Nej tak til nye kampfly!

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Nej tak til nye kampfly!.


Gæst

#26

2015-05-21 12:06

Hellere flere helikoptere til søredning, læger, politi og miljøovervågning.

Så behøver vi ikke ændrer forsvarsminister til krigsministeren.

Gæst

#27

2015-05-21 12:56

ser heller pengene går til verdens sundhed -- og nye skove :) så lav nu fornuften sejre venner 100 milliader til kampfly sok de skide loppyister der vil det anderledes lav os få dem frem med navne så verden kan se hvem de er mvh henrik b

Gæst

#28

2015-06-03 11:31

Jeg skrev under fordi det er en vigtig sag

Gæst

#29

2015-06-15 14:57

Fordi indkøb af nye kampfly er det tåbeligste vi kan gøre - det absolut tåbeligste...

Gæst

#30

2015-06-30 11:00

Fordi jeg er meget imod indkøb af kampfly da jeg er meget i mod krig. Derudover er det mig fuldstændigt uforståeligt hvordan man med samvittighed kan købe kampfly når der samtidig bliver dårlige og dårligere forhold for patienter og ansatte på hospitalerne på grund af besparelser. Hvorfor regeringen finder sig i de høje medicinpriser som medicinalindustrien kræver, trods det at den danske stat uddanner til forskning inden for medicinalindustrien.
KL-T

#31

2015-08-04 06:50

Et stort flertal i Folketinget vil gennemføre den største våbenhandel nogensinde. De vil købe nye kampfly beregnet på angrebskrige og bruge mindst 30 milliarder. Og de har ikke lyst til at diskutere hvorfor.

Begge regeringsblokke vil binde dansk udenrigspolitik til krig og oprustning. Men det store flertal af befolkningen siger nej til købet og vil hellere bruge pengene på velfærd.

Kampfly og krigspolitik sikrer ikke landets sikkerhed og forsvar – tværtimod gør det os til både bombe – og terrormål, og ude i verden spreder vores krige død og ødelæggelse.

I valgkampen holdt politikerne de aller vigtigst spørgsmål ude af valgkampen – de skrappe sociale nedskæringer og Danmarks krige. Lad os spørge dem hvorfor.

‘Pengene tages ikke fra velfærd, men fra forsvarsbudgettet’ siger politikerne. Dette er ren manipulation.

Hvis de 30 milliarder kan undværes til andre militære opgaver, kan de også flyttes til det politisk mest nyttige – som genoprettelse af velfærd.

‘Krigsproduktion giver arbejdspladser’ lyder det. Men 30 milliarder brugt på civile arbejdspladser vil give langt flere.

Dansk krigspolitik kan i stedet omlægges til en fredelig udenrigspolitik.

Lad os fortælle politikerne at de er i strid modsætning til det store flertal af deres vælgere og vores interesser. De går en farlig vej med optrapning af krig og vold.


Gæst

#32

2015-09-06 09:12

Fordi DK højst har brug for fly til forsvar, mens der her er tale om bombefly til angreb på og i andre lande.
PT

#33 Re:

2015-10-10 21:21

#1: -  

 Thumbs up, 100% opbakning herfra! 


Gæst

#34

2015-10-18 13:31

Danmark har intet at bruge nye kampfly til.

Gæst

#35

2015-10-18 16:52

Vores folkevalgte fortrænger at vi bør spørges om noget så voldsomt som flykøb til at dræbe andre med. Bortset fra det
er flyene vist farligere for piloterne end alle andre, som det fremgår af testflyvninger.
Det er også sært så krigsglade mange af vores folkevalgte er
for tiden.

Gæst

#36

2015-10-20 12:42

NEJ til KRIG og ØDELÆGGELSE

Gæst

#37

2015-11-06 15:35

Stop krigs galskaben og få prioriteringerne på plads. <3

Gæst

#38

2015-11-06 22:24

Fordi vores land IKKE skal føre krig !!! Og IKKE skal spilde resourcerne i vores samfund på hurtige lukrative magt spekulationer ... Nok må være nok

Gæst

#39

2015-12-13 16:49

Fordi det er vanvid at løse problemer med bomber.

