Stop salget af Søvighus, Engelsborgskolen

Lyngby Kommune foreslår i deres udkast til Budgetaftale 2025-2028 at frasælge Søvighus og i stedet flytte eleverne fra Søvighus til Hyldebo. Budgetmæssigt er det kommunens skøn, at man vil opnå en besparelse på 62.000 kr. i 2025 og 134.000 kr. i 2026 og fremover.

Det er Skolebestyrelsen på Engelsborgskolen imod af flere grunde.

På Engelsborgskolen er ét af de største udfordringer, at der mangler udeareal og legepladser til de mindre elever. Det går ud over børnenes trivsel, at de har meget få steder at lege og opholde sig.

Salget af Søvighus vil skubbe yderligere i den retning, som blev igangsat med etableringen af Trækronen, som tog et stort stykke af udearealerne (herunder et boldbur).

Selvom Hyldebo fysisk kan huse alle elever i SFO, mener skolebestyrelsen at beslutningen vil få vidtrækkende konsekvenser for elever og pædagoger, som ikke kan gøres om, når først salget er sket. Vi frygter at en fordobling af pædagoger og elever på Hyldebos kvadratmeter vil skabe dårligere trivsel for elever og personale.

På den mellemlange bane er Søvighus en vigtig del af kapacitetsplanen i forbindelse med renoveringen af Engelsborgskolen, hvorfor hele rotationsplanen for skoleombygningen ikke længere kan overholdes, hvis det frasælges.

Samtidig skaber Søvighus trygge rammer både for nye maj-børn, men også som et aktivt tilvalg for elever med særlige behov for mere overskuelige rammer. Det vil vi ikke miste.

Samlet set synes vi ikke, at besparelsen er så stor, at den skal trumfe ovenstående konsekvenser. Vi vil derfor forsøge at overbevise Kommunalbestyrelsen om, at det er en dårlig beslutning.

Vi håber derfor at forældre til børn på skolen - også selv om I ikke er direkte berørte - vil støtte underskriftsindsamlingen, som vil blive overrakt til kommunens politikere.

Skolebestyrelsen på Engelsborgskolen

Se høringssvar fra Engelsborgskolen her:

Se Kommunens forslag til budgetudkast

Lars Boldt, medlem af skolebestyrelsen på Engelsborgskolen.    Kontakt forfatteren af dette andragende

Ved at underskrive accepterer jeg, at Lars Boldt, medlem af skolebestyrelsen på Engelsborgskolen. vil kunne se alle de informationer jeg angiver på denne formular.

Vi viser ikke din e-mailadresse offentligt online.

Jeg giver samtykke til behandling af de oplysninger jeg angiver i denne formular, til følgende formål:
Jeg tillader Lars Boldt, medlem af skolebestyrelsen på Engelsborgskolen. at videregive oplysningerne jeg angiver i denne formular til følgende parter: