Støtteperson til sagsøgerne i Lissabonsagen
Kontakt forfatteren af dette andragende
Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Støtteperson til sagsøgerne i Lissabonsagen.
Torben Snarup Hansen |
#1 unionen er ikke stendød2012-11-29 18:52Engang erklærede en dansk statsminister, at "unionen er stendød!" Han hed Poul Schlüter. Hvad siger det konservative parti i dag? Det er på tide, at eurokraterne underkastes en konsekvensvurdering. De arbejder på at skabe en forbundsstat, men for at berolige vælgerne talte de også om "subsidiaritetsprincippet", som ville indebære, at beslutninger skulle træffes på de relevante niveauer. Men hvordan er det så gået med den berømte euro? Den var og er et middel til føderalisering, og de har eurokraterne ikke fået mandat til af de europæiske befolkninger. Denne parisiske, jacobinske manøvre er en arrogant "top-down" svinestreg. De ansvarlige fortjener at blive fyret. |
Samba |
#3 Fælles Norden2012-12-03 11:49Skulle vi noget , så skulle det være at lave et fælles Norden , Så kunne vi bevare Kronen - Flaget og vores kultur så et Fælles Norden " Ja TAK " |
Gæst |
#4 EU2012-12-03 13:16Det er absurd, og uacceptabelt at vores politikere afgiver suverænitet til EU, som er i strid med grundloven. Ønsker vores politikere at underminere den danske grundlov? |
Gæst |
#52012-12-03 20:44Hvis politikere var mere interesseret i livskvalitet, end i magt og indflydelse, gennem store projekter som EU, så fik vi måske en menneskelig verden. Vi kan bestem ikke sige, at EU har givet borgerne livskvalitet. EU har givet nye karriere muligheder for politikere, måske det er forklaringen på den brede politiske opbakning. Carl Eiler Carlsen |
Kaell |
#6 Eurokrati2012-12-03 22:32Eurokraterne fortsætter med at putte blår i øjnene på befolkningerne. At et eurokratisk forenet Europa er en fiks idé, kan disse lommetyve i mega-format slet ikke indrømme, hverken overfor vælgerne eller sig selv. |
Susanne |
#72012-12-04 10:44Danmark bør deltage i meget begrænset omfang i EU - måske ville vi stå os bedst ved helt at komme ud! |
Brian Røgind |
#8 Politisk Plattenslageri.2012-12-06 22:50At politikerene gerne ser mere EU byrokrati kan skyldes at de drømmer om at få taburetter dernede. Til fede lønninger og pensioner. En politiker der har siddet i det Danske folketing kan efter 20 år i tinget få over 31.000 i folketingspension, når de bliver 60. Har vedkommende så været minister længe nok kan det udløse yderligere ministerpension på over 26.000 om måneden. Og en EU pension oven i hatten er vil heller ikke dårligt.::: Skrevet af:Knud B Nordahl Pedersen EU-parlamentet har i næsten 20 år hemmeligholdt navnene på de politikere, der er sikret livslange, ekstra pensioner i kraft af en omstridt fond, som opererer skattefrit i Luxembourg. Jyllands-Posten kan søndag bringe navnene på 29 danske politikere, som er eller har været medlem af den udskældte pensionsfond - blandt dem er forbitrede EU-modstandere såvel som nuværende og tidligere ministre. Topscoreren er Jens-Peter Bonde, som, indtil han gik på pension ved udgangen af 2007, skabte en livslang karriere på at bekæmpe det EU, der nu forgylder hans otium. Lukker for nye medlemmerSammen med den obligatoriske pension fra Folketinget får han i alt 661.000 kr. om året resten af livet. Langt fra alle medlemmer af EU-parlamentet ønsker at være med i pensionsordningen.Socialdemokraternes formand, Helle Thorning-Schmidt, var blandt dem, der sagde nej tak, da hun var medlem af parlamentet 1999-2004. - For mig er det helt grundlæggende, at der skal være så stor åbenhed om folkevalgtes aflønning som muligt. Det var der ikke i den frivillige pensionsordning. Derfor var jeg ikke med, siger S-formanden. Den kontroversielle pensionsordning lukker for nye medlemmer den 1. juli i år, når en ny valgperiode begynder. Inden da skal det afklares, om et trecifret millionunderskud i fonden skal dækkes af de europæiske skatteydere for at sikre pensionerne til de flere end 1.100 politikere, der nyder godt af ordningen. |
