OPDATERET maj 2018: Forældres frihed til at kunne fravælge IT i daginstitutionerne
Kontakt forfatteren af dette andragende
Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen OPDATERET maj 2018: Forældres frihed til at kunne fravælge IT i daginstitutionerne.
Gæst |
#262016-08-23 07:46Problemstillingen er ikke entydig. it kan i de rette sammenhænge OG i de rette doser være meningsfuldt, men det kræver at det administreres af indsigtsfulde voksne i en tæt kontakt med barnet/en mindre børnegruppe. Problemet er det kolossale kommercielle udbud af mere end tvivlsom lødighed i ubegrænsede mængder, som dræner barnets ressourcer - væk fra alsidigheden |
Gæst |
#272016-08-23 07:53Jeg bliver dårlig af wifi, kan ikke sove med en mobil ved siden af mig, kan ikke tåle aftomatisk aflæsning af strøm, kan slet ikke være inde i den blå planet, pga deres computerstyring, jeg er snart 60. Så ærligt talt tror små mennesker bliver endnu mere påvirket ind mig, de ved det bare ikke. |
Gæst |
#282016-08-23 08:52Fordi jeg mener det indskrænker barnets udvikling af kreative evner og lysten til selv at ville finde ud af tingene |
Gæst |
#292016-08-23 11:29Jeg ved ikke om min tæller når jeg bor i Norge, men jeg synes det er vigtigt at holde et pædagogisk niveau i de danske vuggestuer og børnehaver, som svarer til det børnene har gavn af at lære, og det er ikke IT. Det lærer jo en treårig på en eftermiddag. Det er sværere at lære om dit og mit, at være vred på andre børn uden at slå, og den slags. Sanser og bevægelse udvikles bedst i 6D, eller hvor mange dimensioner der nu er i en børnehave. |
Gæst |
#302016-08-23 12:05Da jeg ikke mener, at it er gavnlig for børnenes udvikling i netop den aldersgruppe det drejer sig om her. |
Gæst |
#322016-08-23 16:27Frie valg og mangfoldighed istedet for kønsløs ensretning er vejen til det kreative menneske |
Gæst |
#332016-08-23 17:30Fordi brugen af elektroniske hjælpemidler skal pædagogisk og didaktivt forankres og ikke politisk besluttes, og slet ikke under tvang. |
Gæst |
#342016-08-23 19:10Det er vigtigt at bevare muligheden for forældres frie valg af indhold og værdier i både dagtilbud og skole. |
Gæst |
#362016-08-23 21:01Fordi jeg syntes at det er dybt latterligt at man mener at børn skal have adgang til iPads så tidligt som muligt i deres liv, for på den måde at udvikle deres IT-kompetencer. De fleste mennesker med denne holdning har glemt at børn er nogle af de mest intuitive skabninger i denne verden. Så derfor vil de meget hurtigt kunne lære hvordan en iPad eller andre digitale devices fungerer senere i livet. Som barn får man ikke bedere IT kompetencer fordi man får en iPad i hånden når man er 2 år gammel. |
Gæst |
#372016-08-23 22:07Fordi Steinerskoler skal fritages for it i børnehaver og børnehaveklasser. Det er ikke foreneligt med Rudolf Steiners pædagogik. |
Gæst |
#382016-08-23 23:14Børn fortjener at gå på opdagelse i verdenen vi lever i, ikke begrave hovedet i en skærm. Sociale kompetencer, naturliv og en aktiv dagligdag. Ja tak! |
Gæst |
#392016-08-24 06:25Fordi mobilstråling m.m. er en af de sikre måder til at gøre børn (og andre levende individer) syge - nu eller senere :-( |
Gæst |
#402016-08-24 07:35Nærvær og fysisk udfoldelse er så væsentligt for at børn udvikler sig positivt psykisk og fysisk. Ipads og lign skærmtid har allerede vist sig at give problemer for børn og unges udvikling, så forældre skal kunne vælge frit om de vil vælge skærmleg til eller fra i daginstitutionerne. |
