NEJ til ny lufthavn i Østjylland

Quoted post

skinnerup

#44 Re: Re: Re: Re:

2013-12-23 17:43

#37: - Re: Re: Re:

Den tommelfingerregel er ikke opfyldt hverken i Billund eller Aalborg. Hvorfor har Hamborg så stor søgning fra danskere så langt væk som fra Randers og Århus? Tilbudet om forbindelser, såmænd. Hvorfor rejser århusianerne til Aalborg? Tilbudet om gratis P-pladser og forbindelserne. Afstanden er bedøvende ligegyldig for langt de fleste. Thomasminde har været i spil flere gange og hidtil bl.a. tabt på grund af mange dage med tåge. Selv i dagen moderne fly kræves en vis sigtbarhed. Endelig skal der flyttes et hav af elledninger og en transformatorstation af hensyn til sikkerhedsreglerne. Det vil koste mange milliader i det hele, - som næppe vil kunne hentes hjem igen. Moderniser Tirstrup det vil være langt billigere og genere mindst mulige. Jeg vil nødig bo i Spørring, Trige, Grundfør eller Hjortshøj med de startende fly hen over hovedet. tab i ejendomsværdi nu på 30 %, men bliver det reelt yderligere tab på boligerne.

Svar


Gæst

#45 tågesnak

2013-12-23 22:20:39

#44: skinnerup - Re: Re: Re: Re:

Skinnerup, du siger:

Thomasminde har været i spil flere gange og hidtil bl.a. tabt på grund af mange dage med tåge. Selv i dagen moderne fly kræves en vis sigtbarhed. Endelig skal der flyttes et hav af elledninger og en transformatorstation af hensyn til sikkerhedsreglerne. Det vil koste mange milliader i det hele, - som næppe vil kunne hentes hjem igen.

Hvor kommer disse påstande fra? De alternative løsninger der er på bordet er mig bekendt IKKE undersøgt ordentligt -  hverkan med hensyn til det konkrete steds egnethed eller konsekvenser for nærområdet. (undtagen havnemodellen der ikke duede).

Er der mere tåge i Thomasminde end i Tirstrup? Hvor mange dage er der så tåget at fly ikke kan lande? Hvad koster det at flytte elledningerne / grave dem ned? Er det korrekt at afstanden (også kaldet kundegrundlaget) ikke spiller en rolle? Altså: Er det underordnet om 750.000 eller 1.400.000 mennesker når lufthavnen indenfor en time?

Desuden er Thomasminde bare ét af flere forslag. Der findes måske andre placeringer mellem Aarhus og Randers hvor ledningerne ikke er et problem. Som måske er bedre end Thomasminde- måske ikke. Den VVM undersøgelse, som aldrig har været lavet vil vise om:

a) det kan svare sig at flytte Tirstrup?

b) det er muligt at finde en placering der er holdbar?

Hvorvidt en ny lufthavn kan tjenes hjem er et meget komplekst regnestykke, du kan ikke postulere at udgifterne 'næppe kan hentes hjem' på så tyndt et argumentationsgrundlag.