Bevar Kongsvang Station
Kontakt forfatteren af dette andragende
Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Bevar Kongsvang Station.
Anonymous |
#1 Debatindlæg, bragt i bl.a. Århus Stiftstidende2014-06-03 20:27Perspektivløs nedlæggelse (Århus Stiftstidende 27/2-2014) Jeg blev noget forbløffet, da jeg for kort tid siden så, at Midttrafik seriøst overvejer at nedlægge bl.a. Kongsvang Trinbræt. Angiveligt fordi der ikke er passagerer nok. Det ligner ikke god timing, at man kort tid før Letbanens åbning vil nedlægge et standsningssted med et stort potentiale. Der er da givetvist sandt, at passagertallet ikke i øjeblikket er prangende, men det er passagergrundlaget til gengæld. Prangende er også langtfra trinbrættets stand, adgangsforhold og skiltning: Den eneste væsentlige ændring, der er sket siden åbningen for ca. 20 år siden, er, at billetautomaten er fjernet. Inventaret er forfaldent, adgangsforholdende kræver, at man har et stort lokalkendskab, og for at komme til trinbrættet skal man forcere en mørk cykelsti. Med simple midler vil det være muligt at give trinbrættet nyt liv, også inden Letbanen kommer: En nedgang i trinbrættets sydlige ende, der vil lette adgangen for stort set samtlige brugere. En trappe fra Skanderborgvej, der vil give mulighed for et skiftested mellem busserne og Letbanen/Nærbanen. Det vil med ét betyde, at passagererne i stedet for at skulle sidde i bussen ind gennem en stoppet Skanderborgvej/Frederiksalle vil kunne være i midtbyen i løbet af 2-3 minutter. Og så måske et skilt, der viser vej til trinbrættet, der faktisk er ukendt selv for mange lokale! Det store trafikspring får vi så i 2017, hvor der er planlagt 15-minuttersdrift på Letbanen. Så skal der nok komme passagerer! Indsendt af: Jesper Sejersen, Lindevej 8, 8260 Viby J |
Anonymous |
#2 Debatindlæg, bragt i bl.a. Århus Stiftstidende2014-06-03 20:28Pluk først de lavthængende frugter! (Århus Stiftstidende 27/3-2014)
Indsendt af: Jesper Sejersen, Lindevej 8, 8260 Viby J |
Anonymous |
#3 Debatindlæg, bragt i bl.a. Århus Stiftstidende2014-06-03 20:29Rejsekortet på Aarhus Nærbane (Århus Stiftstidende 24/4-2014)
Indsendt af: Jesper Sejersen, Lindevej 8, 8260 Viby J |
Gæst |
#42014-06-09 15:48Underskriftindsamlingen er et godt initiativ, hvor så mange som mulig kan være med til at forhindre nedlæggelsen af Kongsvang Station. |
Merethe |
#5 Re: Debatindlæg, bragt i bl.a. Århus Stiftstidende2014-06-10 12:33#1: - Debatindlæg, bragt i bl.a. Århus Stiftstidende Jeg arbejder nede på Bygholms Allé. Da Midttrafik lavede sin omlægning med A-busserne, blev der skåret i antal af busser, der holder ved Bygholms Alle/Skanderborg vej krydset, så der kun holder nr 14 nu. Derudover blev det sat ned til 3 stop i timen mod 4 før. Jeg har så benyttet Odder-toget og stået af/på ved Kongsvang i stedet og vil nødigt se dette stop nedlagt også. Der ligger en masse virksomheder og boliger nede i området ved Bygholms Alle, så vi vil ikke miste flere stop :( |
Gæst |
#62014-06-10 19:32Som dårligt gående, er Kongsvang station meget vigtig for mig, da det er nemt at komme ind på Hovedbanegården, samt Viby station, hvorfra jeg kan skifte til Arriva. |
Gæst |
#72014-06-11 06:51Hvis stoppet bevares, havde jeg tænkt mig at sælge min bil, når letbanen kommer, da jeg så vil ha' hurtig adgang til mit arbejde på Randersvej - hvis ikke - ja så vil jeg fortsætte med at sidde i kø med de andre på Ringgaden hver morgen. Sådan, tror jeg, vi er mange, der tænker :-) |
Gæst |
#8 Debatindlæg, bragt Århus Stiftstidende2014-06-11 09:36Styrk nærbanen
Steen Devantier, Gl. Kongevej 3, Viby J. |
Gæst |
#92014-06-11 16:07Dette er utroligt at de kan gøre sådan nogle ting som dette. Okay hvis der var ingen det brugte stationen så okay men der er mange og det er et meget vigtigt stop for det fleste fx. Mig. |
Kongsvang skal stå |
#10 Lad kongsvang station stå2014-06-11 16:11For min datter er dette stop et meget vigtigt stop især om vinteren da hendes hest er opstaldet ved stoppet "Vilhelmsborg" og da mig og min kone ikke har fri er det meget vigtigt at hun skal kunne komme der op. "Lad Kongsvang station stå" |
