Nej til udlevering af dine helbredsdata uden samtykke
Gæst |
/ #66 Gæst2015-04-07 08:02Jeg har kigget i bemærkningerne til det lovforslag om bevarelse af DAMD, som fremsættes i morgen, onsdag d. 8/4 http://www.ft.dk/RIpdf/samling/20141/lovforslag/L168/20141_L168_som_frem.... Det er tung kost, når man ikke er jurist, og jeg kan have misforstået noget. Men jeg er bekymret over følgende passager: ”Mens registret er i administrativ brug, følger det af persondatalovens § 37, at den dataansvarlige skal berigtige, slette eller blokere oplysninger, der viser sig urigtige eller vildledende eller på lignende Indebærer sidste sætning, at det i praksis muligvis ikke er muligt at få slettet sine data ved henvendelse til Rigsarkivet? ”§ 3 Denne lovs § 1, nr. 3 og 4, revideres senest fem år efter lovens ikrafttrædelsestidspunkt.” I bemærkningerne begrundes dette med, at der kan være andre områder i det offentlige system, hvor data på lignende måde kan være ulovligt indsamlede, og at disse områder muligvis så også skal omfattes af bestemmelsen. Dette er for det første i sig selv foruroligende – hvilke andre områder? For det andet åbner denne paragraf jo for, at man også kan revidere de pågældende blokeringsfrister og forkorte disse, hvis man skulle få lyst til det? Risikerer vi, at der i al stilhed, måske pakket ind i en masse andre lovforslag, kan åbnes for kortere blokeringsfrister? ”Det forventes blandt andet, at der i medfør af arkivlovens § 41, stk. 1, vil blive fastsat regler om anonymisering af oplysningerne. Derved sikres, at også hensynet til efterkommere af de personer, om hvem der er bevaret retsstridigt indsamlede oplysninger, iagttages.” Jeg er bekymret over formuleringen ” Det forventes….”. Det er ret vagt! Hvis man ønsker, at disse data skal anonymiseres, hvorfor har man så ikke simpelthen fremsat lovforslag om regler for dette? ”Det skal således angives i den arkivbeskrivelse, myndigheder afleverer til Rigsarkivet i løbet af afleveringsprocessen, om de pågældende data er konstateret retsstridigt indsamlet. Det offentlige arkiv vil i forbindelse med aflevering af registre med personoplysninger fra myndighederne anmode den pågældende myndighed om at oplyse, hvorvidt oplysninger er indsamlet på retsstridig måde. Det forudsættes i bestemmelsen, at retsstridigheden af indsamlingen er konstateret. Denne kan være konstateret af den afleverende myndighed selv, af Datatilsynet eller af andre myndigheder, der som led i en klage- eller tilsynssag konstaterer en sådan retsstridighed. Retsstridigheden kan også være fastlagt ved dom. Hvordan kan det være, at det er et krav, at retsstridigheden er konstateret INDEN afleveringen af data? Hvad hvis retsstridigheden først konstateres EFTER afleveringen? Så gælder de beskyttende blokeringsbestemmelser tilsyneladende ikke! Åbner dette ikke for, at det offentlige fremover i stort omfang kan indhente og registrere ulovlige data, hvorefter disse afleveres til Rigsarkivet, inden man kan nå at konstatere, at de er ulovligt indhentede? Og er det ikke naivt at forvente, at myndigheder dømmer sig selv, og SELV angiver, at de ulovligt har indhentet oplysninger? Disse data vil så ikke være beskyttede af blokeringsbestemmelserne, men kan frit bruges af diverse forskere og andre interesserede? Hvorfor har man indsat denne betingelse for, at ulovligheden skal være konstateret INDEN afleveringen til Rigsarkivet? Kan nogen med større juridisk indsigt end mig ikke lige kommentere på, om det er et muligt scenarie, eller om jeg misforstår disse bemærkninger? På forhånd tak. |
|
Ja tak til udvikling- Nej tak til Heliport i Hvide Sande
Transformér landbruget - udfas intensiv husdyrproduktion
Nej Tak til forlystelsespark på Rørvig halvøen!
Bevar de Kulturelle Siloer på Nexø Havn
Nej til flere grusgrave i Hornsherred og i kommunen
Er der noget, du vil ændre?
Ændring sker ikke ved at forblive tavs. Skaberen af denne underskriftindsamling stod frem og handlede. Vil du gøre det samme? Start en social bevægelse ved at oprette en andragende.
Opret selv en underskriftindsamlingAndre underskriftsindsamlinger, som du kunne være interesseret i
Vi har krav på en balanceret og nuanceret mediedækning. Det gælder også mediernes dækning af Israels handlinger i Mellemøsten.
1543 Oprettet: 2025-01-02
BEVAR DEN DIREKTE TOG-FORBINDELSE MELLEM MIDT- OG VESTJYLLAND OG KØBENHAVN
2857 Oprettet: 2024-11-24
Kæmp for Amager Bio - Bevar det vi elsker!
4356 Oprettet: 2024-12-06
Skriv under: Palæstinensisk kultur har også ret til ytringsfrihed!
459 Oprettet: 2024-12-30
Sikker skolevej for Gårslevs børn
442 Oprettet: 2025-01-02
ET HYGGELIGT OG AUTENTISK MILJØ PÅ HUNDESTED HAVN
829 Oprettet: 2024-11-26
Nej tak til Energipark Vallø i Køge Kommune
2364 Oprettet: 2024-11-06
Underskriftsindsamling for opførelse af en dagligvarebutik i Oure
312 Oprettet: 2025-01-02
🆘HJÆLP OS – VI HAR BRUG FOR, AT ANKESTYRELSEN GRIBER IND! 🆘
278 Oprettet: 2024-12-21
Walkiebanko skal bestå.
332 Oprettet: 2024-12-11
Bevar adgangen til Filmstriben i Halsnæs Kommune
210 Oprettet: 2024-12-26
BEVAR Centerhallen i Lillerød
837 Oprettet: 2024-10-28
Bevar Naturbørnehaven Boddumhus - naturtilbud til børn i daginstitutioner
180 Oprettet: 2025-01-11
Høringssvar til kommuneplantillæg 2021-20 – Horsens Kommune
179 Oprettet: 2024-12-03
Bevar broen over A26/Thorstedvej
167 Oprettet: 2025-01-07
Nej til flere grusgrave i Hornsherred og i kommunen
2720 Oprettet: 2024-10-02
Er børnenes statsminister ligeglad med børn i Gaza? Åbent brev fra pædagoger og pædagogstuderende
143 Oprettet: 2024-12-18
Etablering af Lindved trinbræt/station på Svendborgbanen
482 Oprettet: 2024-11-28
Nej Tak Til Solceller I Fjerritslev!!
283 Oprettet: 2024-12-11
NEJ tak til solcellepark på Orupgaards marker ved Sønder Vedby og omegn.
282 Oprettet: 2024-12-15