Giv børnene en kortere skoledag

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Giv børnene en kortere skoledag.


Gæst

#101

2015-09-05 10:11

Sammen med "inklusion" er de lange skoledage en negativ spiral for de fleste. Det bliver kun elitebørnene, som får/har muligheden for at klare presset. Er det, det vi ønsker af en folkeskole. Nej vel? De unge skulle gerne komme ud af skolen, som hele børn, ikke som børn, som føler, at de aldrig slog til

Gæst

#102

2015-09-05 10:17

Skoletiden stjæler børnenes fritid, og det er noget pis at alle 3 børn skal have 2 madpakker med for at holde sig vågen og at de ikke kan passe deres fritidsaktiviteter, så er ser jo også skidt at skolen ødelægger pædagogernes arbejde.

Gæst

#103

2015-09-07 08:13

Fordi min søn slet ikk kan hænge sammen efter en normal skoledag, fordi der er så mange timer.
Bella-Kristiane

#104 Måske Siesta?

2015-09-07 08:39

Min søn har 39 lektioner i 7. klasse. Jeg må slække ud på hans tjanser, madlavning, indkøb af tøj/sko mm. 
Ting der er absolut nødvendig for at blive et selvhjulpent individ med overskud og livsglæde.
Han er træt i weekenden, så skovture mm. må droppes. Et sundt fritisliv er fundamentalt for at have livskvalitet.
Lektiecafeerne bliver ikke taget seriøst ifølge min søn.
Vi er banket mange år tilbage med denne reform.
Måske politikerne finder på at indøfre 2 timers siesta. Så kan de jo fint gå i skole til klokken 5.
Hvem ved?


Gæst

#105

2015-09-07 15:42

Jeg er bange for, at børnene bliver skoletrætte, længe inden de kommer i gang med en uddannelse. Det er ikke motiverende for læselysten.

Gæst

#106

2015-09-07 19:13

Nødvendighed. Det her eksperiment der bliver lavet på børnenes bekostning, det vil jeg simpelthen ikke stå model til.

Gæst

#107

2015-09-10 17:51

Børnene savner rigtig meget at lege mens de børn, og det kan man ikke sige de gør nu, og jeg savner også, mere tid med dem på min SFO inden de skal hjem, :0(

Gæst

#108

2015-09-11 06:29

Fredag den 11/9 kl 8 00

Gæst

#109

2015-09-11 06:38

Fordi at som far og pædagog kan jeg ikke være med til at man ødelægger vores børns skole tid og fritid. Og at vi pædagoger skal tvinges ind i skolen så vi ikke kan lave vores kærne opgave godt nok. Det er sådan jeg føler det.

Gæst

#110

2015-09-16 08:55

Min datter er så træt.. går i anden klasse hun har sindsyg mange lektier og magter ikke mere skole efter skole

Gæst

#111

2015-09-23 07:08

Det gør jeg, Fordi det er meningløst,

Gæst

#112

2015-09-23 07:22

Jeg underskrev fordi jeg er af den klare overbevisning, at ingen børn har brug for eller gavn af at være i skole så mange timer hver uge. De har brug for at være børn, de har brug for at lege, for at kede sig, være kreative. De kan ikke - ligesom voksne - holde koncentrationen i så mange timer. Hvilket betyder at for manges vedkommende, så bliver lektiercafeen en time, der blot skal overståes, fordi man simpelthen ikke orker mere. Det betyder så, at der udover den lange skoledag også skal laves lektier derhjemme. Jeg synes det er en trist barndom. Lad dem være børn!

Gæst

#113

2015-09-23 07:37

Fremragende initiativ!

Godt gået.

Mange hilsner
Merete Riisager
Skoleordfører for Liberal Alliance

Gæst

#114

2015-09-23 07:38

Fordi jeg ser, hvor trætte mine børn er blevet, og fordi som lærer har jeg mærket på egen krop, hvor frustrerende det er, når man skal undervise uden ordentlig forberedelse!

Gæst

#115

2015-09-23 16:09

Jeg skrev under fordi, jeg ikke kan se sammenhængen mellem børnene skal blive klogere som følge af et øget antal timer.
Xxx

#116

2015-09-23 19:27

Fordi min ældste har tre gange så mange sygedage, har måtte droppe alle fritidsaktiviteter og mistet glæden for at gå i skole. Hun går i 5.


Gæst

#117

2015-09-23 19:34

Den ligger vist lige til højrebenet - skriv under!

Gæst

#118

2015-09-23 20:29

Skolereformen er en stor spareøvelse og endnu et klassisk eksempel på, hvor ringe føling Christiansborg har med den virkelige verden. En uhørt fornægtelse af faglig ekspertise og al sund fornuft og logiske sammenhænge.
Folkeskolen er på katastrofekurs og det må STOPPE NU .

