NEJ tak til den nye offentlighedslov

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen NEJ tak til den nye offentlighedslov.

Susanne

#1851 Re: Anmodning om fritstilling

2013-05-24 12:44

#1836: Eva - Anmodning om fritstilling

Hej Eva.
Det var vel at forvente - og ja, der må være ændringsforslag, men jeg tvivler på, tiden trækkes længere. De vil bare ha den lov igennem inden ferien. Der har, som du skriver, været flere ytringer vedr. røre i andedammene, men de selv samme ved jo også godt, hvordan det går, når man ikke makker ret. Vi kan kun håbe, der findes mandsmod endnu.

Interessant link, som jeg straks har delt på min fb-side. Har fået lavet en side kun til mine "brændinger" for ikke at spamme de af mine kontakter, som ikke gider modtage alle mine updates på mørklægning :)

Siden er her, hvis nogen er interesserede:
https://www.facebook.com/pages/Jespers/159916684179706

Gæst

2013-05-24 16:07

Ja Danmark er blevet et demokratisk diktatur. Vi får selv lov til at vælge vores diktator men så har vi heller ikke mere at skule have sagt (uhyggeligt)
Michael

#1853 Re: Re: Re: Skriv til Retsudvalget - også en mulighed

2013-05-25 09:38

#1845: Susanne - Re: Re: Skriv til Retsudvalget - også en mulighed

Hej Susanne,

Kan du sende en mail til os allesammen , der linker til denne kommentar?  Det er måske uheldigt med en fælles ordlyd - men det opvejes af et stort antal mails. Hvis tilhængerne i retsudvalget får mange tuside individuelle mails fra vælgere, gør det ikke så meget hvis de er ens.

Linkene  gøre det meget lettere end at skrive selv.

Jeg har opdateret, så de ikke skirver til DF, LA eller Enhedslisten, der jo er enige med os.

Mail (1) til retsudvalget

Mail (2) til retsudvalget

Teksten lyder:

Tag indskrænkningerne ud af offentlighedsloven. Følg OSCEs anbefaling og slet § 24 og § 27.  Det er uacceptabelt, hvis du vil begrænse vores mulighed for at holde øje med politikerne og få indsigt i grundlaget for politiske forlig.  Det er heller ikke OK at frister ikke er sanktioneret, og at man kan afvise aktidsigt bare det er for ressourcekrævende.  Indsigt i kalendre for top-embedsmænd er også nødvendig.

Mange hilsener (og stor ros for dit initiativ!)

Hanne E.

#1854 Re: Re: Aflevering af underskrifter til justitsministeren

2013-05-25 11:56

#1850: Susanne - Re: Aflevering af underskrifter til justitsministeren 

Super god idé - Sørg for at orientere pressen + tv forinden.

Eva

#1855 ...Og § 22 Re: Re: Re: Re: Skriv til Retsudvalget - også en mulighed

2013-05-25 12:26

#1853: Michael - Re: Re: Re: Skriv til Retsudvalget - også en mulighed

...Og § 22 om kalender-aktindsigt!

Jeg ved ikke hvorfor den for det meste bliver glemt.

Både i Skatte-sagen og i Farum-sagen har kalenderindsigt haft en afgørende rolle.

Susanne

#1856 Re: Re: Re: Re: Skriv til Retsudvalget - også en mulighed

2013-05-25 13:29

Gæst

2013-05-25 14:33

Den er total i orden ;o)

Gæst

2013-05-25 14:34

Godt initiativ. Ned med mørklægningen. Det er krænkelse på det vi kalder et dansk demokrati.
Susanne

#1859 Re: Re: Re: Re: Skriv til Retsudvalget - også en mulighed

2013-05-25 18:42

#1853: Michael - Re: Re: Re: Skriv til Retsudvalget - også en mulighed

Michael - der er åbenbart problemer med mailadresserne?

Jimmy

#1860 Mail sendt til de involverede parter som foreslået

2013-05-25 19:21

Jeg har netop sendt den foreslåede mail til alle relevante mailadresser og bakker fuldt op om initiativet herfra.

De bedste hilsner
Jimmy
Jimmy

#1861 Re: Re: Re: Re: Re: Skriv til Retsudvalget - også en mulighed

2013-05-25 19:24

#1859: Susanne - Re: Re: Re: Re: Skriv til Retsudvalget - også en mulighed

Hej Susanne. Jeg oplevede også at der var umiddelbare problemer med mailadresserne til den ene af de to mails vi kunne vælge at sende. Men det viste sig at det blot var fordi der var en enkelt af de angivne mails som stod anført på denne vis:

;' ' - altså anførselstegn uden mailadresse i. Så blot fjern disse anførselstegn og du kan sende mailen til alle de andre.

