Støtteerklæring til Studerende mod Besættelsen fra sundhedsvidenskabelige forskere, undervisere og ansatte på Københavns Universitet

Som sundhedsvidenskabelige forskere, undervisere og ansatte på Københavns Universitet vil vi udtrykke vores støtte til de studerende, som har oprettet teltlejren “Rafah Garden” og deres krav til Københavns Universitet.

De studerende kræver, at Københavns Universitet:

- anerkender og fordømmer det igangværende folkedrab og opfordrer til en øjeblikkelig våbenhvile.

- trækker deres investeringer fra virksomheder, som profiterer på eller er medskyldige i besættelsen af Palæstina.

- tilbyder fuld økonomisk gennemsigtighed i forhold til deres investeringer.afslutter deres indkøbsaftaler med virksomheder, som profiterer på eller er medskyldige i besættelsen af Palæstina.

- forpligter sig til en akademisk boykot ved at afslutte institutionelt samarbejde med israelske akademiske institutioner.

- anerkender deres palæstinensiske studerendes vanskelige situation.Som sundhedsfaglige bifalder vi de studerendes krav.

Vi mener at alle med en stemme bør engagere sig i at standse den menneskelige og sundhedsmæssige katastrofe der udfolder sig i Gaza, som verden ikke har set mage til i årtier. På få måneder er flere end 34.000 palæstinensere blevet dræbt, herunder næsten 15.000 børn. Næsten to millioner er fordrevet fra deres hjem, og fordrives igen og igen, uden et sikkert sted at tage hen. Den israelske hær har blokeret befolkningens adgang til mad, vand, medicin og elektricitet.

Oveni de, der dræbes af direkte vold, kommer ofrene for de indirekte sundhedseffekter af krigen, som formentlig medfører endnu flere dødsfald, især blandt børn og andre sårbare: Dødsfald af sygdomme, der opstår af dårlig ernæring, epidemier på grund af dårlige sanitære forhold og sammenstuvning af mennesker på små områder. Af almindelige sygdomme som ikke behandles fordi sundhedsvæsenet er sat ud af funktion, eller de syge som ikke kan nå hospitalet. Nyfødte og mødre, der dør på grund af manglende fødselshjælp. Omfanget af disse dødsfald kendes ikke, men vi ved fra andre konflikter at de ofte overstiger antallet af døde fra direkte kamphandlinger.

Katastrofen i Gaza er ikke en naturkatastrofe. Den er menneskeskabt, og accelererer efter at den israelske hær har påbegyndt en invasion af Rafah. Alle humanitære aktører i området er enige om at katastrofen kun kan standses ved en øjeblikkelig og permanent våbenhvile. Dette bør vi som sundhedsfaglige forskere, undervisere og klinikere bakke op om. Den Israelske hær gennemfører desuden voldsomme og direkte angreb på sundhedspersonale og sundhedsfaciliteter i Gaza. Læger bliver tvunget til at forlade deres indlagte patienter, som efterlades til at dø. Sundhedspersonale bliver dræbt eller bortført. Ambulancer bliver beskudt og ødelagt. Mangel på medicin betyder, at man må amputere lemmer og foretage kejsersnit uden bedøvelse. Angrebene og den blokerede adgang til lægemidler, vand og elektricitet, har medført, at hovedparten af Gazas hospitaler er ude af drift, og de tilbageværende fungerer rudimentært.

Omfanget af vilkårlige ødelæggelser og drab, og de direkte angreb på sundhedsvæsenet udgør åbenlyse brud på international humanitær lov, som ikke er set mage i årtier.

Sundhedsfaglige kan og bør ikke holde sig neutrale i en situation af stor uret.

Ligesom intet kan retfærdiggøre de drab og bortførelser der skete ved terrorangrebet 7. oktober, kan intet retfærdiggøre det folkemord og den kollektive afstraffelse af palæstinenserne i Gaza der nu har fundet sted gennem snart 8 måneder.

Vi står i solidaritet med vores kolleger i Gaza, med deres patienter, og med vores egne studerende i deres krav til Københavns Universitet.

English version:

Statement of Support for Students Against the Occupation, from health professionals researching, teaching and employed at University of Copenhagen

As health science researchers, lecturers, and staff at the Faculty of Health Sciences at the University of Copenhagen, we express our support for the students who have established the tent camp "Rafah Garden" and their demands to the University of Copenhagen.

The students demand that the University of Copenhagen:

- Recognize and condemn the ongoing genocide and call for an immediate ceasefire.

- Divest from companies that profit from or are complicit in the occupation of Palestinian territories.

- Provide full financial transparency regarding their investments and terminate procurement agreements with companies that profit from or are complicit in the occupation of Palestine.

- Commit to an academic boycott by ending institutional cooperation with Israeli academic institutions.

- Acknowledge the difficult situation of their Palestinian students.

As the University faculty, and as health professionals, we applaud the students' call to action. We believe that everyone with a voice should engage in stopping the human and health catastrophe unfolding in Gaza, the likes of which the world has not seen in decades.

In a few months, more than 34,000 Palestinians have been killed, including nearly 15,000 children. Nearly two million people have been displaced from their homes, and are being displaced repeatedly, without a safe place to go. The Israeli army has blocked the population's access to food, water, medicine, and electricity.

In addition to those killed by direct violence, there are victims of the indirect health effects of the war, which likely result in even more deaths, especially among children and other vulnerable groups: deaths from diseases arising from poor nutrition, epidemics due to poor sanitary conditions and overcrowding, from common diseases that go untreated because the healthcare system is dysfunctional, or from the sick who cannot reach the hospital. Newborns and mothers die due to the lack of health care at delivery. The extent of these deaths is unknown, but we know from other conflicts that they often exceed the number of deaths from direct violence.

The catastrophe in Gaza is not a natural disaster. It is man-made and has accelerated after the Israeli army began an invasion of Rafah. All humanitarian actors in the area agree that the catastrophe can only be stopped by an immediate and permanent ceasefire. Something we, as health science researchers, educators, and clinicians, should support.

The Israeli army is also carrying out severe and direct attacks on healthcare personnel and facilities in Gaza. Doctors are forced to leave their admitted patients, who are left to die. Healthcare personnel are being killed or abducted. Ambulances are being shot at and destroyed. The attacks as well as the blocked access to medicines, water, and electricity have rendered the majority of Gaza's hospitals non-functional, and the remaining ones are operating rudimentarily. The lack of medicine means that limbs must be amputated, and cesarean sections performed without anesthesia.

The extent of arbitrary destruction and killings, and the direct attacks on the healthcare system constitute blatant violations of international humanitarian law, the likes of which have not been seen in decades.

Health professionals can and should not remain neutral in a situation of great injustice.

Just as nothing can justify the killing and abductions on the October 7th terror attacks, nothing can justify the ongoing genocide and the collective punishment of the Palestinians in Gaza.

We stand in solidarity with our healthcare colleagues in Gaza, their patients, and with our own students in their demands to the University of Copenhagen.

Maren Johanne Heilskov Rytter, klinisk lektor, Institut for Klinisk Medicin, Københavns Universitet    Kontakt forfatteren af dette andragende

Ved at underskrive accepterer jeg, at Maren Johanne Heilskov Rytter, klinisk lektor, Institut for Klinisk Medicin, Københavns Universitet vil kunne se alle de informationer jeg angiver på denne formular.

Vi viser ikke din e-mailadresse offentligt online.

Jeg giver samtykke til behandling af de oplysninger jeg angiver i denne formular, til følgende formål: