NEJ til ny lufthavn i Østjylland

Gæst

/ #488 Re:

2015-10-17 21:21

#487: -  

Jeg forstår ikke helt at en lufthavn med stort set ingen ruter ud af skandinavien, faldende passagertel og to-cifrede millionunderskud kan kaldes velfungerende. Logistikken omkring lufthavne fungerer, ja, men det hjælper jo ikke noget når kunderne vælger Billund eller Aalborg. 

En motorvej giver to min. kortere køretid - fra Aarhus vel at mærke, ikke resten af oplandet. Det er ikke dét som er problemet. Det skal være nemmest for hele øst/midtjylland at vælge Aarhus Lufthavn hvis østjylland skal have en lufthavn. Ellers bliver det Billund og Aalborg vi skal til i fremtiden (Det er det jo stort set allerede).

Faktisk er køretiden fra Aarhus acceptabel, men det tager for lang tid for resten af øst/midtjylland at komme helt derud. Og der er ikke ordentlig forbindelse med offentlig transport. Med så få afgange kommer der tilsvarende meget få busforbindelser. Et tog vil ikke kunne gøre det hurtigere og vil være meget dyrt. 

Der er timedrift nu med bus til Billund, og det er da fint. Men det tager over 1,5 time, og det er ikke så holdbart som 20-25 min med letbane til Thomasminde, især ikke for forretningsrejsende.

Lufthavnen i Tirstrup har altså en række faktorer der taler imod sig, samtidig med Østjylland vil savne en lufthavn hvis Tirstrup må lukke. Derfor er det da kun fornuftigt at undersøge en flytning? Hvis ikke business casen holder, ja så bliver det jo ikke til noget. Men man må da i det mindste lave undersøgelsen inden man afviser at det kan løbe rundt.