Gæst |
#412016-08-24 07:55Det er usund retning at gå. Børn bør ikke side foran en skærm men bevæge sig mere - og nej, ikke til Pokemon Go. De skal nok nå sidenhen at få deres IT kompetencer på plads. |
Gæst |
#42 Fejl 402016-08-24 08:00Jeg stiller mig helt og aldeles uforstående over den holdning at det gælder om at introducere IT så tidligt som muligt i et barns liv. Endvidere finder jeg det grænsende til det absurde at der åbenbart findes en tro på at den IT der her er tale om (dvs. ipads, tablets osv.) har det fjerneste med IT at gøre. Det er snarere et medie der som oftest bruges til underholdning. De "tilbud" der findes i givne apps osv. indeholder intet som et barn ikke vil blive introduceret for i sin dagligdag hvis ellers forældre og pædagoger er tilstede i en autentisk kontakt med barnet. Det handler alene om tilfredsstillelse af umiddlebare underholdningsbehov. Jeg husker selv min egen introduktion til IT. Min far fik en gammel Olivetti8086 med hjem fra sit arbejde (det var en af de første PC'ere). Den kørte kun DOS og havde intent grafisk interface så vi sad sammen om aftenen og lærte de forskellige tekstkommandoer der skulle til for at styre systemet. Ja han sad rent faktisk ved siden af mig og snakkede med mig om hvordan vi skulle gøre. Efter et års tid kunne jeg køre simple DOS scripts og havde fuldstændigt styr på styresystemet. Jeg valgte aldrig IT vejen, men den tilgang har givet mig en helt grundliggende forståelse for hvordan en computer er bygget og hvorfor den virker som den gør. Dette vil aldrig kunne lade sig gøre med de systemer der bruges til IT "undervisning" i dag. At gå så langt som at tro at et vuggestuebarn vil få bedre IT færdigheder af at sidde og trykke på knapper på en skærm er HELT godnat!! de kunne ligeså godt sidde og ligge puslespil og det er mig bekendt allerede opfundet. |
MagnusFalko |
#43 Flere argumenter fra 'Aflyttet' på Radio24syv.2016-08-24 09:15 |
mafine |
#44 Brug af iPad kræver pædagogiske overvejelser !2016-08-24 09:16Hvis børnene skal introduceres for det digitale medie, skal det være i tæt samarbejde med en voksen ! Den voksne skal hele tiden have et pædagogisk mål for øje i forhold til den digitale leg, børnene skal være en del af! Og det kan de voksne ikke, hvis de ikke er uddannet til at bruge apps som et digitalt redskab, børnene skal kun bruge iPad, hvis den er et redskab i et velfunderet pædagogisk projekt eller til at blive klogere på fænomener , dog hele tiden i tæt kontakt med den voksne der suverænt styrer brugen på en sådan måde at det kan forsvares pædagogisk ! Der skal ikke være meningsløse underholdningsapps på institutionens iPad, men derimod kun apps der har et læringspotentiale indenfor de pædagogiske læreplaner og man kan også bruge iPad til at sætte bevægelseslege i gang. Det kræver et veluddannet personale indenfor digital læring, således at it bliver brugt kun når det giver mening og har et pædagogisk mål og det er desværre ikke alle kommuner der afsætter ressourcer til at uddanne det pædagogiske personale ! Greve kommune har eksempelvis sendt mange medarbejdere på kursus i digital læring samt opfølgning ude i institutionerne ! |
Gæst |
