Gør Øverød til en trafiksikker by

P. Nielsen

/ #8 Gode argumenter

2012-04-22 13:04

 

Jeg er 100% enig i Poul Crones argumenter, især #3 og #4. Jeg kan tilføje:

  • Vejbump vil genere alle motoriserede trafikanter, både dem der altid overholder hastighedsgrænserne og dem der ikke gør det.
  • Vejbump garanterer ikke en præcis hastighedsafgrænsning: Visse køretøjer - afhængigt af parametre som køretøjets masse, undervognsgeometri, bumpenes profil - vil blive generet allerede ved hastigheder under 50 km/t, mens andre vil kunne passere uden problemer med noget højere hastigheder. (Jeg har specialiseret i køretøjsteknik på DTU, og har dermed indsigt i dette emne).
  • Til Poul Crones argument #4 kan jeg tilføje andre miljøgener end støj: Bremsning frembringer bremsestøvspartikler, mens den efterfølgende acceleration vil resultere i øget emmission af udstødningsgasser og partikulær forurening - samt øget forbrug af fossile brændstoffer.
  • Vejbump har ingen direkte konsekvens for fartsyndere. En langt bedre løsning vil være fartkameraer, som kun vil have konsekvens hvis man bryder loven.
  • Jeg er enig i at Pile Alle bør lukkes ud til Øverødvej. Som ivrig cykelrytter kører jeg ofte mod vest ad Øverødvej - forbi udmundingen - og er altid meget bekymret (desværre ikke uden grund, idet jeg har været "tæt på" et par gange) for at blive overset af bilister der kører ud fra Pile Alle.

Som entusiastisk (men absolut ikke fartgal) bilist, ivrig cykelrytter og fanatisk løber kan je se problemet udfra flere synsvinkler. Min konklusion er at vejbump ikke er den rette løsning, men vil være en spild af penge og en konstant irritation for trafikanter såvel som omkringliggende beboere.