Gæst |
#112014-06-12 11:19Det er meget vigtigt for den kommende letbanens succes, at der er mange steder, hvor man kan stå af og på. Kongsvang bør være ét af stederne, især efter en opgradering med direkte let adgang til Skanderborgvej,eventuelt etablering af parkeringspladser på ikke benyttet vejbane (Chr. X´s Vej) og synliggørelse af stationen m.m. |
Gæst |
#122014-06-12 11:40Busserne og deres hyppighed er blevet væsentligt reduceret. Toget er en væsentlig del af den lokale, offentlige trafik. Det er svært at se en mening med, at man vil forbedre infrastrukturen i byen og så samtidig kobler et bynært område af fra et transportmiddel, der kører lige forbi os (jeg er nabo til banen). Hvor er overblikket???!! Man har set det samme ske i landområder, hvilket selvsagt er endnu værre, men har man intet lært af det?1-2 minutters forsinkelse i køreplanen. I forhoæd til de gener, en lukning vil medføre, mener jeg, det er en meget lille pris. Der skal hverken ryddes huse eller laves nye anlæg for at bevare Kongsvang Station.Det eneste, det koster, er Bevar og udbyg de muligheder, der er, hvis det er meningen, at passagerer lader bilen stå og tager offentlig transport. |
Gæst |
#132014-06-12 17:03Ungdomscentret i Århus er flyttet til Viby på Skanderborgvej tæt ved Kongsvang station og mange af dem fra sydbyen, beder, Malling osv. Har nemt ved at nå frem ved at tage toget. Alternativet vil være at de skal skifte bus, hvilket er svært for nogle, hvorfor det vil besværliggøre behandlingen. Det er svært nok med kun 1 buslinie til døren der kører hvert 20. Minut. Skal den kollektive trafik styrkes er det ikke stoppesteder der skal nedlægges. Så køber jeg en bil, det koster ikke så meget som det besvær nedlæggelse af stoppesteder vil give. |
Gæst |
#142014-06-12 18:46Det var helt fantastisk dejligt da trinbrættet kom for ca. 18 år siden? Jeg havde en stor tvillingebarnevogn dengang. Den kunne ikke komme i bybusserne. Det betød at Kongsvang station var min chance for ikke at være isoleret til min gådistance, men at jeg kunne komme ind til city. Området er stadig rigt med børnefamilier og vi andre bliver ældre og ønsker stadig at kunne komme til centrum nemt hurtigt og sikkert...med plads til rollatoren på sigt ;0) Yderlig vil jeg personligt ikke kunne undvære at letbanen ikke stopper her rent jobmæssigt når Århus universitets hospitaler de næstre år lukker flere afdelinger som flytter på Skejby. Cykle til kommunehospitalet? Ja. Cykle til Amtsygehuset? Ja. Cykle til Skejby ? det kommer ikke til at ske. |
Bedre forbindelse |
#16 Alternativ til bus nr 162014-06-20 12:33For beboere i Kongsvang/Rosenvang der skal på Hovedbanegården, er nærbanen et godt alternativ til bus nr 16, der holder i Bruunsgade. Efter at bussen er skåret ned 2 x i timen i timen at komme i gennem Bruunsgade, så er man hurtigt inde på Banegården og kan således hurtig komme videre med andet tog derfra. |
Steen |
#18 Bedre adgangsforhold2014-06-24 06:08I stedet for at overveje nedlæggelse burde Midttrafik hurtigst muligt få opgraderet stationen med bedre adgangsforhold. Med den større synlighed ville man kunne mangedoble antallet af brugere. Og det har vi i den grad brug for i Danmarks mest trafikplagede by. |
Gæst |
#192014-06-29 19:20Det er vigtigt for vores område at det fortsat bliver muligt at stå på toget her i Kongsvang |
Steen |
#20 Kolossal stigning i passagertal2014-07-06 05:14Stiftstidende kan her til morgen berette, at "passagererne er vilde med Grenåbanen". Fra 2010 til 2013 er passagertallet steget med 66%. Årsagen er hastighedsstigningen og samarbejdet med Odderbanen, hvor passagertallet også er steget. Et eksakt tal nævnes ikke her. Det siger alt om, hvor stort behovet for velfungerende, offentlig transport er. Udvidelsen af køreplanen på den nordlige strækning sættes i værk allerede inden Letbanen kommer i drift. Nu mangler der bare, at man også tager fat på de nødvendige forbedringer på stationerne på Odderbanen med tidssvarende adgangsforhold og opstilling af rejsekortstandere på de mindre stationer. |