Gæst

#119

2015-09-23 22:50

Jeg arbejder som pædagog i både skole og SFO, og kan se hvor svært - især de mindste - har det efter kl. 12. De er helt "skæve i låget" når de kommer kl. 14, og der er ikke tid nok til at til at få rigtig fat i dem, få dem til at falde til ro og tilegne dem nogle solide sociale kompetencer.

Tanja Andersen

#120

2015-09-24 08:48

Det handler ikke kun om, at børnene har nogle lange dage. Det handler om, at de enkelte lærere skal presses til at varetage op imod 30 lektioners undervisning (nogle endda flere), som de hverken helt eller halvt kan forberede, og hvor det er en absolut umulighed at leve op til de meget høje forventninger i forhold til målstyret undervisning. - Herunder den meget vigtige evaluering, der både er løbende og afsluttende og bruges som grundlag for det næste forløb. Dertil kommer alle de mange øvrige opgaver en lærer skal nå i løbet af en arbejdsdag. Uforberedte lærere giver dårlig undervisning. Undervisning uden mål giver ingen mening. Meningsløst og uforberedt undervisning er spild af danske skattekroner. Sæt nu timetallet ned og giv lærerne en reel chance for at nå tingene. Regeringen har jo før vist, at de er villige til at blande sig i overenskomstmæssige forhold: Så gør det lige igen. Og denne gang sikre jer, at lærerne har en minimumstid til forberedelse og evaluering og ikke bare ligge det ud til, at det er kommunernes ansvar at sikre sig, at skolelederne sikrer sig, at lærerne kan nå deres opgaver. Det kan vi ikke, og når vi siger det, så får vi at vide, at vi bare skal arbejde anderledes uden nogen kan fortælle os hvad det indebærer andet end at det er nødvendigt at "gå på kompromis" og "ikke stille så høje krav til ens undervisning"....Kom ind i kampen, kære folkevalgte. Er der sådan vi når reformens mål om, at alle skal blive så dygtige som de kan?

Et eksempel fra mit eget liv er, at når jeg har løst mine øvrige (forventede) opgaver og levet op til krav i forhold til elevplaner, så har jeg i gennemsnit under 2 timer om ugen til at forberede mine 23 lektioner (er ansat i en kombinationsstilling 75%/25%), der fordeler sig på 8 forskellige forløb, der skal evalueres fra gang til gang. Hvordan skal jeg på 15 min. kunne forberede 2 lektioner og tage hensyn til differenticering og hvornår skal jeg lave min langtidsplanlægning fx. årsplanen eller det enkelte forløb?

Dertil kommer alle de uforudsete opgaver: Forældre-samarbejde, en opgave udstukket fra ledelsen (lav lige skema for fokusdage, planlæg lige skolernes motionsdag, koordiner lige skolefesten), en kollega der har brug for hjælp, en elev der har brug for at snakke, en kopimaskine der går i stå, osv. VI KAN IKKE NÅ DET - OG DET ENESTE STED VI KAN FINDE TIDEN ER I FORBEREDELSEN AF UNDERVISNINGEN. Eneste fordel er dog, at når undervisningen er så ringe, så sparer vi tid på at evaluere, for det giver slet ikke mening alligevel. Og så kan man få tid til at gøre madkundskab rent (for det er jo en helt naturlig læreropgave) eller skrive en håndfuld mails til de forældre, hvis børn ikke trives med lange skoledage om, at de lige må tage en snak med deres barn om, at det altså ikke er okay at stikke af fra undervisningen, kaste med madder eller sparke en kammerat!

Hvis I derimod har et godt bud på, hvordan vi rent faktisk skal nå disse opgaver, så meld det endeligt ud. Hvis I ikke kan, kunne I så ikke bede kommunerne om at fortælle skolelederne det, så de kan fortælle os det? Der må jo være nogen, der kan komme med en løsning - min er, at man giver eleverne kortere skoledage med mere kvalitet


Gæst

#121

2015-09-24 15:31

Jeg mener ikke børn bliver klogere af mange timer, men sf indholdet sf de timer de har. Det vil give mere mening af have flere timer med to lærer - så ALLE børn blev udfordret og set i løbet af en dag ... Lektiefri skole...??? Hvorfor ?? Som forældre modstået man sammenhæng til skolen og ungerne ligefrem ØNDKER lektier !!!!

Gæst

#122

2015-09-24 16:15

Denne reforms konsekvenser SKAL der gøres noget ved.

Gæst

#123

2015-09-25 19:23

Jeg er folkeskolelærer, jeg ser også de problemer.

Gæst

#124

2015-10-05 16:26

Som mor til fire (heraf to skolebørn) ser jeg med gru hvordan reformen dræner børnenes energi. For et halvt år sden tog vi konsekvensen og flyttede børnene til en friskole. Trist, når vi har allermest lyst til at støtte folkets skole. Håber for alle landets børn, at reformen trækkes tilbage - ellers er vi nok ikke de eneste, der flytter børnene til en privatskole... Gør nu noget ved sagen!

Gæst

#125

2015-10-05 18:43

Jeg er lærer og har egne erfaringer i forhold til elevernes trivsel og indlæring.