Vi siger NEJ TAK til skovmøller ved Hjøllund!

oversigt_område.pngI Danmarks mest naturrige egn og trods ambitioner om mere urørt skov planlægger politikerne i Silkeborg Byråd i samarbejde med Plan- og Landdistriktsstyrelsen en stor statslig energipark (VE-anlæg). Den vil bestå af 380 ha solceller samt 600 ha med op til 15 vindmøller af 180-200 meters tårnhøjde og med vinger, der når en samlet højde på op til 250 meter (på højde med Storebæltsbroens pyloner (1)).

De vidtstrakte plantager og heden mellem Vrads og Hjøllund syd for Silkeborg er enestående for Midtjylland og Danmark. Skoven er levested for mange sjældne arter, hvoraf flere fugle har skoven som eneste ynglested i landet.

Et flertal af beboerne i området, siger NEJ TAK! De vil ikke have spoleret det enestående hedelandskab, skovnaturen og de værdifulde friluftsområder. Mange mennesker fra hele landet besøger hvert år området for at opleve landskabet og den storslåede natur og for at stresse af.

Energianlæg med vindmøller og solceller hører ikke hjemme i en skov. De bør opstilles på steder, hvor de ikke skader natur og friluftsliv, f.eks. på naturfattige landbrugs- og industriområder, som der i forvejen er mængder af i Danmark. Energianlæggene bør desuden opstilles, hvor der er godt med vind og sol. Det er der ikke mellem Vrads og Hjøllund, som er et af de steder i Danmark, hvor vinden blæser mindst (2), og der er færrest solskinstimer (3).

Vi bør udbygge natur i stedet for at skære naturen ned! Naturen er udfordret, konstaterer Silkeborg Kommune så sent som i juni 2023 (4). Alligevel har kommunen udpeget meget sårbare områder til mulige energiparker med vindmøller og solceller samt potentiale for fremtidig PtX-anlæg og storindustri.

Rapporter fra Århus og Københavns Universiteter har udpeget Midtjylland syd for Silkeborg med sine skove, heder, søer, moser, enge og ådale som en af de mest artsrige egne i Danmark (5). Det er godt for hele landets biodiversitet. Vi bør udnytte denne ressource og udbygge naturen til et endnu større, sammenhængende naturområde i stedet for at beskære den og splitte den op med vindmøller og andre energianlæg.

Vi kræver:

• At planerne om etablering af VE-anlæg ved Hjøllund annulleres fuldstændigt.

Underskrifterne bliver afleveret til Silkeborg Kommunes Byråd samt Plan- og Landdistriktsstyrelsen.

(1) https://www.facebook.com/watch/?ref=saved&v=8786714824675270

(2) https://videnomvind.dk/wiki/vindkort-over-danmark/

(3) https://www.dmi.dk/klima/temaforside-klimaet-frem-til-i-dag/nedbor-og-sol-i-danmark

(4) https://www.tvmidtvest.dk/silkeborg/praler-af-saerlig-natur-og-friluftsliv-men-naturens-tilstand-er-for-daarlig

(5) https://macroecology.ku.dk/news/2024/mere-bedre-og-stoerre-natur-i-danmark

Ved at underskrive accepterer jeg, at Marie Raes vil kunne se alle de informationer jeg angiver på denne formular.

Jeg giver samtykke til behandling af de oplysninger jeg angiver i denne formular, til følgende formål:
Jeg tillader Marie Raes at videregive oplysningerne jeg angiver i denne formular til følgende parter: