Stop med at investere vores fælles pensionspenge i våben til Israel!

ATP er en kollektiv pensionsordning som stort set alle borgere i Danmark automatisk indbetaler til, uanset om man er lønmodtager eller på overførselsindkomst. Derfor er det stærkt kritisabelt at ATP d. 19. juni 2024 meddelte at de vil investere et milliardbeløb i den danske våbenvirksomhed TERMA, der leverer våbendele, der bruges i Israels bombardement af Gaza.

Israel har bekræftet, at våbendele fra Terma bliver brugt i bombardementerne i Gaza [1], som indtil videre har dræbt mere end 38.100 mennesker - heraf mere end 15.000 børn [2].

Som borgere og pensionsopsparere i ATP er vi både bekymrede og utilfredse med denne milliardinvestering i våbenvirksomheden TERMA. ATP har i 2017 underskrevet FNs Principper for Ansvarlig Investering (UNPRI) [3], det tyder dog på at ATP ikke overholder disse principper, når de vælger at investere i Terma.

Mange bekymrede borgere har allerede kontaktet ATP, og fået et standardsvar hvor ATPs kommunikationsdirektør, Søren Springborg påstår at de ikke investerer i “...forsvarsvirksomheder, der producerer konventionsstridige våben eller overskrider internationale konventioner” og at “Terma er underlagt en streng eksportkontrol”.

Begge dele er forkert: Som afsløret af Information og DanWatch har Danmark slækket på kontrollen med Termas våbeneksport, og er dermed på kant med konventionerne.

Flere FN organisationer har det seneste år opfordret alle medlemslande til at indføre våbenembargo mod Israel. Senest d. 20. Juni 2024 udsendte FN OHCHR en meddelelse [4], om at ikke blot stater, men også våbenfabrikanter og de firmaer der investerer i disse med det samme skal standse våbenoverførsler til Israel, for ikke at risikere at være medskyldige i overtrædelse af menneskerettighederne.

FN skriver direkte at finansielle institutioner der ikke modvirker disse våbenvirksomheders overførsler til Israel, kan bevæge sig fra at være forbundet med, til at være direkte medskyldige i brud på menneskerettigheder og strafbare for medvirken til grusomheder mod mennesker

Ved at investere i Terma vælger ATP bevidst ikke at følge FNs anbefalinger.

Vi kræver derfor som danske bidragere til ATP, at de straks:

1.  Standser alle investeringer i Terma, da disse leverer våbendele til hvad ICJ kalder et muligt folkedrab i Gaza.
  2. At ATP sikrer at investeringer af vores fælles pensionsmidler ikke bidrager til menneskerettighedskrænkelser og brud på international lov.
  3. At ATP kommunikerer ærligt og transparent omkring deres investeringer i våbenindustrien, så bidragsyderne får indblik i hvad deres automatiske indbetalinger til ATP bliver brugt til.

Underskrifterne bliver afleveret til ATP og den ansvarlige minister, beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen.

---

[1] Dagbladet Information: "Israel bruger dansk militært udstyr ved luftbombardementer af Gaza" https://www.information.dk/indland/2023/11/israel-bruger-dansk-militaert-udstyr-ved-luftbombardementer-gaza

[2] Save The Children: "Gazas Missing Children" https://www.savethechildren.org.uk/news/media-centre/press-releases/over-20000-children-estimated-to-be-lost-in-gaza

[3] UNPRI: "ATP, signatory 11. January 2017" https://www.unpri.org/signatory-directory/atp/896.article

[4]. United Nations Human Rights Office of the High Commisioner: "States and companies must end arms transfers to Israel immediately or risk responsibility for human rights violations: UN experts" https://www.ohchr.org/en/press-releases/2024/06/states-and-companies-must-end-arms-transfers-israel-immediately-or-risk

Ved at underskrive accepterer jeg, at Stig Jørgensen vil kunne se alle de informationer jeg angiver på denne formular.

Vi viser ikke din e-mailadresse offentligt online.

Jeg tillader Stig Jørgensen at videregive oplysningerne jeg angiver i denne formular til følgende parter: