OPDATERET maj 2018: Forældres frihed til at kunne fravælge IT i daginstitutionerne
Kontakt forfatteren af dette andragende
Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen OPDATERET maj 2018: Forældres frihed til at kunne fravælge IT i daginstitutionerne.
Gæst |
#12016-08-22 09:59Er daglig leder af en Rudolf Steiner Institution i Odense, og vi har taget stilling. Ikke digitale tilbud til 0 - 6 årige ud over det som forældre tilbyder, når børnene kommer hjem fra institution. Med venlig hilsen Charlotte Schmidt Kastanjen Rudolf Steiner børnehave og vuggestue Blangstedgårds Allé 108 5220 Odense SØ |
Gæst |
#22016-08-22 11:32Fordi jeg støtter op omkring forældres ret til at vælge for deres børn, hvornår de skal præsenteres for den digitale verden |
Gæst |
#32016-08-22 11:53Der skal være frihed til at vælge alternativer til kommunale vuggestuer. Der er forskelle på børn og deres behov. Vi kan ikke putte alle i samme form. |
Gæst |
#42016-08-22 12:23Fordi jeg er enig i synspunktet!!
Annette Foltmann Direktør SPIA - selvejende og private institutioners administrationsselskab Vanløse |
Gæst |
#52016-08-22 12:38Jeg er leder af en privat daginstitution. Vi har allerede i vores læreplaner beskrevet at vi ikke anvender it i vores pædagogiske arbejde (et princip fra Forældrebestyrelsen også) og det er vigtigt for os at det er et valg vi har mulighed for at tage. Vi mener at der er mere nærvær i vores nuværende metoder i arbejdet med børnene og jeg ser personligt at der er en større risiko for at børnene overlades i en digital verden, især børn med særlige behov, ved nedskæringer i kommunerne, hvis der er indført IT |
Morten Hedelund |
#62016-08-22 12:39It skal og kan bruges hvis det iver mening i den enkelte institution og i det enkelte tilfælde. At tror at det gælder om at komme i gang så tidlig som muligt er en noget primitiv tilgang. Det er jo også tankevækkende at man falder på halen over at små vuggebørn på under 5 minutter kan finde ud af at styre en tablet. Hvorfor så påtvinge at det skal starte så tidligt. Det tager garanteret et skole barn omkring 10 sekunder at forstå logikken i en tablet. Jeg vil dog opfordre alle pædagoger til at forholde sig til it. Lær at bruge dem kreative og oplysende bagefter kan du frit præsentere det for børnene og drage dem med i it`s forunderlige verden. Jeg nyder it og de mange muligheder det åbne f.eks. geocashing hvor natur, mennesker og teknik - pokemon go er et andet program der på samme måde "større" børn ud fra værelserne og ud i naturn. Børn har brug for autentiske og engageret voksne. |
Gæst |
#72016-08-22 12:56Jeg vil bevare min frihed til selv at vælge hvad jeg mener er bedst for mit barn. |
Casper Larsen |
#82016-08-22 13:01Den IT der er til rådighed i dag, er dybt forældet om 15 år. Der er derfor ingen grund til at introducere denne IT for børn i hverken vuggestue eller børnehave. Lad forældrene bestemme - det er derfor vi vælge den ene eller anden institution for vores børn - far til to børn i Steinerbørnehave og Steinerskole. |
Gæst |
#92016-08-22 13:42Kære alle, dette er en vigtig ting at forholde sig til. Vil vi have medindflydelse på vores børns liv i daginstitutioner og sikre en barndom hvor sociale kompetancer er i fokus må vi være med til at udsætte IT indflydelsen indtil barnet selv kan forholde sig til det. Det er vigtigt at du forholder dig til det ellers bliver det bare trukket ned over dit barns hoved uden din indflydelse. venligst Helle Heckmann |
Gæst |
#112016-08-22 14:49En anden vigtig pointe er, at det endnu ikke er bevist, at mobilstråling IKKE skader de smås hjerner. Tvært i mod er der efterhånden masser af evidens for, at det skader os alle og særligt hjerner i voksealderen. Det er hasard med vores fremtid at udstyre alle børn med tablets! |
Gæst |
#122016-08-22 15:13Jeg ser forskellige bekymringsvækkende symptomer hos mange børn: afhængighed af elektronik, agressivitet, hvis de bliver nægtet/begrænset i at spille, træthed, manglende initiativkraft. Jeg undrer mig over, at myndighederne ikke tager undersøgelser alvorligt, der viser, at indlæring er dårligere når den sker via elektroniske medier. |
Gæst |
#152016-08-22 17:37Jeg finder det meget vigtigt, at vi ikke overtager samfundets IT ens besnærende bånd, at mennesket kan have sin fulde frihed. |
Gæst |
#162016-08-22 18:10Hvorfor er denne underskrift ikke kommet ud før??? Så man har mulighed for at sprede den og sende den rundt til alle man kender! |
Gæst |
#172016-08-22 18:33Fordi digitalisering også er overvågning (ind/ud check osv) af os familier. It er absolut ikke en nødvendighed for vuggestue og børnehavebørn -tvært om er det hæmmende i alle kontekster, for et almindeligt fungerende barn, at pacificeres bag en skærm. |
Berith Zenia Fagergaard |
#18 Godt initiativ2016-08-22 19:28Hej alle Super godt tiltag
