Nej tak til nye kampfly!
Gæst |
/ #42 Ubrugelig2016-02-16 00:06Pentagons testchef advarer: F-35 er ikke egnet til kampDen højteknologiske favorit i Danmarks kampflykonkurrence blev sidste år erklæret ‘kampklar’. Men flyet har store tekniske vanskeligheder og er ikke egnet til kamp, lyder det i ny rapport. Af Steffen McGhie 12. feb 2016 kl. 08:56Efter 20 års udvikling plaget af forsinkelser, fordyrelser og store tekniske udfordringer blev de første F-35-kampfly i sommer endelig erklæret klar til kamp af det amerikanske marinekorps. Alligevel er det langtfra forsvarligt at sende flyet i kamp, hedder det i en ny rapport fra Pentagons våbentestenhed, Director for Operational Test and Evaluation (DOT&E), anført af direktør J. Michael Gilmore. Enheden leverer sin rapport om flyet hvert år, men den har i år været særligt imødeset som den første, efter at F-35 blev erklæret kampklar. Det bliver samtidig den sidste af slagsen, inden de danske politikere tili foråret vælger nyt kampfly. I den 48 sider lange rapport gør J. Michael Gilmore rede for en lang række problemer med det højteknologiske kampfly fra Lockheed Martin, nogle af dem gammelkendte, andre hidtil ukendte. J. Michael Gilmore er direktør for Pentagons våbentestenhed, Operational Test and Evaluation (DOT&E), og langer i en ny rapport hårdt ud efter F-35.‘I et kampscenarie ville F-35 Blok 2B være nødt til at undgå konfrontationer med fjender og behøve hjælp fra allierede styrker,’ opsummerer testchefen flyets kampform. Blok 2B er flyets aktuelle softwarekonfiguration, som for første gang forsyner F-35 med såkaldt combat capability. Våben- og accelerationsproblemerBlandt de mest foruroligende problemer er varmeudvikling i våbenlastrummet. Det betyder, at hvis flyet flyver med høj hastighed i under 7,6 kilometers højde og ved temperaturer over 32 grader, må lemmen til våbnene ikke være lukket mere end ti minutter ad gangen. Men når flyet åbner våbenlemmen, kan det opfanges på radar og bryder altså ud af stealth-mode, som det har kostet store designkompromiser og fordyrelser at forsyne flyet med. Flyet er heller ikke i stand til at trække mere end 3,8 G med en fuld brændstoftank, fordi det skaber for højt tryk i brændstofsystemet. Faktisk kan det kun trække de maksimale 7 G med en brændstofbeholdning på under 55 procent. Våbenlemmene kan heller ikke åbnes ved flyets topfart på mach 1,6. Hvis flyet skal affyre sine våben, skal det ned på mach 1,2. ‘Sådan en taktisk restriktion begrænser brugen af våben til lav hastighed, hvilket kan give fjendtlige fly en fordel i kamp mod F-35A,’ skriver J. Michael Gilmore. Heller ikke flyets selvbeskyttelsessystemer mod fjendtlige missiler virker ved høje hastigheder, ‘hvilket tilsvarende begrænser de taktiske muligheder,’ skriver testchefen. Tidsplan holder ikkeDet er usandsynligt, at de samme problemer stadig vil hjemsøge flyet, når Danmark modtager de første kampfly mellem 2020 og 2024, såfremt Danmark altså vælger F-35. Rapporten rokker derimod også ved en anden faktor, der kan få betydning for Danmark, nemlig tidsplanen for den videre udvikling. J. Michael Gilmore peger specifikt på Blok 3F, der er den næste og afsluttende datablok, som med Lockheed Martins ord bringer flyet op på ‘100 procent af den fornødne software til krigsførelse’. Allerede nu er det urealistisk, at planen for udvikling og test af Blok 3F holder. ‘Det bliver ikke muligt at udvikle og afprøve de komplette missionsystemer under Blok 3F inden maj 2017, som er den senest anførte dato i programkontorets tidsplan. (…) I stedet vil programmet sandsynligvis