Svendborgsagen for Højesteret

Kommentarer

#9008

Jeg underskriver for at der skal komme meget større fokus på det arbejds krav der bliver pålagt det sundhedsfarlige personale.. De skal gøre alting på akkord, flere patienter en gennemløbstid på minus minutter til hvert patient.
Lønningerne skal hæves, således at det igen bliver attraktivt at arbejde indenfor sundhedssektoren. De helt vanvittig krav skal slækkes således at der rent faktisk bliver tid til det menneskelige - patienter vil igen færre at de ikke bare er endnu et "dyr" på transport båndet. Så vil man opleve et mere oplagt og veludviklet personale.

(Køge, 2017-10-12)

#9012

Jeg skriver under fordi jeg selv arbejder under et system hvor vi er presset på ressourcer og derved begår fejl.
Fejlene kan medføre fejlmedicinering, voldelig overfald og utrygge omgivelser for vores borgere, der viser sig ved selvskadning.
Måske overser vi adfærdsændringer der kan være tegn sygdom, smerter og ustabilitet i dagligdagen.
Og dette er kun toppen af isbjerget.

(Vejle, 2017-10-12)

#9013

Jeg skriver under fordi jeg mener det udelukkende er systemets fejl, der har tvunget en ung læge til at løbe hurtigere end hun kunne.

(skørping, 2017-10-12)

#9015

Jeg er enig i ovenstående.
Jeg kan slet ikke forstå at sagen er endt der! Jeg er overbevist om at den læge (og sygeplejerske) har handlet efter bedste evne - ud fra hvad situationen og arbejdspresset tillod. Når vi, i vores fag, arbejder med at hjælpe syge mennesker, er det uundgåeligt at nogle dage er super travle og andre ikke er, fordi det altid vil være uforudsigeligt hvornår andre mennesker bliver akut syge.
Det kunne have været sket for mange andre.
At det er sket, er frygteligt for de pårørende og for den involverede læge!
Dommen burde rettes mod regeringen som et gyldigt argument for, at vi ikke kan løbe stærkere end vi gør - uden at der er risiko for at det koster liv!

(5700, 2017-10-12)

#9016

Fordi forholdene, rammerne og arbejdsvilkårene i de menneskelige (=sundheds-, sociale- og generelle velfærdssektorer) bliver ringere og ringere, hvilket er politikernes ansvar og ikke den enkelte hårdtarbejdende omsorgsarbejders

(Skive, 2017-10-12)

#9022

Det er fuldstændig urimeligt

(5883 Oure, 2017-10-13)

#9039

Hvis jeg har læst hendelsen korrekt, burde der havde været andre personalegrupper og procedure der havde sikret blodsukker måling. Ingen ønsker at lave fejl, men det sker, derfor ønskes læring frem for straf. Hvis ikke der samarbejdes og fejl straffes så hårdt, vil det blive meget belastende at klare et arbejde i sundhedssektoren.

(Løgstør, 2017-10-13)

#9053

Nu må politikerne snart få øjnene op for hvor presset det danske sygehusvæsen er og at det går ud over patientsikkerheden OG de ansattes retssikkerhed - alt i besparelsernes- og skattelettelsernes tegn/lys!! STOP nu inden det koster flere liv og lægerne flygter fra jobs fordi de er så stressede og overbebyrdede!!!

(Brønshøj, 2017-10-13)

#9060

Det kunne også have været mig!!! Alle faggrupper er ramt af system og sparekniv.

(Holbæk, 2017-10-13)

#9065

Fordi det skal sende et signal til politikerne om, hvor underbemandet vi er på sygehusene. Det skal stoppe!

(Valby, 2017-10-13)

#9068

Det kunne også ske præhospitalt.

(Hadsten, 2017-10-13)

#9072

Jeg er bange for at sager som denne vil lede til en praktisering af defensiv medicin - når lægerne skal holde deres ryg fri ved at dokumentere alting. Det kommer til at gå ud over patienterne i sidste ende i et allerede presset sundhedsvæsen.

