NEJ til ny lufthavn i Østjylland

Quoted post


Gæst

#277 Re: Re:

2015-05-21 09:43

#276: - Re:  

Rigtig fine observationer.

Jeg har tidligere taget del i debatten og også hørt de anførte argumenter - som selvfølgelig er relevante.

Derudover er der andre argumenter:

De miljømæssige konsekvenser: Grundvand og spildevands problemer i et grundvandsressource område. Det er da rigtigt dejligt at Aarhus fortsat gerne vil have og jo også får en stor andel af tilflyttere til byen - i den sammenhæng er området ved Thomasminde i forvejen udpeget til at være en vigtig vandressource i fremtiden.

Underligt at det ikke fylder i debatten?

Spildevandet ved afledning fra Spørring Å til Lilleåen - det kan selvfølgelig bare lukkes af - istedet for at løbe videre ud mod havet og afskærmes med at løbe i de offentlige kloaksystemer, som kan udbygges - formentlig for offentlige midler går jeg ud fra?

Med hensyn til at det kun er 10000 mennesker der bliver berørt? Det kan jeg slet ikke forstå udfra de beregninger der ligger vil støj sløfterne berøre såvel Lisbjerg, Lystrup, Løgten, Skødstrup, Hjortshøj og selvfølgelig nærmiljøet omkring Thomasminde, som indeholder Trige Spørring, Hårup, Mejlby etc ... - og så selvfølgelig Hinnerup (men det er jo en anden kommune - og dermed for nogen en anden sag ?)

Området omkring Thomas minde er tidligere udpeget som en grøn kile mellem udbyggede og planlagt udbyggede byer og områder, der efterhånden er smeltet sammen (prøv at køre til Lystrup og ud mod studstrupværket- så vil du opdage at markerne i området er pist væk).

I samme periode har vi i nærmiljøet omkring Thomas minde oplevet en tilstrømning af mennesker, som har behov for  at komme ud i området - måske blot som rekreation og 'lidt frisk luft'? Der kommer ihvertfald mange mennesker hver dag.

 

Svar


Gæst

#281 Re: Re: Re:

2015-05-21 14:00:06

#277: - Re: Re:  

Her er en sammenfatning af de miljømæssige konklusioner fra rapporten. 

Med hensyn til støj, så viser rapporten at det kun er i det åbne land omkring Thomasminde og i begrænset omfang to-tre små landsbyer der er støjgener. Det vil sige 20-50 matrikler i Todbjerg og Hårup samt de ca. 20 matrikler i Bendstrup. Der er ingen byområder derudover, der bliver generet af støj. Så det er ganske enkelt forkert at hævde 10.000 mennesker vil blive plaget af støj.

Man beregner en gennemsnitsstøjbelasgning (Lden), som viser om man vil blive generet. Det vil sige - alle udenfor denne "støjcigar" bliver ikke generet af flyene, fordi de flyver højt, flyver med reduceret motorkraft og ofte drejer væk fra området.

Der er ganske rigtig beskyttet paragraf 3 (B) natur i området i form af små engarealer og Spørring Å. Rapporten konkluderer at åen kan omlægges, og at der kræves dispensationer fra naturbeskyttelsesloven paragraf 3 og planloven. Det har været givet tidligere i andre kommuner, bl.a. til motorvejen gennem Gudenådalen, så det er muligt. Men det viser at miljømæssige konsekvenser skal undersøges nøje. Rapporten skriver også at der er nitritfølsomme indsatsområder. Bilag 6 viser nitritfølsomme indvindingsområder (er det mon det samme?). Sjovt nok viser miljøgis' kort at der er færre sådanne områder end rapportens kort.

Med hensyn til drikkevand, så mangler rapporten at beskrive om lufthavnen vil påvirke Aarhus kommunes forsyning af drikkevand. Kigger man på områder med OSD (områder med særlige drikkevandsinteresser) så er det meget store områder i kommunen, og det er tvivlsomt om etableringen af en lufthavn og sløjfning af enkelte vandboringer vil betyde det helt store.

Spildevand kan afledes til offentlig kloak, står der i rapporten. 

Der er altså ikke noget i rapporten der diskvalificerer Thomasminde ud ffra et miljømæssigt perspektiv, men samtidig viser rapporten at en VVM undersøgelse er helt nødvendig for at undersøge det nærmere.