Det er muligt at melde sig ind i gruppen, og frit kunne downloade både "ikke samtykke er klæring" samt andet relevant materiale. Mads Wedel-Ibsen og |
mbp |
#192016-08-22 21:05"Månens forbindelse med de første 7 år kan ses i sammenhæng med barnets totale afhængighed af moderen, for det første hvad angår det fysiske legemes fødsel overhovedet, men dernæst den æteriske. Det er afhængigt af moderen for alle dets vitale funktioner, og det viser Månens spejlende bevidstheds egenskab. Allerede her viser Saturn sig med sine forhærdende kræfter i det skellettet må dannes for at støtte den oprejsende bevægelse. Her er det jo vigtigt at Saturn, som signifikator for faderen, sætter de grænser som barnet ikke selv kender. En forudsætning for den selvansvarlighed der igen forudsætter Jeg’ets senere vækst igennem bevidsthedssjælen, der netop viser sig gennem Saturn og Månen. Merkurs periode mellem 7 og 14 år, viser sig ved tandskiftet omkring de syv, barnet står på en måde færdigt fysisk, i den forstand at der er en art ballance eller harmoni mellem hoved og lemmer, men her frigøres så det æteriske legeme, og vækstkræfterne tager ved barnet der snart har for store fødder, mangler tænder, får nye, vokser ud af tøjet med en hast der kan være svær at følge, spiser som et tærskeværk og hvis man skal henføre en livsperiode på stofskifte-lemmesystemet, så må det være denne. Børnene dyrker deres krops vækst som den verdensskabelses visdom den er. De kan ikke sidde stille ret længe ad gangen. Bevægelse og sport af enhver art, alt efter gemyttet, men på Merkurs bevægeligheds præmisser selvom den voldsomme vækst er udpræget Jupiteragtig. Jupiters tankebevægelse er helt eller forholdsvis subjektiv, ligesom Jupiters pionerånd er særdeles barnlig. Merkurs traditionelt opfattede bevægelighed, barnlighed og uskyld, går i hånd med Jupiters verdensvisdoms formdannende kræfter. Barnligheden, der også er så tydelig i denne periode, hvor æterlegemets formkræfter udfolder sig, skal helst ikke forstyrres af for meget bevidstansvarligt saturnsk hjernearbejde, da de tørre forstandskræfter virker som en dræbende dødsproces der kan hæmme organdannelsen. Mange har oplevet når noget absolut guddommeligt pludselig forlader barnet ved 9 år og 4 mdr. R Steiner kalder det udrivelsen fra paradiset. Det er når det angeloi eller englevæsen der er tilknyttet hvert enkelt menneske, som en beskyttende ånd, forlader barnet. Det sker ved den første Måneknudepassage. I tiden op til denne kan man hvis man ellers er opmærksom, opleve englevæsenet i barnet. For at illustrere dette vil jeg kort fortælle om en egen oplevelse med en af mine døtre, fra tiden før den første måneknude. Jeg sad en aften efter barnets sengetid fordybet og indspundet i tanker, ja sådan rigtig dræbende tørre abstrakte forstandskræfter, vel vidende at den lille pige forventede min deltagelse i hendes indsovning. Jeg kæmpede for at slippe ud af mine tankers kvælende tag, uden held, da det pludselig lød fra soveværelset: Skal du ikke snart have fejet det spindelvæv ned fra loftet? Hvilket spind fra hvilket loft ? Jeg kluk lo, og var ikke i tvivl om hentydningen. "
ovenstående er skrevet af Svend Metling http://www.astrosofi.dk/hvordan_kan_vi_2.html
mvh mbp |
Gæst |
#202016-08-22 21:12De færreste er klar over de tusindevis af forskningsresultater, som viser skadelige effekter ved RF/EMF. Enhver, med ansvar for børn ift indføring af it, bør læse Europarådets Resolution fra 2011, der er baseret på netop den omfattende forskning. Som Sundhedsstyrelsen afviser! Her dansk udgave: http://ehsf.dk/dokumenter/Resolution-1815-og-rapport-dansk.pdf |
Dette indlæg er blevet fjernet af dens forfatter (Vis detaljer)
2016-08-22 21:23- Date of removal: 2016-08-22
- Årsag til fjernelse:
Gæst |
#222016-08-23 02:08Jeg underskrev dette fordi skærme ændrer børnenes adfærd og gør dem "afhængige" så at sige. De burde have et sted hvor de slet ikke er tilgængelige siden de højst sandsynligt har det i hjemmet. |
Gæst |
#232016-08-23 06:03Fordi det er tåbelighed ud over alle grænserat indføre it i daginstitutioner. Endnu et eksempel på at landets ledere lader sig påvirke af merkantile interesser med deres lobbyvirksomhed. Som det netop er nævnt; dem som har udviklet elektronikken har været dem som har kunnet lege i det fri, klatre i træer, været "innovative" med hensyn til selv at opfinde lege og lave legetøj osv. osv. Selv er jeg årgang 1947, 7 års skolegang, er fuld fortrolig med min pc. internet, diverse programmer osv. Med venlig hilsen Steen Bo Jensen |
IT-Professionel ;-) |
#242016-08-23 06:20Der er mange gode velmenende argumenter for ikke at lade børn bruge iPads i instutionerne. Hele computer teknologien er altså ca 40 år gammel og har kun været hver mands eje i ca 20 år Der kommer med al sandsynlighed nye smarter og mere integrerede løsninger til og om få år vil vi trække på smilebåndet over den store plade til vildt mange penge som alle gik så meget op i at have.
