NEJ til ny lufthavn i Østjylland


Gæst

/ #451 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2015-08-05 20:20

#450: - Re: Re: Re: Re: Re: Re:  

Jeg går ud fra du mener hvor mange der bliver generet - at blive berørt er jo ikke så relevant. Alle der bor i Danmark kender til at blive berørt af støjkilder, det er kun når støjen bliver generende der er grund til at diskutere det i denne sag.

Den bedste indikator for flystøj er Lden, (Grontmjis rapport bilag 7 side 2 og 3). Rapporten tager udgangspunkt i 1.000.000 årlige operationer, næsten dobbelt så mange operationer som i Tirstrup - hvis der er færre operationer vil færre blive generet.

I den østjyske byregion er befolkningstætheden 125 indbyggere/km2.

Dette tal indbefatter byer, så der er en lidt lavere befolkningstæthed i det åbne land omkring Thomasminde, men i mangel af et mere præcist tal  er det 125 jeg regner med.

 

Man kan se overskridelser på merre end 60dB på et areal der er ca. 7 km2 (fra E45 til Bendstrup) dvs. 7 x 125 = 875.

Derudover er der en lille støjoverskridelse i den vestligste del af Skødstrup, ca. 15.000m2.

Regner man med en tæthed i parcelhuskvarterer på 21 husstande pr. ha (10000m2) med fire i hver, er det ca. 120 beboere. 

Ca. 5 gårde i Hårup. bliver støjplaget, måske 20 mennesker.

Ialt bliver altså lidt over 1000 mennesker ramt af støj der ligger over grænsen for hvornår den bliver generende.

 

Nattestøjen vil genere det samme antal, eller lidt færre (se side 5). Dog hvis der lander/letter fly til USA og Asien om natten (se side 4)  vil ca. 25 ha. i Skødstrup, 4 ha. i Hårup og 1 ha. i Hinnerup blive generet = 2500 indbyggere, dvs. ca. 3500.

Det er dog nok ikke så sandsyndligt - det gør der ikke engang i Billund.