Klage vedr. dyrekort hos dansk supermarked.

Spøjs

/ #285 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2015-05-04 13:06

#283: Joan Vedel Andersen - Re: Re: Re: Re: Re:  

Hej Joan.

OK og tak for dit svar. Har du stillet de spørgsmål jeg foreslog til Dansk Supermarked inden du klagede til Forbrugerombudsmanden? Det virker som om at Dansk Supermarked nu er ret åbne omkring sagen for ikke at skade deres image. Så de har nok ikke noget imod at fremlægge data på fordelingen af de specialkort som er sagens kerne.

Jeg forstår at det er bilag 28 i Markedsføringsloven der er det centrale i klagen: "En reklame opfordrer direkte børn til at købe eller til at overtale deres forældre eller andre voksne til at købe de produkter til dem, som reklamen vedrører."

Nu handler jeg ikke selv i Dansk Supermarked - hvis jeg kan undgå det :-) - men ud fra hvad jeg har checket på hjemmesiden verdenshavene.dk virker markedsføringen ikke særlig aggresiv. Der oplyses blot om betingelserne for at få dyrekort, at man skal købe for 100 kr. for at få en pakke med 4 kort. Jeg kan ikke få øje på det aggressive element.

Jeg kan heller ikke se nogen steder på hjemmesiden at der er udstukket nogen form for garanti om at man er sikret et fyldt album med samtlige 140 kort.

Hvis Forbrugerombudsmanden vælger at behandle din klage er jeg sikker på du taber sagen. Det er en skærpende omstændighed at kortene er gratis. Så for mig at se er bilag 28 ikke overtrådt da det er et gratis produkt som børn vil forsøge at få deres forældre til at "købe".

Ved du tilfældigvis om der er faldet tilsvarendende afgørelser i sager om denne "plage-paragraf"? Det kunne være interessant at have et sammenligningsgrundlag.