Nej tak til Gensidig Forsørgelsespligt!

Gæst

/ #312 Hvorfor skal man straffes fordi man er gift

2013-11-24 09:25

Som det er i dag, så bliver man straffet med gensidig med gensidig forsørgerpligt, og det er ikke rimeligt, når det ikke gælder alle andre. Så min holdning er at reglerne skal være ens for alle, gift som ugift. Man kunne så fjerne det for alle, men det er ikke nogen god løsning, vi lever i et land med alt for høje offentlige udgifter, og skal vi have rettet op efter krisen, må vi alle give et bidrag med. Så derfor synes jeg at gensidig forsørgerpligt er en god ide, men vi er blevet for forkælet her i Danmark.

Når det så er sagt, så synes jeg at indkørselperioden er alt for kort, jeg hørte for første gang om reglen for ca et halvt år siden. Hvis folk ønsker og bo sammen, men ikke har råd til at blive boende, så skal der være nok tid til at kunne finde en bolig, og ejer man en bolig, skal der være tid til at få den solgt og fundet noget andet. Og dem som vælger at flytte fra hinanden, skal den ene eller måske endda begge parter have tid til at finde noget andet.

Jeg er selv en af dem som ville blive berørt, hvis jeg ikke gjorde noget, og det er slet ikke usandsynligt at jeg i fremtiden er en af dem som vil blive berørt, men så må jeg tage det med.

I alt for mange år, er folk straffet på denne konto, fordi at de har giftet sig, og jeg indrømmer, at det også er årsagen til at jeg aldrig er blevet gift, fordi der var flere penge imellem hænderne ved at lade være. Folk er blevet skilt for at undgå gensidig forsørgerpligt. Lad reglerne være ens for alle gift eller ej, og vi har i Danmark ikke råd til at fjerne gensidig forsørgerpligt for alle.

Men der skal være tid til at folk kan nå at tilpasse sig, og det synes jeg ikke der har været. Giv en 3-5 års periode hvor man kan tilpasse sig de nye regler,  og finde en ny bolig.