først kunne afslutte udvikling og testflyvning med Blok 3F i januar 2018,’ skriver han og påpeger oven i købet en risiko for, at de sidste operationelle våbentests først er færdige i november 2021, hvis udviklingen følger samme tempo som testfasen for Blok 2B. Danmark må regne med problemerHos Forsvarsakademiet vurderer lektor Peter Viggo Jakobsen, at de danske politikere i lyset af den nye rapport må forvente, at problemerne med F-35 vil vare ved længe efter Danmarks kampflyvalg. »Hvis man køber F-35, må man som ansvarlig politiker gøre det baseret på en forventning om, at problemerne kommer til at fortsætte også efter, at vi har købt flyet. Det skal man holde op imod de andre højteknologiske fordele, der kan gøre flyet attraktivt,« siger Peter Viggo Jakobsen. »Hvis du med dette flys historie tror på, at der ikke vil være problemer i 2020, så ville jeg være ked af at betro dig en så vigtig beslutning,« siger han. F-35-projektets Joint Program Office (JPO) har udsendt en kommentar til den nye rapport, som overordnet afviser risikoen for yderligere forsinkelser. 'Selv om rapporten fra DOT&E er faktuelt korrekt, indeholder den ikke det fulde omfang af bestræbelserne på at løse de kendte tekniske udfordringer og risici i tidsplanen,' skriver JPO og fremhæver, at en række tidligere udfordringer i dag er løst. |
|
Lad mig blive en del af Danmarks fremtid
Ja tak til udvikling- Nej tak til Heliport i Hvide Sande
Transformér landbruget - udfas intensiv husdyrproduktion
Nej Tak til forlystelsespark på Rørvig halvøen!
Bevar de Kulturelle Siloer på Nexø Havn
Nej til flere grusgrave i Hornsherred og i kommunen
Er der noget, du vil ændre?
Ændring sker ikke ved at forblive tavs. Skaberen af denne underskriftindsamling stod frem og handlede. Vil du gøre det samme? Start en social bevægelse ved at oprette en andragende.
Opret selv en underskriftindsamlingAndre underskriftsindsamlinger, som du kunne være interesseret i
Lad mig blive en del af Danmarks fremtid
2801 Oprettet: 2025-01-22
Solidaritetserklæring til filmholdet bag dokumentaren “Orsugiak - Grønlands hvide guld”
961 Oprettet: 2025-02-22
STOP NEDSKÆRING AF NØDVENDIG INFORMATION & UNDERHOLDNING TIL DANSKERNE!
903 Oprettet: 2025-02-06
Nej tak til Energipark Vallø i Køge Kommune
3128 Oprettet: 2024-11-06
Nej tak til “Boliger ved Idræts Alle i Bramming”
639 Oprettet: 2025-01-30
Bevar Solgården - en oase for børn i Hvidovre!
589 Oprettet: 2025-02-10
Kommunen skal prioritere rigtigt: Vigtigheden af det frie valg af skole i nærmiljø til vores børn
235 Oprettet: 2025-02-17
Opfordring fra danske læger: Danmark skal modtage medicinsk evakuerede patienter fra Gaza
390 Oprettet: 2025-01-16
Lad Gudenåen rende frit
154 Oprettet: 2025-02-13
Air Greenland Qulimiguui taarserlik!
151 Oprettet: 2025-02-17
Aktion for børneteatret
126 Oprettet: 2025-02-03
Underskriftindsamling mod opsætning af vindmølle ved Hjørring Renseanlæg
102 Oprettet: 2025-02-10
Stop byggeplanerne i Solberg Parkkirkegård på Gravens Rand.
714 Oprettet: 2024-11-16
Skriv under: Palæstinensisk kultur har også ret til ytringsfrihed!
576 Oprettet: 2024-12-30
Nej til udenlandske militærbaser i Danmark udenfor dansk lov og ret.
88 Oprettet: 2025-02-02
Vi vil fred og velfærd - ikke krig og bomber
85 Oprettet: 2025-02-15
Nej til Kæmpevindmøller mellem Sandby, Svinninge og Hørve
666 Oprettet: 2023-03-05
BEVAR Centerhallen i Lillerød
966 Oprettet: 2024-10-28
Nej til kæmpemøller nær Alken, Svejstrup og Boes
240 Oprettet: 2025-01-04
Bevar special skolen Natur og Helheds Skolen, Christiansfeld
293 Oprettet: 2025-01-17