Dette indlæg er blevet fjernet af underskriftindsamleren (Vis detaljer)
2012-12-19 17:24- Date of removal: 2013-01-02
- Årsag til fjernelse:
Thyge |
#11 Derfor er det en vigtig sag, der bliver afgjort i højseteret.2013-01-03 16:18Ansvaret for Danmarks egne interesser skal fuldt ud ligge hos danskerne selv. Vi skal feje for egen dør og ikke lade andre om at gøre det. |
Nikolaj Henriksen |
#12 Grundloven overtrådt lissabon traktaten 20082013-01-04 11:56hvis jeg ikke er hævet over grundloven, skal ingen andre være hævet over grundloven... " citat: Nikolaj Henriksen" Menneske og Borger i Danmark |
Danny Petersen |
#15 Direkte Demokrati i Danmark, som i Sveitz.2013-01-07 09:17Politikerne skal ikke vedtage noget, der åbenlyst er noget, der kræver en folkeafstemning. Det er ikke demokrati, hvis noget politikerne ønsker påtvinges befolkningen, der ikke ønsker det. |
Peder Kruse |
#16 Danmark uden Grundlov ?2013-01-07 11:35Jeg er bare spændt på, om grundloven stadig har en validitet i Danmark 2013. Hvis ikke, hvornår helt præcist, skete denne magtovertagelse så egentlig, og af hvem ? Langt, langt over 50% af al ny lovgivning udspringer fra EU. Hvordan kan det standpunkt overhovedet forsvares, at der ikke er tale om afgivelse af suverænitet ? Juristerier, kaldes fænomenet. Traktaten blev nøje justeret, så juristerne kunne køre slalomløb rundt om paragrafferne på en sådan måde, at de kunne overbevise sig selv om, at teksten kunne knibes igennem med hiv og sving uden folkeafstemning. Den holder ikke i retten, hvis vi stadig har blot skyggen tilbage af det, vi normalt kalder et retssamfund. Fiktive juridiske justeringer er stadig ikke sand jura, og det ved Højesteret godt ! |
Hans Ishøy |
#17 Glem ikke Schengen2013-01-09 09:48Læs om Schengen-sagen på: www.grundlovsvaern.dk |
Gæst |
#192013-01-13 14:52Loven er lige for alle, også for en Politiker. Dette er Danmark, og ikke en bananrepublik. |
Kenneth jørgensen |
#21 Støt op og bekæmp bureaukraternes og teknokraternes EU2013-01-15 08:56Jeg støtter denne underskrifts indsamling, da vort demokrati og borgerne fortjener, at få klarhed om der er foregået et eklatant brud på vores grundlov. Usikkerheden er skræmmende og virker truende på vores retssikkerhed. For hvis vores politikere blot gør, hvad det passer dem, uden hensyn til gældende lov og dermed begår lovbrud i fuld offentlighed, hvad er der så tilbage til at beskytte OS, folket/borgerne, mod et centralistisk demokratur styret af magtsyge bureaukrater og teknokrater, som mere tænker på sig selv og deres egen karriere end på hvad som tjener borgerne bedst? |
Muffe |
#23 Bedrag2013-01-15 14:01Danmark ud af EU hurtigst mulig Det er den største bedrag i hele Danmarks historien De ansvarlige politikker burde stille for en domstol,om landsforræderi løgn og bedrag af det danske folk. |
Per Kempff-Nordkap, Skagen |
#242013-01-15 14:47Det er skæbnes ironi, at vi sender vore unge drenge og piger i krig og i døden for demokratiet samtidig med at vi afvikler samme demokrati i Danmark. EU - er et demokrati på samme måde som et folkedemokrati. Demokratier er mere end et kryds, men EU er ikke en gang et kryds Jeg ønsker ikke bare Jer, men os alle sammen, held og lykke med sagen Per Kempff-Nordkap, Skagen |
Manusya-gati |
