De ændringer fleksjob reform har og vil medføre

Anonymous

/ #218

2015-06-02 21:21

Fleksjobreformen er en social katastrofe

Tilbage i 2012 stod Venstre, De Konservative og Liberal Alliance for at levere en reform på flexjobområdet. Der gik ikke længe før Dansk Folkeparti meldte sig ud af pågældende forhandlinger. Dengang var det tydeligt at se reformen, i alt sin enkelthed var en spareøvelse på knap 2 milliarder kroner. 

Tilbage i 2012 var Peter Skårup ude og sige at denne reform ville komme til at ramme nogle flexjobbere særdeles hårdt og nogle ville sågar opleve denne som en direkte katastrofal indvirkning på deres hverdag. Vi kan, den dag i dag, se at det faktisk har ramt nogle umanerligt hårdt. Dette er også årsagen til at jeg skriver dette indlæg, da jeg er blevet kontaktet af en gruppe fleksjobbere som simpelthen har fået nok. 

Det overordnede problem, med denne reform, var at den i alt sin enkelthed drejer sig om kassetænkning og systemtænkning. Det er som om at man overhovedet ikke har taget hensyn til at der ligger mennesker bag, som ville komme til at lide under reformen. Derfor kunne Dansk Folkeparti ikke lægge stemmer til. 

En anden årsag var også at vi ikke kunne blive mødt på nogle af vores krav i forhandlingerne. De bestod i at vi ville sikre fleksjobberne mod at komme på lavere ydelser og miste pensionen, hvis de blev fyret. Derudover ville vi have penge til en kæmpe indsats for at skaffe flere fleksjobs i det hele taget. Den dag i dag kan vi jo faktisk se, at det er et problem. 

Dengang regnede fagforbundet FTF lidt på tallene. Det viste sig at en pædadgog, i fleksjob, ville tabe 4500 kroner om måneden og en folkeskolelærer, i samme situation, ville tabe rundt regnet 8000 kroner. 

Nogle af dem det er gået ud over har lavet en underskriftsindsamling, som nu er oppe på omkring 3000 underskrifter. her kan du også give din mening til kende. Kom direkte til underskriftindsamlingen her. 

Dansk Folkeparti er stadig imod reformen. Skulle jeg gå hen og blive valgt i folketinget er det afgjort noget jeg vil prioritere højt at vi får kigget på og istedet lavet noget bedre politisk håndværk, som ikke er så menneskefjernt. Jeg er dog sikker på at hvis Dansk Folkeparti får mangt, som vi har agt, ja så bliver der gjort noget ved reformen snarrest muligt efter valget, hvis vi kan få et flertal igennem.  

Anders Ladegaard