Stop Færdselsstyrelsens plan om at forbyde tolke til køreprøver

Denne underskriftsindsamling er rettet til Transportminister Thomas Danielsen, nedenunder kan i læse det brev der vil følge med dem.

Kære Thomas Danielsen,

Vi skriver til dig, fordi Færdselsstyrelsen har besluttet, at der per 1. januar 2025 ikke længere vil være mulighed for bestilling af tolkeprøver indenfor kørekort til samtlige kategorier. Der vil kun være mulighed for prøver på dansk eller engelsk, samt i grænselandet på tysk. Dette er et stort problem for vores kursister og samfundet som helhed. Desuden udelukker det mange fra at tage kørekort, hvilket må siges at være stærkt diskriminerende.

Begrundelsen ifølge DKL er, at Færdselsstyrelsen ønsker at imødegå snyd ved at sikre, at den sagkyndige kan forstå, hvad tolken siger. Dette har vi som kørelærerbranche forståelse for, men vi ved også, at det ikke vil løse problemet. For det første overgår kursisternes evner til at snyde vores fantasi, og for det andet vil de, der ønsker at snyde, blot betale for et kørekort i et af de mere korrupte lande i EU og derefter få kortet ombyttet. De behøver ikke engang at få kortet inden for EU, de kan købe det i Rusland uden problemer. Et russisk kørekort ombyttes uden videre, og vi ved alle, hvor stabilt og godt et samfund det er.

Tiltaget vil betyde, at en læge, der flytter hertil fra Indien, først kan begynde at køre bil efter at have lært dansk på et meget højt niveau. Det vil betyde, at flygtninge fra alverdens brændpunkter, som oftest finder bolig i udkantsområder, begrænses voldsomt i deres bevægelsesfrihed, og dermed går det ud over arbejdernes frie bevægelighed. Ja, der findes da offentlig transport, men held og lykke med at finde en bus kl. 01 om natten fra Søby til Låsby, en tur der i øvrigt burde tage små 40 minutter i bil, men som i forvejen tager omkring 2,5 time med offentlig transport. Selvom der er muligheder for Flextrafik, er der på nævnte rute kun mulighed for offentlig trafik mellem kl. 5 og 23, der er altså 6 timer, hvor en bil er nødvendig. Dermed vil flygtningen, der kommer til landet, ikke bare kunne bosætte sig, hvor der er billigt at bo, i et godt lille lokalsamfund, hvor en hurtig integration er mulig. I stedet vil valget falde på en af de sædvanlige belastede kvarterer. Dette er ikke gavnligt for hverken arbejdsmarkedet eller integrationen.

Samtidigt står vognmandsbranchen og mangler cirka 2000 godschauffører, de vil blive ramt særligt hårdt, når antallet af personer, der tager en uddannelse inden for godstransport, falder. Det er ikke en hemmelighed, at etniske danskere sjældent søger en uddannelse inden for transportbranchen. I stedet er der en stigende tendens til, at disse jobs besættes af udlændinge i kortere eller længere perioder. Vores mulighed for at sikre en høj kvalitet blandt dem, som søger at tage uddannelsen, vil falde voldsomt, når de opgiver at tage uddannelsen i Danmark og i stedet køber sig til kortet i udlandet. Dette vil påvirke færdselssikkerheden negativt, reducere kvaliteten af de chauffører, vi har, og betyde, at branchen gradvis vil forsvinde fra landet. Vi behøver næppe nævne, hvor skadeligt det vil være for CO2-regnskabet, hvis al godstransport i fremtiden må klares med udenlandske biler og udenlandske chauffører.

Resultatet af Færdselsstyrelsens tiltag vil derfor være, at kørelærerbranchen mister kunder, trafiksikkerheden falder, integrationen lider, vognmandsbranchen flytter til udlandet, og staten risikerer endnu en sag fra EU for at diskriminere andre europæiske borgere.

Hvis Færdselsstyrelsen ønsker at bruge flere millioner af statens penge på en retssag med EU, bør du som minister være opmærksom på, hvad din styrelse har gang i.

Jeg kan med stor sikkerhed sige, at snyd ikke vil stoppe, da jeg har haft elever, der ikke forstod et ord dansk, som er gået op til teoriprøve på dansk og bestået med 0 fejl. Jeg har informeret de sagkyndige om, at der nok er sket snyd, men har aldrig fået svar om, at de ville se på det. Derfor går jeg nu uden om Færdselsstyrelsen og beder dig om ikke at få dem til at besvare, da det er hos Færdselsstyrelsen, problemet ligger.

Færdselsstyrelsen kunne sagtens få oversat teoriprøverne til alle verdens sprog. Det kræver blot en linje tekst og et par klik i Chat GPT for at oversætte til hvilket som helst sprog. En korrekt oversættelse er nemmere at opnå ud fra den, der allerede er lavet til engelsk. Med en AI-oversat prøve vil alle have mulighed for at gå til prøve på det sprog, de ønsker; de vil blot skulle acceptere, at visse formuleringer kan være fejlagtige, og at de derfor ikke kan holde Færdselsstyrelsen ansvarlig for fejl i oversættelsen. I takt med, at der bliver penge til at udvide sortimentet af prøver oversat af et tolkebureau, vil færre elever skulle acceptere denne disclaimer. På denne måde får Færdselsstyrelsen kontrol over teoriprøverne uden at diskriminere og uden at tage kunder fra køreskolerne. Jeg vil også gerne tilføje, at alle prøverne burde kunne forevises for kørelærerbranchen, så vi kan være sikre på, at de systemer, vi giver eleverne adgang til, matcher de prøver, de skal op i. For eksempel findes der ikke teoriprøver til kategori D1 på det private marked, så vi må selv forsøge at kombinere kategori B og D-prøver for at ramme det, eleverne bliver udsat for. Hvis der blot var en online prøve af hver kategori, som elever og kørelærere kunne tilgå, kunne det formentlig nedbringe antallet af dumpede teoriprøver betydeligt.

Nu jeg alligevel er i gang, kan du så ikke få dem til at opdatere grafikken på de digitale prøver? De ligner noget fra GTA 3, og det er ikke et kompliment. Spillet er over 20 år gammelt. Hvis de er bekymrede for prisen, kan IT-College i Grenaa lave systemet som et års projekt. Så bliver det lavet med ordentlig grafik, det garanterer jeg. Jeg beklager, at jeg ikke kan skjule min frustration, men som branche er det utroligt frustrerende at være vidne til den udvikling, vi har set de sidste år. Jeg håber, du vil tage problemerne i Færdselsstyrelsen alvorligt og få stoppet tiltaget med at droppe tolkeprøver, indtil der er en brugbar digital løsning.

Alle som skriver under på dette dokument, ønsker at du ser på dette med stor alvor og får stoppet Færdselsstyrelsen før det er for sent.

Med venlig hilsen,

Jesper C. Ohlrich
Direktør

Midtjysk Erhvervskøreskole & Uddannelsescenter ApS
Mysundevej 4
8930 Randers NØ

Direkte nummer: (+45) 40 76 64 04

Mail: admin@m-e-k.dk

Ved at underskrive accepterer jeg, at Jesper C. Ohlrich vil kunne se alle de informationer jeg angiver på denne formular.

Jeg giver samtykke til behandling af de oplysninger jeg angiver i denne formular, til følgende formål: