NEJ tak til den nye offentlighedslov

dorthe :-)

/ #1453 HEJ EVA

2013-05-06 01:23

Jeg kan forestille mig, at det kan have været svært at få ørenlyd i fælleden:-) men hvis bare et par stykker har tænkt over det bagefter, så kan de jo også begynde at sprede det via face book, twitter, læserbreve, eller ved at 'plage' alle i omgangskredsen, og så kan et par stykker jo sagtens få betydning. Og samtidig hvis folk klikker løs på alt med offentlighedslov på nettet, så må det kunne registreres.

Men jeg er da også bekymret for om interessen skulle falme. Der var rigtigt mange underskrifter lige i dagene omkring høringen, hvor der var meget medieopmærksomhed, så man tydeligt se betydningen af mediernes interesse. Jeg overvejer at oprette mig som debattør på en eller flere af aviserne, så har man jo mulighed for at gøre opmærksom på underskriftsindsamlingen.

Mht. Folketingsmedlemmernem så havde jeg et håb om, at folk ville stemme efter deres samvittighed i sådan en sag og dermed gå imod partilinien. Der er jo udbredt modstand mod loven også internt i partierne. Men - jeg har for nyligt erfaret, at man gennemfører afstemninger udfra nogle såkaldte 'clearing'aftaler', hvilket indebærer, at kun et begrænset antal medlemmer af Folketinget overhovedet møder op til afstemningen. Man sørger bare for at magforholdet mellem partierne er opretholdt. Og så er det vel lige ud ad landevejen at sende 'ja-soldaterne' ned og trykke på knappen :-(
Jeg er målløs over, at man tager så let på afstemninger i det hele taget - men i oplagte samvittighedsspørgsmål er det særligt grelt. Det fjerner os endnu et stykke væk fra demokratiet. Jeg ville have sagt -ren salamitaktik - men faktisk er det nogle ordentlige klodser af demokratiet der høvles af. EU lægger også op til en begrænsning af pressen, og en flok politikere har allerede været ude med riven i Danmark. Journalister skal kunne miste deres ret til at praktisere deres fag, og de skal kunne blive tvunget til at udlevere deres kilder.Man skulle også kunne uddele bøder til journalister for skrive noget forkert. Det er ikke et lovforslag. Endnu. Men når først arbejdsgruppen i EU har fuldført deres opgave, hvem ved så, hvad der vil blive
forslået. Det ville jo være en alvorlig begrænsning af ytringsfriheden, hvis en lov baseret på den slags tanker blev vedtaget. Jeg har det fra journalisternes fagblad, kan nok finde et link, hvis du er interesseret.

Men tilbage til offentlighedsloven, vi må jo bare blive ved med at prøve på forskellig vis at gøre opmærksom på muligheden for at protestere, også hvis de skulle tromle loven igennem. For det kan simpelthen ikke være meningen, at vi skal have så udemokratisk lov.
Mvh