#452016-08-24 10:57Livet skal læres gennem leg og social interaktivitet, der forhåbentlig skaber empatiske og social omgængelige børn med føleevne. Og senere voksne mennesker med ditto kvaliteter. I forvejen giver mange forældre børnene en ipad om eftermiddagen/aftenen, når de kommer trætte hjem fra institutioner - der er ikke nogen grund til, at de skal have de elektroniske devices i starten af dagen. Så nej tak til ipads og lignende i dagsinstitutioner. |
Gæst |
#462016-08-24 12:38Fordi børn skal ha lov at være børn.. De skak tids nok lære og bruge iPad og computer.. |
Gæst |
#482016-08-24 14:05Jeg har netop valgt en rudolfsteiner børnehave pga deres pædagogik og der ikke er it osv en super børnehave hvor de for luft og fantasien frit løb.plus jeg vil godt selv bestemne hvor neget digitalt mine unger skal have |
Gæst |
#492016-08-24 16:37Fordi : mine børn= mit valg! De får rigeligt skærmtid derhjemme . Institutionen skal lære dem at samarbejde og interagere med jævnaldrende ( under en vis supervision) i det virkelige fysiske liv. De er børn. Sansemotorik og empatisk udvikling understøttes ikke af en i-pad! |
Gæst |
#502016-08-24 17:13Fordi det kun er rimeligt, at vi som forældre har friheden til at vælge for vores børn - det er os der kender dem bedst. Og hvis vi er af den holdning, at IT ikke skal være en del af dagligdagen i institutionerne, så skal det respekteres - det kaldes vist også demokrati... |
|
Ja tak til udvikling- Nej tak til Heliport i Hvide Sande
Nej Tak til forlystelsespark på Rørvig halvøen!
Bevar de Kulturelle Siloer på Nexø Havn
Nej til flere grusgrave i Hornsherred og i kommunen
Er der noget, du vil ændre?
Ændring sker ikke ved at forblive tavs. Skaberen af denne underskriftindsamling stod frem og handlede. Vil du gøre det samme? Start en social bevægelse ved at oprette en andragende.
Opret selv en underskriftindsamlingAndre underskriftsindsamlinger, som du kunne være interesseret i
Bevar studiemiljøet på SAMF og KUA!
1781 Oprettet: 2024-11-19
Nej tak til Energipark Vallø i Køge Kommune
1674 Oprettet: 2024-11-06
Støtteerklæring til modstanden mod salget af Silkeborg IF
1408 Oprettet: 2024-11-19
En kamp for studiemiljøet på Søndre Campus Københavns Universitet
664 Oprettet: 2024-11-11
Nej til flere grusgrave i Hornsherred og i kommunen
2375 Oprettet: 2024-10-02
NEJ til indhegning af kvæg i Sønderskov og Ravnsholt - JA til urørt skov og sikker skolevej
556 Oprettet: 2024-11-06
Styrk Koldings Erhverv – Afskaf Dækningsafgiften
441 Oprettet: 2024-11-04
Underskriftsindsamling mod lukning af Gårsdalvej, Ravnstrup
405 Oprettet: 2024-11-07
Stop byggeplanerne i Solberg Parkkirkegård på Gravens Rand.
400 Oprettet: 2024-11-16
Bevar de Kulturelle Siloer på Nexø Havn
372 Oprettet: 2024-10-29
BEVAR Centerhallen i Lillerød
341 Oprettet: 2024-10-28
Søruplund Nej Tak
336 Oprettet: 2024-09-30
Bevar K-klasserne - Støt vores børn med særlige behov / Aalborg
269 Oprettet: 2024-11-22
Underskriftindsamling imod at kørebanen på Tannisbugtvej reduceres til en bredde på 6 meter.
224 Oprettet: 2024-11-04
NEJ TAK TIL HØJHUSBYGGERI I SÆDDING/FOURFELDT
175 Oprettet: 2024-11-21
Rikke Cramer Christiansen
154 Oprettet: 2024-11-02
Vi Kræver Et Øjeblikkeligt Stop for Mink og Chinchillaavl”
149 Oprettet: 2024-11-12
Nej tak til solcellepark i Lunderskov og Nagbøl
136 Oprettet: 2024-11-09
Behold billedkunst i 1.klasse
5389 Oprettet: 2024-03-27
Underskriftsindsamling: For en rimelig fordeling af planlagte solcelleanlæg i Viby Sjælland, Ørsted og resten af Roskilde Kommune
107 Oprettet: 2024-11-14