NEJ tak til den nye offentlighedslov

Gæst

/ #1786 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Krasnik er en helt :-)

2013-05-19 17:26

#1776: John Damm Sørensen - Re: Re: Re: Re: Re: Krasnik er en helt :-) ????

Jeg synes, Krasnik får udstillet, at der faktisk ikke findes argumenter for loven, selv når man kan få en lille halv time til at forsvare den. Og det gælder både udsendelsen med Bødskov og udsendelsen med Eva Schmidt ( som jeg faktisk havde forventet mere af) og Mogens Jensen.

Eller måske er det mere rigtigt at sige, at de argumenter for loven, som har at gøre med mulighed for aktindsigt i regionerne, kl og virksomheder, hvor staten har aktiemajoriteten, det er godt nok, MEN det vil aldrig kunne udligne den alvorlige indskrænkning i indsigten i, hvad der foregår i centralforvaltningen. At en siddende regering ligefrem skal have sit mørklagte arbejdsrum i fred for resten af folketinget, er det rene vanvid. Det bliver jo muligt at nægte oppositionen indsigt i præmisserne for lovene. Lige som resten af os, skal de holdes nede i uvidenhed.

Krasnik var den første, der  i den grad udstillede manglen på argumenter for paragraf 24 og 27.  Og det havde stor betydning for hvor meget offentlighedsloven blev omtalt de næste mange dage. Mange danskere blev opmærksomme på problemet pga den udsendelse. Senere hen i samråd og i folketingets spørgetid, har man så set en foragt for demokratiet, som er svært at finde sidestykke til. Ministrene vil eller må ikke svare på, hvorvidt den nugældende lov giver problemer, og Bødskov snakker enten udenom eller også benægter han fakta. Der er bare ingen problemer med det lovforslag. Basta.

Jeg synes, det er fint at modstanden kommer  både fra professionelle ( journalister og jurister ) og fra den brede befolkning. Underskriftsindsamlingen var med til at vække de medier, som mente, at lovstoffet var for teknisk og tørt til, at det kunne formidles, det gælder blandt andet DR og TV2, og det får igen flere almindelige borgere til skrive under. Der er sådan set en fin vekselvirkning mellem lægmænd og proffessionelle. Jeg er på ingen måde imod, at der bliver sat ansigter på underskriverne, det er godt, at politikerne ser individer fremfor bare et tal. (Selvom det godt nok er ved at blive et stort tal :-)  ) Jeg mener bare stadig, at de professionelle og de almindelige borgere kæmper for den samme sag. En vigtig sag. Og derfor synes jeg, det giver mere mening, at se på det der samler os, end på det som kunne skille os. Men hvem ved, måske får du Møger med på, at tage emnet op i Gadens Parlament eller noget :-)

Mvh. Dorthel