Imod ny folkeskolereform

Quoted post

jessin

#8 på tide

2013-02-23 21:09

Det er på tide der kommer en ny reform. og jeg synes at tankerne bag at fokusere på læring fremfor ren konfrontation som udløser forberedelsestid, gfiver det rigtige fokus. Der bør gøres op med den detalje tids/time/forberedelsestyring, som pt skaber ufleksibilitet og incitament til laveste fællesnævner. det vil være meget bedre hvis skolerne fik en fælles pulje og lærerne og lederne indenfor den skulle løse de opgaver som defineres. jeg synes også at det er rigtig set at få aktivitets timer integreret i undervisningen - det giver gode muligheder for at skabe aktionbaseret/cooperative læring og øge fokus på øge børnenes egne kompetence og ansvar for læring. jeg mener at både lærer og børn vil få en bedre og sjovere hverdag. så det at gøre op med egen arbejdstidsregler og sørg for at et fokus på at skolen har et fælles ansvar i stedet for et fokus på hvordan lærerne nu engang skal opfylde sine timer. tidsstyring og kontrol vil blive mindre. så jeg vil anbefale at udfordringen bliver taget op og lærerne bruger deres gode energi og gode faglighed til at udnytte denne mulighed for at lave en super folkeskole.

Svar

Maj

#10 Re: på tide

2013-02-25 21:26:48

Som lærer kan jeg afsløre, at vi er mange, der gerne vil levere spændende og varieret undervisning med bl.a. brug af praktiske aktiviteter, som du efterlyser. Vi gør det faktisk allerede i den udstrækning, det er muligt. Som lærer kan jeg nemlig også afsløre, at den afvekslende, praksisbaserede undervisning er ekstra forberedelseskrævende. Så løser det jo ikke 'problemet' at skære i forberedelsestiden, hvilket er forudsætning for den reform, du bakker op om. Dit - og Antorinis - ønske og opfattelse af virkeligheden er meget fin. Det lader sig bare ikke gøre inden for de rammer, I er villige til at stille op.

#8: jessin - på tide 

Gæst

#21 Re: på tide

2013-03-01 08:58:53

Interessant at du i din retorik bruger ordet "konfrontation" om tiden sammen med eleverne... Så har vi jo ligesom fået placeret dit syn på undervisning.
RAP

#33 Re: på tide

2013-03-01 17:19:39

På tide.....    at svare igen  !!

Kære  jessin

• Trist du ikke har opdaget, at nutidens lærere faktisk allerede gør dét du forslår  -  eller prøver på det. Blot er hverdagen ikke altid så enkel som du forestiller dig.
  • Og trist du ikke har indsigt nok til at forstå, at indlæring / læringsindhold ikke blot er noget man kan hente frem fra en pose. Hvis det var tilfældet kunne man jo nøjes med at undervise sit eget barn hjemmefra.

Men man må give dig:

• Flotte ord i en flot indpakning  -  præcis som KL. Måske en kommende arbejdsgiver..... ?

Venligst.....  RAP

Gæst

#92 Re: på tide

2013-03-06 13:25:24

Den styring af tiden som du beskriver, kan jeg ikke genkende fra den skole, hvor jeg er ansat - og jeg tror faktisk ikke, vi er anderledes end andre skoler i kommunen. Det er mange år siden, man gjorde op med detailstyring af tiden.
Thomsen

#130 Re: på tide

2013-03-14 17:50:47

Du har da nogle pointer, men tror du de flere timer (der skal findes netop ved mindre forberedelse) bliver bedre? Hvis man skulle gribe din bold, så kunne et oplæg være, at lærerne ikke selv var sikret en bestemt forberedelsestid, men skolen derimod var det. Dvs. i stedet for, at hver lærer skulle gange sin undervisningstid med en fast faktor, så blev det gjort på skole-planet. På den måde sikrer man, at der (i snit) stadig er tid nok til, at undervisningen bliver fornuftigt forberedt, og man kan netop prioritere ud fra fag og erfaring. Det kræver dog stadig en arbejdstidsaftale med KL, og det vil de ikke være med til. Det kræver også, at skolereformen bliver fulgt af flere penge, hvilket der jo bestemt heller ikke er lagt op til. Med den nuværende økonomiske "løsning" på skolereformen, bliver skolen ikke spor bedre af den... :(

Gæst

#131 Re: på tide

2013-03-14 18:04:42

Har du selv børn ?

Gæst

#280 Re: på tide

2013-05-02 07:38:44

JAAA!! Hvor er jeg enig!

Godt skrevet Jessin!