Gæst

#40 Re:

2016-01-22 23:01

#31: KL-T -  

Lad os få det ud til folkeafstemning.

Det kan ikke værer rigtig, at så vigtige beslutninger skal tages af et korupt folketing.

Pengen var bedre brugt på 65 km pigtråd, og grænsekontrol. Det er langt billigere. 

Danny Flinker

#41 krig = terror

2016-01-24 17:46

www.stopterrorkrigen.dk


Gæst

#42 Ubrugelig

2016-02-16 00:06

Pentagons testchef advarer: F-35 er ikke egnet til kamp

Den højteknologiske favorit i Danmarks kampflykonkurrence blev sidste år erklæret ‘kampklar’. Men flyet har store tekniske vanskelig­heder og er ikke egnet til kamp, lyder det i ny rapport.

Af Steffen McGhie   12. feb 2016 kl. 08:56

Efter 20 års udvikling plaget af forsinkelser, fordyrelser og store tekniske udfordringer blev de første F-35-kampfly i sommer endelig erklæret klar til kamp af det amerikanske marinekorps.

Alligevel er det langtfra forsvarligt at sende flyet i kamp, hedder det i en ny rapport fra Pentagons våbentestenhed, Director for Operational Test and Evaluation (DOT&E), anført af direktør J. Michael Gilmore.

Enheden leverer sin rapport om flyet hvert år, men den har i år været særligt imødeset som den første, efter at F-35 blev erklæret kampklar. Det bliver samtidig den sidste af slagsen, inden de danske politikere tili foråret vælger nyt kampfly.

I den 48 sider lange rapport gør J. Michael Gilmore rede for en lang række problemer med det højteknologiske kampfly fra Lockheed Martin, nogle af dem gammelkendte, andre hidtil ukendte. 

J. Michael Gilmore er direktør for Pentagons våbentest­enhed, Operational Test and Evaluation (DOT&E), og langer i en ny rapport hårdt ud efter F-35. 

‘I et kampscenarie ville F-35 Blok 2B være nødt til at undgå konfrontationer med fjender og behøve hjælp fra allierede styrker,’ opsummerer testchefen flyets kampform.

Blok 2B er flyets aktuelle softwarekonfiguration, som for første gang forsyner F-35 med såkaldt combat capability.

Våben- og accelerationsproblemer

Blandt de mest foruroligende problemer er varmeudvikling i våbenlastrummet. Det betyder, at hvis flyet flyver med høj hastighed i under 7,6 kilometers højde og ved temperaturer over 32 grader, må lemmen til våbnene ikke være lukket mere end ti minutter ad gangen.

Men når flyet åbner våbenlemmen, kan det opfanges på radar og bryder altså ud af stealth-mode, som det har kostet store designkompromiser og fordyrelser at forsyne flyet med.

Flyet er heller ikke i stand til at trække mere end 3,8 G med en fuld brændstoftank, fordi det skaber for højt tryk i brændstofsystemet. Faktisk kan det kun trække de maksimale 7 G med en brændstofbeholdning på under 55 procent.

Våbenlemmene kan heller ikke åbnes ved flyets topfart på mach 1,6. Hvis flyet skal affyre sine våben, skal det ned på mach 1,2.

‘Sådan en taktisk restriktion begrænser brugen af våben til lav hastighed, hvilket kan give fjendtlige fly en fordel i kamp mod F-35A,’ skriver J. Michael Gilmore.

Heller ikke flyets selvbeskyttelsessystemer mod fjendtlige missiler virker ved høje hastigheder, ‘hvilket tilsvarende begrænser de taktiske muligheder,’ skriver testchefen.