De bedste hilsner

Jimmy

Alvin

#1862 Jeg har valgt at sende følgende email

2013-05-25 19:55

Overskrift: Udvis omtanke og ansvarlighed i det tillidshverv du er sat til at varetage!!!

Tag indskrænkningerne ud af offentlighedsloven. Følg OSCEs anbefaling og
slet § 24 og § 27. Det er uacceptabelt, hvis du vil begrænse vores
(vælgere, borgere og journalister) mulighed for at holde øje med
politikere og få indsigt i grundlaget for politiske forlig.
Det er heller ikke OK at frister ikke er sanktioneret, og at man kan
afvise aktidsigt bare det er for ressourcekrævende.
Indsigt i kalendre for top-embedsmænd er også nødvendig.

Vær ikke en del af følgende udtalelse:

"We now live in a time where,
doctors destroy health,
lawyers destrot justice,
universities destroy knowledge,
governments destroy freedom,
the press destroys information,
religions destroys morals,
and our banks destroy the economy."
nejtilhemmelighed

#1863 L144 - Send en petition til dronning Margrethe.

2013-05-25 23:20

KÆRE VENNER!

Hvis CENSUR-loven L144 vedtages af Folketinget
i begyndelsen af juni 2013,
så får den kun gyldighed,
hvis Dronning Margrethe underskriver den!

Send allerede i dag den blå opfordring (petition)
som findes nederst på internetsiden:
http://nejtilhemmelighedforvaltningen.wordpress.com/margrethe-rex-sig-nej-til-censur-loven/
til Dronning Margrethe på adressen:

Hofmarskallatet
Det Gule Palæ
Amaliegade 18
1256 København K
E-mail: Hofmarskallatet@kongehuset.dk

Telegrammer, sendt på hverdage efter kl.16
samt i weekenden, kan sendes til Hoftelegrafen:
hoftele@kongehuset.dk eller fax-nr. 33 40 27 77.

Gæst

#1864 Mail sendt til medlemmer af retsudvalget

2013-05-26 07:44

Jeg har i aftes skrevet:

"Kære medlem af retsudvalget

Tag indskrænkningerne ud af forslag om ændring af offentlighedsloven

Følg OSCEs anbefaling og slet §§24 og 27. Det er uacceptabelt - og i min helt egen optik føles det tillige lidt mistænkeligt - , hvis nogen vil være med til at begrænse vores mulighed for at holde øje med politikerne og måden, love kan blive til på, herunder politiske forlig og embedsmænds påvirkning af samme.

Ligeledes virker det uacceptabelt, at frister ikke er sanktioneret og at anmodninger om aktindsigt kan afvises, blot fordi de vurderes at ville være ressourcekrævende - for hvem er det lige, der skal vurdere om noget er ressourcekrævende? Ja nemlig: de samme, som med §§24 og 27 ønsker borgernes mulighed for aktindsigt begrænset. Uha.

Skal vi fortsat kunne prale af at leve i et demokrati, må der tillige kunne kræves aktindsigt i topembedsmænds kalendere.

Samtidig skal man som borger stå model til udtalelser af typen "hvis du ikke har noget at skjule, kan du vel ikke have noget imod øget fartkontrol/videoovervågning/udvidet skattekontrol" osv osv osv. Vendt mod borgerne virker den - men den virker altså ikke på ministre/politikere/embedsmænd. George Orwells 1984 (Newspeak) og Kammerat Napoleon (nogle er mere lige end andre) spøger i dén grad."
Susanne

#1865 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skriv til Retsudvalget - også en mulighed

2013-05-26 07:51

Susanne

#1866 Re: L144 - Send en petition til dronning Margrethe.

2013-05-26 07:52

#1863: nejtilhemmelighed - L144 - Send en petition til dronning Margrethe.

Det er naivt at tro, dronningen blander sig i politik

Jeppe Severin

#1867 Re: Re: L144 - Send en petition til dronning Margrethe.

2013-05-26 09:16

#1866: Susanne - Re: L144 - Send en petition til dronning Margrethe.

Hvad mener du? Hvis hun skal underskrive en lov, for at denne kan træde i kraft, så blander hun sig jo - i hvert fald indirekte. Med mindre man anser dronningen som en robot, der ikke kommer til at lytte eller reagere, så bør man da skrive som anført i kommentar #1863.

Mvh

Susanne

#1868 Re: Re: Re: L144 - Send en petition til dronning Margrethe.

2013-05-26 10:55

#1867: Jeppe Severin - Re: Re: L144 - Send en petition til dronning Margrethe.