|
Data-sikkerheds professionel :-) |
#25 Re:2016-08-23 07:26Der er vel også en god grund til at mange af toplederne i de største IT-virksomheder (Apple, Google, m.fl.) i Silicon Valley sender deres børn i institutioner, der er IT-fri, hvor børnene får næret deres kreativitet, fantasi og sociale egenskaber gennem leg, natur og sammenvær med andre børn - og ikke fra skærme. Disse topledere er, ligesom os andre over 40 år, vokset op uden IT og har erkendt at deres egen kreativitet og iværksætterevner ikke er blevet skabt gennem tidlig brug af computere / tablets / smartphones, m.v., men netop gennem fri leg og tillidsfyldt opdragelse, med nærvær fra voksne. |
|
Bevar de Kulturelle Siloer på Nexø Havn
Ja tak til udvikling- Nej tak til Heliport i Hvide Sande
Nej Tak til forlystelsespark på Rørvig halvøen!
Nej til flere grusgrave i Hornsherred og i kommunen
Er der noget, du vil ændre?
Ændring sker ikke ved at forblive tavs. Skaberen af denne underskriftindsamling stod frem og handlede. Vil du gøre det samme? Start en social bevægelse ved at oprette en andragende.
Opret selv en underskriftindsamlingAndre underskriftsindsamlinger, som du kunne være interesseret i
Nej til flere grusgrave i Hornsherred og i kommunen
2216 Oprettet: 2024-10-02
Nej tak til Energipark Vallø i Køge Kommune
710 Oprettet: 2024-11-06
Behold billedkunst i 1.klasse
5349 Oprettet: 2024-03-27
Vi skal have bus 9A tilbage!
714 Oprettet: 2024-10-09
Styrk Koldings Erhverv – Afskaf Dækningsafgiften
326 Oprettet: 2024-11-04
Bevar de Kulturelle Siloer på Nexø Havn
305 Oprettet: 2024-10-29
Søruplund Nej Tak
279 Oprettet: 2024-09-30
Stop med at investere vores fælles pensionspenge i våben til Israel!
4880 Oprettet: 2024-07-19
Underskriftindsamling imod at kørebanen på Tannisbugtvej reduceres til en bredde på 6 meter.
156 Oprettet: 2024-11-04
Rikke Cramer Christiansen
113 Oprettet: 2024-11-02
Bevar specialsygeplejerske Laila Barkani's stilling
110 Oprettet: 2024-10-24
Stop dyreforsøg på hunde og grise hos Scantox i Viby Sjælland
739 Oprettet: 2024-09-16
Akademikere: vores pensionsmidler skal ikke finansiere et folkedrab
283 Oprettet: 2024-09-29
Ekstraordinær Generalforsamling FGK
83 Oprettet: 2024-10-21
Klage over byggestøj
81 Oprettet: 2024-10-23
Behold Tilskuddet til Græsk og Latin A i gymnasiet!
2264 Oprettet: 2024-09-06
NEJ til indhegning af kvæg i Sønderskov og Ravnsholt - JA til urørt skov og sikker skolevej
60 Oprettet: 2024-11-06
BEVAR Centerhallen i Lillerød
58 Oprettet: 2024-10-28
DR: Overhold jeres public service-kontrakt
650 Oprettet: 2024-09-18
Opstart af Vilde Westegnen foreningsprojekt
46 Oprettet: 2024-10-18