Gæst |
#212014-07-09 10:14Jeg glæder mig til at kunne bruge Kongsvang Trinbrættet ifm med øget antal afgange. Med en bedre skiltning vil der være en markant stigning i passagertal. |
gæst |
#22 Forringet service - igen?2014-07-23 05:33Bevar Kongsvang. Ryd op i krattet omkring perronen. Og få så lavet den trappe til Skanderborgvej! Vi her i det inderste af Viby betalte prisen da bussystemet for få år siden blev omlagt og der blev indført A-busser. Vi har nu kun en nærbus med 20-min-drift og timesdrift aften og weekend. Alternativt 800 meter til en A-bus. Jeg købte derfor en ny cykel, så jeg kører ikke længere kollektivt. Hvis der kom en nedgang til Kongsvang station fra Skanderborgvej, så ville jeg benytte toget. |
Gæst |
#232014-07-24 08:22det afkorter min rejsetid at jeg har mulighed for at stå af i Kongsvang,vandre ned og tage bussen videre.Fremfor til Århus. |
Steen |
#24 Lokalpresse2014-07-24 09:50Hej Jesper. Med Lokalavisen fik du igen sat lidt fut i underskrifterne. Godt gået. Og så er jeg helt enig med "gæst" i indlæg 22: Adgangsforholdene trænger i den grad til at blive forbedret og fornyet. Det må vi på lokalt plan se at få rejst politisk. |
SD |
#25 Imponerende opbakning2014-08-11 07:38Kære Jesper og medunderskrivere 870 underskrifter er imponerende. Jeg ved jo godt, at dit mål er 1000. men vi må jo se, om der kommer lidt gang i den igen, når folk kommer tilbage fra ferie. Og du har helt ret. Med biltrafikken på havnen får letbanen en helt afgørende betydning, hvis vi ikke skal drukne i endnu flere bilkøer. Og som bynær station er Kongsvang også central her. Men lad os nu få de sidste 130 underskrifter for Jespers skyld. Men især for bevarelsen af Kongsvang Station. |
|
Ja tak til udvikling- Nej tak til Heliport i Hvide Sande
Transformér landbruget - udfas intensiv husdyrproduktion
Nej Tak til forlystelsespark på Rørvig halvøen!
Bevar de Kulturelle Siloer på Nexø Havn
Nej til flere grusgrave i Hornsherred og i kommunen
Er der noget, du vil ændre?
Ændring sker ikke ved at forblive tavs. Skaberen af denne underskriftindsamling stod frem og handlede. Vil du gøre det samme? Start en social bevægelse ved at oprette en andragende.
Opret selv en underskriftindsamlingAndre underskriftsindsamlinger, som du kunne være interesseret i
Støtteerklæring til modstanden mod salget af Silkeborg IF
6171 Oprettet: 2024-11-19
Kæmp for Amager Bio - Bevar det vi elsker!
4142 Oprettet: 2024-12-06
BEVAR DEN DIREKTE TOG-FORBINDELSE MELLEM MIDT- OG VESTJYLLAND OG KØBENHAVN
1554 Oprettet: 2024-11-24
Bevar studiemiljøet på SAMF og KUA!
2297 Oprettet: 2024-11-19
Bevar K-klasserne - Støt vores børn med særlige behov / Aalborg
728 Oprettet: 2024-11-22
BEVAR Centerhallen i Lillerød
824 Oprettet: 2024-10-28
Stop lagerbeskatning af kryptovaluta i Danmark
458 Oprettet: 2024-11-17
Etablering af Lindved trinbræt/station på Svendborgbanen
448 Oprettet: 2024-11-28
ET HYGGELIGT OG AUTENTISK MILJØ PÅ HUNDESTED HAVN
436 Oprettet: 2024-11-26
Nej tak til Energipark Vallø i Køge Kommune
2051 Oprettet: 2024-11-06
NEJ TAK TIL HØJHUSBYGGERI I SÆDDING/FOURFELDT
443 Oprettet: 2024-11-21
NEJ tak til solcellepark på Orupgaards marker ved Sønder Vedby og omegn.
245 Oprettet: 2024-12-15
Nej til flere grusgrave i Hornsherred og i kommunen
2598 Oprettet: 2024-10-02
Stop byggeplanerne i Solberg Parkkirkegård på Gravens Rand.
535 Oprettet: 2024-11-16
Nej Tak Til Solceller I Fjerritslev!!
182 Oprettet: 2024-12-11
Nej tak til kunstgræs og 18 meter høje lysmaster på SIF's baner
140 Oprettet: 2024-11-26
Underskriftsindsamling for bevarelsen af kandidaten i Generel Pædagogik
125 Oprettet: 2024-12-09
Bevar Haastrups Skønne Udsigt og Natur - Nej til Solcellepark!
123 Oprettet: 2024-12-02
NEJ til indhegning af kvæg i Sønderskov og Ravnsholt - JA til urørt skov og sikker skolevej
643 Oprettet: 2024-11-06
Styrk Koldings Erhverv – Afskaf Dækningsafgiften
537 Oprettet: 2024-11-04