Jeg mener, at dronningen IKKE må blande sig i politik - hun er blot kransekagefigur

Eva

#1869 Re: Re: Re: L144 - Send en petition til dronning Margrethe.

2013-05-26 11:25

#1867: Jeppe Severin - Re: Re: L144 - Send en petition til dronning Margrethe.

Derfor har dronningen ingen magt i Grundloven:

http://videnskab.dk/kultur-samfund/juraprofessor-ikke-behov-aendre-grundloven

»Kongen betyder regeringen eller statsministeren. Det følger af, at der i paragraf 12 står, at kongen udøver sin myndighed gennem ministrene, og af det i paragraf 13 siges, at kongen er ansvarsfri, og at ministrene er ansvarlige for regeringens førelse,« siger grundlovseksperten.

»Man kan selvfølgelig altid overveje nogle indholdsmæssige justeringer og en sproglig revision, som præciserer, at kongen ikke har nogen beføjelser"

- Så ja, du kan have ret i at Dronningen er en robot - i denne her forbindelse. Hun har i hvert fald ingen handlefrihed.

(Jeg er ikke enig i at der ikke er behov for ændring af grundloven)

Gæst

#1870 Intet genvalg til antidemokrater

2013-05-26 11:43

Hvad med at udstille de politikere der stemmer for loven, og køre en kampagne der opfordrer til ikke at stemme på de pågældende politikere ved næste valg.

Det kræver at et eksisterende "rent" parti støtter ideen, for de partier hvor mange har stemt for loven, kan antidemokraterne komme med på overskuddet af personlige stemmer til kandidater der måtte have stemt imod.

Alternativt stifte et helt ny parti, som arbejder uafhængigt af store pengeinteresser og dem der ønsker at reducere borgerrettighederne yderligere.

Vi fik politistaten efter 9/11. Denne lov er et skridt imod korruption og diktatur.

Der er et stort behov for at normalisere borger rettighederne i DK, og også få focus på tvangs digitaliseringen og øget overvågning !
Michael

#1872 Re: Re: Re: Re: Re: Skriv til Retsudvalget - også en mulighed

2013-05-26 14:47

#1859: Susanne - Re: Re: Re: Re: Skriv til Retsudvalget - også en mulighed

Jeg har rettet stave fejlene og forsøgt at få mailadresserne til ikke at giv fejlmeddelelser, men det er svært at få ting til at virke i alle mailprogrammer. Disse links er måske bedre:

Mail (a) til retsudvalget

Mail (b) til retsudvalget

hilsen Michael

Gæst

#1873 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skriv til Retsudvalget - også en mulighed

2013-05-26 15:38

#1872: Michael - Re: Re: Re: Re: Re: Skriv til Retsudvalget - også en mulighed

TIL ORIENTERING de to mails er ens.  Man skal sende både til mail 1 OG mail 2.

Maillisten for retsudvalget er delt i to af teknisk hensyn (hvis for mange adresser er på, kan man risikere, at mailen afvises som spam.

Maillisten har kun medlemmer af S, SF, R, V, K da de i forvejen har aftalt at stemme for L144. EL, DF og LA holdes fri, da de allerede er i mod.

Peter L. Jensen

#1874 Re. Skriv til retsudvalget

2013-05-26 20:07

Allerførst tak for et godt initiativ.

Michael skriver "..så de ikke skriver til DF, LA eller Enhedslisten, der jo er enige med os". LA og DF er altså kun "enige" rent midlertidigt for så vidt som de fisker stemmer, hvilket er let i denne situation.

Men hvad angår Enhedslisten vil jeg meget gerne have lov til at minde om, at de er de eneste, som rent faktisk kan kræve af regeringen, at den retter ind på det demokratiske spor. Enhedslisten kan trække støtten til regeringen tilbage og derved vælte den, således som de lige har gjort i dagpengesagen.

JEG FORESLÅR, AT VI MINDER ENHEDSLISTEN OM, AT DENNE SAG ER VIGTIG NOK TIL AT TRUE MED AT SMIDE REGERINGEN PÅ PORTEN, OM NØDVENDIGT. Det kommer ikke til at ske, for det er ikke den nuværende regering, der har fundet på offentlighedsloven.

Hvis vi kan påvirke enhedslisten til at løfte denne sag op, hvor den hører hjemme, så har vi vundet.

Gæst

#1875 Re: Re. Skriv til retsudvalget

2013-05-26 22:15

#1874: Peter L. Jensen - Re. Skriv til retsudvalget 

Hmm! Mig bekendt har der været tidligere situationer, hvor EL forgæves har raset og truet med bål og brand, hvor regeringen bare har fået flertal ved at handle hen over midten.