(Aalborg, 2017-10-13)

#9077

Det kunne have været mig

(Ølstykke, 2017-10-13)

#9078

Alle steder er sundhedspersonalet presset helt urimeligt. Det gælder både på sygehusene og i den primære sektor. Hvornår koster det mon menneskeliv igen?

(Odense, 2017-10-13)

#9081

Det ku have været mig

(Hobro, 2017-10-13)

#9089

Som jordemoder har vi tillid til vores kolleger, at de udfører deres arbejde, både i pressede situationer, men også selvom vi ikke journalfører enhver handling.
Det er sådan set den tillid, der burde afløse, at vi netop bruger oceaner af tid på at dokumentere for meget, så tiden går fra patienterne.

(Købeenhavn S, 2017-10-13)

#9093

Der er indbygget en tillid i systemet. Nemlig at de ordinationer vi giver mundtligt og skriftligt bliver efterlevet. Derudover kan lægen ikke være ansvarlig når sygeplejesken gør noget mod almindeligt praksis - nemlig giver insulin til fastende pt og insulin uden først at måle bs. Samlet bør bagvagten have hovedansvaret for ptforløb, da det er sådan uddannelse af læger er struktureret -nemlig at vi arbejder under deres ansvar. Hvis yngre læge konfererer bagvagt - er det deres vurdering og plan man følger - selv hvis man som yngre læge ikke altid er enig. Så det bør ikke være den yngre læge alene der hænger på alt ansvar i denne eller fremtidige sager - det vil føre til at at alt dobbelt og trippeltjekkes og vi laver unødige undersøgelser til skade for patienter, kollegaer og arbejdsmiljø og som er skidt sundhedsøkonomisk fordi vi bruger penge på forkerte og unødige undersøgelser, som bliver taget fordi vi skal dække os ind mod retssager.

(Kbh ø, 2017-10-13)

#9098

Ingen undgår at lave fejl.

(Højslev, 2017-10-13)

#9099

Arbejdspresset på de unge læger i de medicinske specialer er dybt kritisable.

(Ringe, 2017-10-13)

#9106

Jeg kunne have været den sygeplejerske der ikke kunne huske ordinationen... Det er jo ikke af ond vilje at man glemmer den slags, men det er desværre det der sker ind imellem. Jeg håber på et system hvor vi kan lære af vores fejl og ikke skal retsforfølges på grund af dem...

(Gelsted, 2017-10-13)

#9116

Fordi det er en skræmmende fremtid som læge at gå i møde, hvis det her bliver fremtidens virkelighed. Fordi systemet trænger til at blive fixet, og det bliver det ikke, hvis skylden blot placeres hos individer. Hverken enkelte forvalter eller bagvagter for den sags skyld.

(København, 2017-10-13)

#9123

Jeg synes sagen er principiel forkert, og ønsker den for højesteret. Det er en urimelig hård konsekvens for mundtlige ordinationer som dagligt bruges af ALLE læger.

(Haderslev, 2017-10-13)

#9124

Jeg skriver under fordi det ALDRIG skal være de smalleste skuldre, der skal bære. Og fordi dette ikke må danne præcedens for vores fremtidige virke, for så får vi for alvor ikke tid til det der er vigtigt - patienterne.

(København, 2017-10-13)

#9128

Det er en principiel sag for mig og desuden vanvittigt uretfærdigt for min unge kollega

(7120 Vejle Ø, 2017-10-13)

#9131

Som hyppig patient på de ofte meget pressede afdelinger, finder jeg det yderst bekymrende, at der ikke er sat fokus på det det egentlig handler om i denne sag. Netop et presset system, fremfor en enkelt læge.
Der skal ske en omprioritering af de økonomiske poster i sundhedsvæsenet, så vi kan få flere hænder på afdelingerne.

