Billigere nødder i Danmark!

Salije

/ #24 Om nødder og sundhed...

2013-04-24 13:39

Ved "sund" forståes vel for de fleste af os, en fødevare der har noget godt at bidrage med - som en afstemt del af en i øvrigt varieret kost!

Er ærlig talt ved at være træt af det ofte meget ensidige fokus på fedtindhold, når der tales sundhed. Flere af kroppens funktioner er afhængige af fedt fra kosten - og en hvis mængde fedt fremmer optagelsen af f.eks. det fedtopløselige E-vitamin...

"...der er nødvendigt for de fedtmembraner, der omgiver vores nerveceller, og for at hele vores neurologiske system kan fungere optimalt.
Særligt mandler, rapsolie og hasselnødder er rige på E-vitamin."

Så ja, også f.eks. mandler og hasselnødder har noget at byde ind med i en sund kost. Selvfølgelig alting med måde... (har set anbefalinger på f.eks. ca 10 mandler dagligt). Men der er jo heller ingen her, der lufter intentioner om at spise flere kilo dagligt, vel? (Selv "supermad" som gulerødder, lever og broccoli er også kun sundt indtil en hvis øvre grænse...!)

Som jeg ser det, handler det om et ønske om (i afgifts-sammenhæng), at adskille nødder (der i afmålte mængder ER sunde), fra "fødevarer" som f.eks. bolcher og vingummi, hvor det gode bidrag til kosten/kroppen kan ligge på et mikroskopisk lille sted... Uanset mængde!
Det er i hvert tilfælde med dette udgangspunkt, at jeg har tilsluttet mig.

NB.
Mht til økologi er jeg principielt helt enig. Men det gælder jo så bare alle fødevarer. Ja, ikke-økologiske nødder bliver behandlet - ligesom f.eks. tørrede abrikoser, der svovles osv. Information skrev juni 2012: "Nye tal viser, at europæisk frugt og grønt indeholder op til 30 forskellige hormonforstyrrende pesticidrester. Og de grøntsager, som vi danskere spiser flest af: salat, tomater, agurker og æbler er de fødevarer, der har den gennemsnitligt højeste dosis af pesticidrester." Men generelt set regner vi altså stadig en blandet salat for sundere end slik - uanset om den er økologisk/ikke-økologisk. Så selvom debatten om økologi og sundhed bestemt er værd at tage (bevares, jeg så da gerne højere afgift på ikke-økologiske varer - det kunne udligne prisnivauet og finansiere f.eks. grundvandsrensning, fertilitetsbehandlinger og andre "følge-omkostninger") - så hører den debat bare ikke hjemme i dette forum...