Tidsplan holder ikke

Det er usandsynligt, at de samme problemer stadig vil hjemsøge flyet, når Danmark modtager de første kampfly mellem 2020 og 2024, såfremt Danmark altså vælger F-35. Rapporten rokker derimod også ved en anden faktor, der kan få betydning for Danmark, nemlig tidsplanen for den videre udvikling.

J. Michael Gilmore peger specifikt på Blok 3F, der er den næste og afsluttende datablok, som med Lockheed Martins ord bringer flyet op på ‘100 procent af den fornødne software til krigsførelse’. Allerede nu er det urealistisk, at planen for udvikling og test af Blok 3F holder.

‘Det bliver ikke muligt at udvikle og afprøve de komplette mission­systemer under Blok 3F inden maj 2017, som er den senest anførte dato i programkontorets tidsplan. (…) I stedet vil programmet sandsynligvis først kunne afslutte udvikling og testflyvning med Blok 3F i januar 2018,’ skriver han og påpeger oven i købet en risiko for, at de sidste operationelle våbentests først er færdige i november 2021, hvis udviklingen følger samme tempo som testfasen for Blok 2B.

Danmark må regne med problemer

Hos Forsvarsakademiet vurderer lektor Peter Viggo Jakobsen, at de danske politikere i lyset af den nye rapport må forvente, at problemerne med F-35 vil vare ved længe efter Danmarks kampflyvalg.

»Hvis man køber F-35, må man som ansvarlig politiker gøre det baseret på en forventning om, at problemerne kommer til at fortsætte også efter, at vi har købt flyet. Det skal man holde op imod de andre højteknologiske fordele, der kan gøre flyet attraktivt,« siger Peter Viggo Jakobsen.

»Hvis du med dette flys historie tror på, at der ikke vil være problemer i 2020, så ville jeg være ked af at betro dig en så vigtig beslutning,« siger han.

F-35-projektets Joint Program Office (JPO) har udsendt en kommentar til den nye rapport, som overordnet afviser risikoen for yderligere forsinkelser.

'Selv om rapporten fra DOT&E er faktuelt korrekt, indeholder den ikke det fulde omfang af bestræbelserne på at løse de kendte tekniske udfordringer og risici i tidsplanen,' skriver JPO og fremhæver, at en række tidligere udfordringer i dag er løst.


Gæst

#43

2016-03-01 15:37

Spild af penge og liv,

Gæst

#44

2016-03-01 15:54

Der er helt gak at bruge penge på sådan noget for et land som Danmark

Gæst

#45

2016-03-02 07:52

Bag enhver lidelsesfyldt krig er en våbenhandler.

Gæst

#46

2016-03-02 11:54

Danmark skal ikke bruge penge på kampfly som USA prøver at presse os til at købe, så de kan tjene penge på krig og elendighed. Vi skal bruge penge på at støtte og opbygge et bæredygtigt økologisk landbrug således vi undgår at svine vores jord til og forgifte vores børn. Penge til uddannelse og og forskning i miljøvenlige økologiske løsninger uden brug af gift og genmodifikation. Den nuværende kurs med løsere tøjler til landmænd samt TTIP aftaler med USA(med udsigt til højere indport af GMO fødevare kan vise sig fatale og koste de næste generationer dyrt. Vi skal i krig med vores hjerner i fællesskab og ikke bekrige hinanden med kampfly eller forgiftes. KOM SÅ...Danmark!!!

Gæst

#47

2016-03-03 00:05

Mere Krig er ikke løsningen. Men problemet.
niffedk

#48

2016-03-03 00:08

Vore krige er og har været en forbrydelse. Vi må arbejde for at få de ansvarlige bragt for retten og dømt for disse forbrydelser.


Gæst

#49

2016-04-14 06:54

Fordi det er vanvittigt, at Danmark skal deltage i krig

Gæst

#50

2016-04-14 07:01

Fordi krig er terrorisme mod civile.