meget indebrændt og sur på initiativtageren, og det kan godt være at du ved en masse om nødder, men imo burde du finde dig en anden hobby end at sidde og hakke ned på projekter som disse. det kan godt være at du ville have gjort det anderledes, men det gør det vel ikke til et dårligt prosjekt?

som min mor altid siger til mig: "arguing on the internet is like running in the special olympics... even if you win, you're still retarded." derfor gør jeg mig ikke så meget i diskusjoner på nettet mere.

vær glad og brug nu tiden på noget sjovere.

du må have en dejlig dag.

Salije

#24 Om nødder og sundhed...

2013-04-24 13:39

Ved "sund" forståes vel for de fleste af os, en fødevare der har noget godt at bidrage med - som en afstemt del af en i øvrigt varieret kost!

Er ærlig talt ved at være træt af det ofte meget ensidige fokus på fedtindhold, når der tales sundhed. Flere af kroppens funktioner er afhængige af fedt fra kosten - og en hvis mængde fedt fremmer optagelsen af f.eks. det fedtopløselige E-vitamin...

"...der er nødvendigt for de fedtmembraner, der omgiver vores nerveceller, og for at hele vores neurologiske system kan fungere optimalt.
Særligt mandler, rapsolie og hasselnødder er rige på E-vitamin."

Så ja, også f.eks. mandler og hasselnødder har noget at byde ind med i en sund kost. Selvfølgelig alting med måde... (har set anbefalinger på f.eks. ca 10 mandler dagligt). Men der er jo heller ingen her, der lufter intentioner om at spise flere kilo dagligt, vel? (Selv "supermad" som gulerødder, lever og broccoli er også kun sundt indtil en hvis øvre grænse...!)

Som jeg ser det, handler det om et ønske om (i afgifts-sammenhæng), at adskille nødder (der i afmålte mængder ER sunde), fra "fødevarer" som f.eks. bolcher og vingummi, hvor det gode bidrag til kosten/kroppen kan ligge på et mikroskopisk lille sted... Uanset mængde!
Det er i hvert tilfælde med dette udgangspunkt, at jeg har tilsluttet mig.

NB.
Mht til økologi er jeg principielt helt enig. Men det gælder jo så bare alle fødevarer. Ja, ikke-økologiske nødder bliver behandlet - ligesom f.eks. tørrede abrikoser, der svovles osv. Information skrev juni 2012: "Nye tal viser, at europæisk frugt og grønt indeholder op til 30 forskellige hormonforstyrrende pesticidrester. Og de grøntsager, som vi danskere spiser flest af: salat, tomater, agurker og æbler er de fødevarer, der har den gennemsnitligt højeste dosis af pesticidrester." Men generelt set regner vi altså stadig en blandet salat for sundere end slik - uanset om den er økologisk/ikke-økologisk. Så selvom debatten om økologi og sundhed bestemt er værd at tage (bevares, jeg så da gerne højere afgift på ikke-økologiske varer - det kunne udligne prisnivauet og finansiere f.eks. grundvandsrensning, fertilitetsbehandlinger og andre "følge-omkostninger") - så hører den debat bare ikke hjemme i dette forum...

Gæst

2013-04-30 05:24

Som forbruger af sunde fødevarer, er det en gåde sunde nødder beskatte så hårdt. Hårde nødder kan være svære at knække. Især hvis den indeholder en politiker hjerne!