#25 Det handler om grundlaget for vores demokrati2013-01-15 18:24af Thorkil Sohn, Annelise Ebbe, Ole Krarup, Johannes Steenbuch og Helge Rørtoft-Madsen (Folkeafstemningskomite2010s styrelse). Dronningen og statsministeren omtalte EU i deres nytårstaler, men ”glemte” at der i øjeblikket verserer en stor retssag i Højesteret om Danmarks forhold til EU. En enestående og sjælden retssag, der ifølge Højesteret drejer sig om ”forhold, som er af indgribende betydning for den danske befolkning i almindelighed”. Allerede derfor må den naturligvis påkalde sig særlig offentlig opmærksomhed. Det er således ikke en sag om f.eks. to personers strid om deres ret eller om en offentlig myndighed har handlet forkert. Det er heller ikke en skattesag eller en sag om økonomisk kriminalitet eller et mord eller andet kriminelt. Det er i det hele taget ikke en retssag om personers private interesser eller muligvis ulovlige handlinger. Sagens betydning for hele befolkningen består i første omgang i, at den afprøver, om grundlaget for vores demokrati – grundloven – fungerer som det skal og bliver respekteret fuldt ud af justitsministeriet, folketinget og regeringen. Helt konkret: overholdt folketinget og regeringen grundloven eller ej, da regeringen på baggrund af et almindeligt folketingsflertal sagde ja til EU´s Lissabon-traktat? Som bekendt forpligter de valgte folketingsmedlemmer sig med deres underskrift til at overholde grundloven. Også selv om folketingsmedlemmer i praksis kan støtte sig til embedsmændene, herunder justitsministeriets redegørelser for forfatningsretlige problemer, er ansvaret over for grundloven deres. I sidste instans indebærer dette grundlovsansvar et politisk-moralsk ansvar over for befolkningen. En eventuel grundlovsovertrædelse er den største politiske forseelse, fordi den er en tilsidesættelse af selve grundlaget for demokratiet og befolkningens politiske suverænitet. For et samfund der vil kalde sig demokratisk og et retssamfund er det vigtigt, at befolkningen kan kontrollere, at demokratiet og grundloven respekteres fuldt ud, navnlig når der er tale om politiske beslutninger med omfattende og indgribende betydning for vores politiske demokrati og dermed i sidste ende for vores samfund og hverdag. Netop den kontrol er meningen med grundlovssagen om Lissabon-traktaten, som Højesteret afsiger den endelige dom i - formentlig ret få måneder inde i det nye år. Indirekte bliver retssagen tillige en prøve på, om vores retssystem vitterlig fungerer efter princippet om, at retten skal dømme uafhængigt af den politiske (lovgivende og udøvende) magt. Da Højesteret i første omgang dømte, at sagsøgerne havde ret til at føre denne sag, dømte den klokkeklart juridisk i forlængelse af en tidligere Højesteretsdom, uanset at det var imod regering ønske. Kontrollen er i dette tilfælde særlig vigtig, fordi sagen ikke kun drejer sig om indre danske forhold, men om Danmarks forhold til EU – altså til den mere omfattende politiske magt, vores danske politiske magt spiller sammen med i kraft af EU-medlemsskabet. Højesteret skal kontrollere og bedømme, om det gik rigtigt eller forkert til, da regeringen i sin tid tilsluttede Danmark til Lissabon-traktaten uden at følge Grundlovens § 20, som skal følges, når der afgives ”suverænitet” - dvs. danske myndigheders beføjelser - til EU. Den kontrol kan og skal Højesteret som nævnt udøve i denne sag ved at dømme uafhængigt af hensyn til folketinget og regeringen for at opfylde den rolle for demokratiet, Grundloven har tiltænkt retssystemet. Da spørgsmålet om overholdelse af Grundloven i dette tilfælde er knyttet sammen med Danmarks forhold til EU, har kontrollen en særlig dimension, der både gør den mere juridisk kompliceret og