NEJ til ny lufthavn i Østjylland

Quoted post


Gæst

#456 Re: og

2015-08-17 05:51

#455: -  

Hvis dog bare Tirstrup lå rigtigt, så ville den ikke være på vej mod reduktion til blot at være en feederlufthavn for Kastrup.

Den ligger for langt fra kunderne, og det er jo ikke ligefrem den bedste placering:

 

Tirstrups kundegrundlag: 700.000

Tirstrups årlige passagerer: 350.000

 

Billunds kundegrundlag: 1.100.000

Billunds årlige passsagerer: 2.700.000

Man kan sagtens påstå at forskellen i kundegrundlag da ikke er såå stor, og Tirstrup bare skal have ro og støtte til at få nye ruter. Det har man bare sagt de sidste ti år og det er kun gået nedad. Vi bør se i øjnene at der skal gøres noget, ellers bliver det kun Billund (og Aalborg) der er østjyllands lufthavnsbetjening i fremtiden.

Ifølge analyser bliver kundegrundlaget ca. 1,5 mio. - dobbelt så stort - ved at flytte lufthavnen 30km. Mod vest ind til E45. Så bliver lufthavnen pludselig meget mere interessant for flyselskaberne.

Derfor undersøger man nu om det er muligt at flytte den.

Svar

RAS

#461 Re: Re: og

2015-08-18 13:12:33

#456: - Re: og  

 Kære 455.

Placeringen forkert, hvad vil du så sige til London Lufthavn, sidst jeg var i London, måtte vi køre i tog ca 1-1/2 time.

I mindst de sidste 10 år, har Århus byrødderne ikke lavet andet en at nedtale Tirstrup, så dårlig en reklame er der ikke nogen der kan tåle uden at miste kundegrundlag. Evt. vest for Århus er også en "død sild". Skanderborg, Silkeborg, Herning og Horsens kan være godt tilfreds med Billund. Holstebro, Viborg og Randers kan være godt tilfreds med Ålborg.

Så det er måske kun de 350.000 der ikke må have mulighed for at flyve.

M.v.h.

RAS