(Vanløse, 2017-10-13)

#9135

Jeg skriver under, fordi jeg har fulgt sagen og finder Landsrettens dom problematisk - idet jeg forestiller mig flere lignende sager

(Skanderborg, 2017-10-13)

#9141

Jeg er sygeplejestuderende, og frygter for min og fremtidige kollegaers fremtid i faget.

(Brønshøj, 2017-10-13)

#9145

Det kunne have været mig.

(Randers, 2017-10-13)

#9146

Fuld opbakning til den stakkels læge der blev dømt!
Jeg håber i læger bliver hørt, og at det vil "dryppe" på os der arbejder i den primære ældre sektor.
Alt hvad i beskriver i den somatiske verden, kan vi spejle os i, i ældreplejen.
Det er en skidt verden, når jeg efter et forløb må overveje, om der er noget at komme efter, så jeg kan miste min autorisation - især fordi det eneste jeg ønsker er at hjælpe den borger jeg kommer hos, men ofte går i gang må opgaven, uden at have styr på forudgående forløb og dokumentation.
Vi bliver stadig kaldt et velfærdssamfund. Det er vi vel også. Men jeg oplever bare alt for mange hovsa! og lappeløsninger, fordi vi må handle i situationen efter bedste evne, og krydse fingre for at vi fik handlet rigtigt - det er bare ikke holdbart i længden.
Mere tid, flere hænder og fortsat gode offentlige behandlings muligheder, er hvad jeg ønsker mig, frem for alt det privatisering, der enten ikke fungerer i længden, eller kun kommer de rige til gavn.

(Langå, 2017-10-13)

#9151

DetKuHaVæretMig

(København, 2017-10-13)

#9152

Fordi min kone er læge, og jeg kender systemet igennem hende. Det er uacceptabelt at en ung læge skal dømmes i denne sag.

(København, 2017-10-13)

#9154

Jeg vil gerne have læger i sundhedsvæsnet fremover. Ingen tør arbejde i front under disse vilkår. Vi taber vores dygtige læger på gulvet. De flygter andre steder hen eller går ned med stress med det arbejdspres. Tænk sig at gå hjem fra en vagt og frygte, om man kan have overset en lille ting som man kan blive dømt/politianmeldt for i op til fem år efter. Det kan ingen holde til.

(København, 2017-10-13)

#9155

Fordi jeg flere gange har mødt de pressede læger og den manglende tid til oplæring.
Der skæres for dybt på det sociale velfærd, alt for dybt!

(Mårslet, 2017-10-13)

#9158

Det Danske sundhedssystem er urimelig presset. De yngre læger arbejder under et enormt pres. De arbejder alene uden ordentlig supervision.

(Vejle, 2017-10-13)

#9160

Å

(Hørning, 2017-10-13)

#9165

Et sundhedsvæsen som bløder efter utallige nedskæringer og et vanvittigt produktionskrav.

(Søborg, 2017-10-13)

#9174

Det handler om min fremtidige arbejdsplads, som ikke skal være et sted hvor ufejlbarlighed og mistillid styrer.

(København, 2017-10-13)

#9182

Jeg skriver under fordi jeg vil støtte min kollega fra Svendborg, og fordi læger, sygeplejersker, jordmødre etc, ikke skal gøres til syndebukke i et sygehusvæsen som bløder pga nedskæringer og nedprioriteringer af sygehuspersonalets arbejdsbetingelser.

(København, 2017-10-13)

#9190

Sagen er principiel for sundhedspersonalets arbejdsvilkår. Hvis loven håndhæves, vil sundhedsvæsenets forretningsgange skulle ændres drastisk.

(FREDERIKSBERG, 2017-10-13)

#9195

Jeg er lægesekretær

(Nordborg, 2017-10-13)

#9196

Jeg kan kun være enig i, at fejlen ligger i det (ALT FOR) pressede sundhedssystem og ikke hos enkeltpersonen.

(Bækmarksbro, 2017-10-13)