politisk øm. Og som samtidig – demokratisk set – gør sagen tilsvarende væsentlig for hele den danske befolkning, der er berørt af, at 1) EU´s kompetence bygger på overgivet suverænitet og at 2) hovedparten af dansk lovgivning i dag er bestemt af EU-lovgivning og -ret. Retssagens mening er reelt at kontrollere, om politikerne efter Grundloven havde ret eller ikke ret til at forpligte Danmark af Lissabon-traktaten på den måde, de besluttede at gøre det? Skulle de ikke have fulgt en anden fremgangsmåde? Skulle de ikke have fulgt Grundlovens § 20, der siger, at der enten skal 5/6 flertal til det i folketinget eller en folkeafstemning? Det er retssagens hovedspørgsmål. Og Højesterets dom kommer uvilkårligt til at åbne for spørgsmålet, om ikke det i realiteten var og er politisk nødvendigt at sende traktaten til folkeafstemning. Derudover må man regne med, at retssagen også vil kunne komme til at afklare nogle uhyre vigtige ting, som kan få betydning i fremtiden, når og hvis Danmark senere kommer til at tage stilling til, om vi vil tilslutte os nye tiltag, der betyder udvidelse af EU-institutionernes myndighed. På den måde kan retssagen både blive en bagudrettet kontrol af, om regeringen skylder befolkningen at rette op på noget – og en fremadrettet angivelse af, hvordan politikerne i fremtiden skal bære sig ad for at overholde Grundloven, hvis der igen bliver tale om eventuelt at tilslutte os ændringer af EU-systeme eller ej. Endvidere må man regne med, at denne omfattende retssag også vil kunne afklare, om det er Højesteret eller EU-domstolen der i sidste instans afgør, hvad EU kan regulere. Hvilken af de to domstole har ”det sidste ord”? Afgives der med Lissabon-traktaten myndighed til EU så vidt, at Højesteret ikke længere har ”det sidste ord”? Svaret på det spørgsmål besvarer i realiteten spørgsmålet om, hvorvidt Grundloven er forfatning for et demokratisk politisk system i Danmark med sit dertil hørende, autonome retssystem. Hvordan kan retssagen om Lissabon-traktaten overhovedet få så væsentlig og vidtrækkende betydning? Det kan den, fordi den handler om, hvorvidt justitsministeriets opfattelse af, om Danmark overgiver ”suverænitet” til EU ved at tiltræde Lissabon-traktaten er korrekt. Det spørgsmål står striden om. Justitsministeriet og regeringen påstår, at der ikke afgives ”suverænitet”, mens sagsøgerne – nu appellanterne – hævder, at der endda afgives ”suverænitet” i vidt omfang! Man kan også sige, at striden handler om, hvorvidt Justitsministeriets måde at vurdere, om der afgives suverænitet eller ej, er i overensstemmelse med såvel Grundloven som Lissabon-traktaten. Eller er Justitsministeriets vurdering utilstrækkelig, fejlagtig, uholdbar eller på anden måde problematisk. Det handler de fleste af sagens nu flere tusind papirsider om. Lad os blot nævne nogle af stridspunkterne: 1. Betyder Lissabon-traktatens massive afskaffelse af vetoretten og overgang til flertalsafgørelse som hovedregel ikke suverænitetsafgivelse? 2. Betyder det at Lissabon-traktaten ændrer EU's institutioner, så EU's politiske magt- og kompetencestruktur ændres, ikke også afgivelse af suverænitet? 3. Er det holdbart at benægte suverænitetsafgivelse med, at en traktatændring blot er en ”præcisering af allerede afgivet kompetence på andet retsgrundlag”? 4. Er det at regeringen ifølge Lissabon-traktaten ikke længere kan føre selvstændig udenrigspolitik ikke suverænitetsafgivelse, ja overtrædelse af en særlig bestemmelse i Grundloven? Hvis Højesterets dom engang i første del af 2013 afgør, at regeringen og Justitsministeriet har absolut ret, bliver regeringen frifundet. Og så får sagen ingen politiske konsekvenser. Men hvis Højesteret finder, at sagsøgerne/appellanterne har ret og regeringen og Justitsministeriet uret, dømmes regeringen til at anerkende, at den har overtrådt Grundloven. Hvad er den politiske konsekvens af det? Ja, Højesteret kan eventuelt vælge - som regeringen selv ønsker – at give regeringen ret til at beslutte loven om tiltrædelse af Lissabon-traktaten efter den fremgangsmåde, Grundlovens § 20 bestemmer - ved en ny procedure. Det vil konkret sige, at enten 5/6 flertal i folketinget eller en folkeafstemning skal beslutte eller forkaste loven om tiltrædelse af Lissabon-traktaten. Men hvis Højesterets dom giver appellanterne ret uden at Højesteret samtidig giver regeringen ret - og pligt - til at rette op på en forseelse i forhold til Grundloven, ja, så må den danske befolkning naturligvis forlange, at det sker. Hvad ellers? For hvis Højesteret konstaterer, at en regering med et folketing i ryggen i strid med Grundloven har misbrugt sin magt, skal den i sagens natur stå til ansvar over for indehaveren af den demokratiske ret og politiske suverænitet: befolkningen som Lissabon-traktaten har ”indgribende betydning for”. Derfor vil folkeafstemningskomite2010 i så fald sætte sig i spidsen for, at Lissabon-traktaten kommer til folkeafstemning, fordi befolkningen demokratisk set har lidt skade af, at politikerne ikke har efterlevet deres grundlovsansvar ved at tiltræde Lissabon-traktaten uden om Grundlovens § 20. Komiteen vil i det hele taget fortsat arbejde for kontrol med, at Grundlovens § 20 overholdes i forbindelse med kommende EU-traktatændringer og/eller institutionelle ændringer. |
|
Nej Tak til forlystelsespark på Rørvig halvøen!
Ja tak til udvikling- Nej tak til Heliport i Hvide Sande
Bevar de Kulturelle Siloer på Nexø Havn
Nej til flere grusgrave i Hornsherred og i kommunen
Er der noget, du vil ændre?
Ændring sker ikke ved at forblive tavs. Skaberen af denne underskriftindsamling stod frem og handlede. Vil du gøre det samme? Start en social bevægelse ved at oprette en andragende.
Opret selv en underskriftindsamlingAndre underskriftsindsamlinger, som du kunne være interesseret i
Bevar studiemiljøet på SAMF og KUA!
1941 Oprettet: 2024-11-19
Nej tak til Energipark Vallø i Køge Kommune
1721 Oprettet: 2024-11-06
Støtteerklæring til modstanden mod salget af Silkeborg IF
1427 Oprettet: 2024-11-19
En kamp for studiemiljøet på Søndre Campus Københavns Universitet
672 Oprettet: 2024-11-11
NEJ til indhegning af kvæg i Sønderskov og Ravnsholt - JA til urørt skov og sikker skolevej
568 Oprettet: 2024-11-06
Nej til flere grusgrave i Hornsherred og i kommunen
2411 Oprettet: 2024-10-02
Styrk Koldings Erhverv – Afskaf Dækningsafgiften
444 Oprettet: 2024-11-04
Stop byggeplanerne i Solberg Parkkirkegård på Gravens Rand.
427 Oprettet: 2024-11-16
Bevar K-klasserne - Støt vores børn med særlige behov / Aalborg
425 Oprettet: 2024-11-22
Underskriftsindsamling mod lukning af Gårsdalvej, Ravnstrup
405 Oprettet: 2024-11-07
Bevar de Kulturelle Siloer på Nexø Havn
372 Oprettet: 2024-10-29
BEVAR Centerhallen i Lillerød
345 Oprettet: 2024-10-28
NEJ TAK TIL HØJHUSBYGGERI I SÆDDING/FOURFELDT
237 Oprettet: 2024-11-21
Underskriftindsamling imod at kørebanen på Tannisbugtvej reduceres til en bredde på 6 meter.
224 Oprettet: 2024-11-04
Stop lagerbeskatning af kryptovaluta i Danmark
207 Oprettet: 2024-11-17
Søruplund Nej Tak
337 Oprettet: 2024-09-30
BEVAR DEN DIREKTE TOG-FORBINDELSE FRA STRUER TIL KØBENHAVN
158 Oprettet: 2024-11-24
Rikke Cramer Christiansen
155 Oprettet: 2024-11-02
Vi Kræver Et Øjeblikkeligt Stop for Mink og Chinchillaavl”
150 Oprettet: 2024-11-12
Nej tak til solcellepark i Lunderskov og Nagbøl
136 Oprettet: 2024-11-09