Nej til tidlig SFO i Haderslev Kommune

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Nej til tidlig SFO i Haderslev Kommune.

Gæst

2016-11-10 08:40

Fordi det er en forhastet beslutning.

Gæst

2016-11-10 08:58

Mit barnebarn skal i skole næste år

Gæst

2016-11-10 09:11

Den pædagogiske indsats der gøres i daginstitutionerne er af stor betydning for barnets tilegnelse af færdigheder til skolestart, og de pædagogiske forløb der er med børnene gennem deres 3 år i børnehaven, kan være svær at presse ned på 2,5 år. Det forventes, at børn lærer mange ting, i deres børnehavetid. Det kan blive et problem hvis børnehavetiden bliver forkortet.

Det er en forhastet beslutning der er truffet, da man ikke har kigget på hvilken investering der skal ske i anlægsaktiverne for at det kan være muligt at gennemføre.

Jeg synes personligt at man burde se på tidlig SFO (eller glidende overgang) som et læringsperspektiv og ikke som en besparelse i forbindelse med budgettet.
Derfor har jeg valgt at skrive under, da jeg synes det er en forhastet beslutning, som ikke har været sendt til høring!

Gæst

2016-11-10 09:17

Beslutningen virker forhastet og dårlig planlagt. Implementeringen kan umuligt blive en succes med så kort varsel.

Gæst

2016-11-10 09:26

Tusind tak for initiativet!! Kunne man lave en der omhandlede ændring i ledelsesstrukturen også?

Gæst

2016-11-10 09:56

Til dato dårligste ide!!!! Det vil have stor konsekvens for alle børn og specielt, i forvejen, følsomme børn!

Gæst

2016-11-10 10:44

Blandt andet fordi det er så sent, hvis det bliver vedtaget. Det bliver en hovsa løsning hvor pædagogerne i BH slet ikke kan nå deres pensum inden april

Gæst

2016-11-10 11:34

Havde der fulgt midler med til ekstra personale havde det været noget andet.
Men som det her er strikket sammen så er det jo ikke andet end en sparefinde der ikke er god for børnene.
Thorleif

#9 Re:

2016-11-10 11:36

#3: -  

Helt enig. 

Det var også som en glidende overgang/mild skolestarts model jeg havde set det her, men som det nu er strikket sammen så tror jeg ikke at der kommer noget gavnligt ud af det, for børnene. 

Gæst

2016-11-10 11:37

Det er en løsning der bliver presset igennem, men alt for kort tid til at få det til at fungere i praksis.

Gæst

2016-11-10 11:59

Jeg sætter min underskrift her, da jeg selv har børn, og ønsker ikke for nogen børn, at de skal starte tidligere i SFO.. Lad dog børnene være børn, og lad dem nyde de få år, de KUN har som børn efterhånden... De bliver alt for hurtigt skubbet ud i nye tiltag, og det hele skal opgøres i kroner og ører.. I skyder jer selv i foden i sidste ende... Jeg ved, at børn har brug for rolige og trygge rammer, så koncentrere jer om at levere det....

Gæst

2016-11-10 12:53

Der er ikke pasning nok indtil børnene kommer i 0.klasse

Gæst

2016-11-10 14:08

Det kan være en god ide på sigt med tidlig SFO men det skal ikke være en del af en besparelse. Tidlig SFO skal planlægges og overvejes så det bliver en god ide for både børn, forældre og pædagogerne. I dette tilfælde virker det som en "overilet" løsning som ikke er optimal. Hvor meget kan der egentlig spares, hvis lokalerne ikke er optimale og kræver udbygning/renovering? Hvordan skal de selvejende institutioner forholde sig til denne "spareplan"? De er stort set ikke nævnt.

Gæst

2016-11-10 14:43

Det er sørgeligt at kommunen har valgt at spare ved blot at opbevare børnehavebørn i SFO i den periode de burde forberedes til skolegang.

Hvad er det galt med vores folkevalgte hvis de ikke erkender at børnenes trivsel er vigtig

Gæst

2016-11-10 15:29

Fordi jeg pt ikke kan se gevinsten på børne siden andet end tilvænning til sfo og relation til kommende klasse kammerater. På minus siden kunne det være rart at vide hvad der sker med de børn der udviklings mæssig måske ikke er blevet klar alligevel og skal have nederlag ved at rykke tilbage i børnehaven eller skal gå 0-klasse om. Børnehaverne skal have tid til at justere vurdering af skole parathed og dermed skal det måske gøres lettere at forlænge børnehave tiden ved tvivl. Børnene rykker til lavere normering og de der måske skal have ekstra støtte for at blive klar når det ikke
Vi har valgt en skole der bruger megen tid i 0-klasse på relations arbejde og rammerne i sfo får vores barn kendskab til ved at opholde sig nogle timer i sfo ugen før skole opstart. Så vi har ikke brug for før sfo for relations dannelse.

Gæst

2016-11-10 15:39

Fordi de spiller russisk roulette med vores børn
Majbritt

2016-11-10 15:42

Som mor til december dreng er jeg bekymret for om han kan nå at få faglig og personlig ballast nok med fra børnehaven til at starte 5 år og 3 mdr gammel! 

Hvad er planen med pædagognormering for de 4 mdr de skal i SFO? Vil nogle kvalificerede søge 4 mdrs arbejde hvert år, eller er det pædagoger fra børnehaven der skal følge med? 

Gæst

2016-11-10 16:17

Syntes det under al kritik at der skal spare på de små børn.. det der hele fundament bliver opbygget..

Gæst

2016-11-10 17:41

Min datter skal have lov til at være barn så længe som muligt. Og jeg mener ikke at de skal starte i SFO før de starter i skolen, da dette er ukendt for dem, og da jeg ikke har mulighed for at give hende en stille og rolig opstart, vil hun blive kastet ud i noget for hende vildt fremmet, på fuld tid, fra dag 1 af, og det syntes jeg absolut ikke er acceptabelt.
Syntes også at det er ALT for tidligt de skulle fra dagpleje/vuggestue til børnehaven.
Min datter skal IKKE være en lille voksen, hun SKAL være et barn, og derfor har jeg stemt et stort fedt NEJ

Gæst

2016-11-10 17:54

For os der har skrevet vores børn op i privatskole er forslaget lige nu.

- Børnehave til april -> Distriks SFO fra april til august (hvor der nok også holdes en 3-4 ugers sommerferie) -> Skolestart i august.

Eller alternativt hvis man har en privatskole der ligeså hurtigt kan lave et tilbud om tidlig SFO, at barnet bliver rykket til privatskolen allerede i april, men uden støtte fra velkendte pædagoger (som lige nu er det forslag der ligger for folkeskolerne 50 % pædagoger fra SFO og 50% pædagoger fra børnehaven i de 4 måneder (hvor børnehaven så skal undvære et par pædagoger 4 måneder hvert år))

Så pest eller kolera?

Gæst

2016-11-10 18:55

Jeg syndes det er helt henne i skoven at de skal starte tidligere i skole. Hvad nu at de ikke er klar til at komme i skole..? Det kan kun give bagslag...!!!

Gæst

#22 Re:

2016-11-10 20:03

#20: -  

Det samme gælder for mit barn.... og det er uhørt at man som kommune kan fremstille noget sådant og med så stor en bekostning for vores børn...

Hvis noget så tåbelige bliver vedtaget og ikke mindst gennemtvunget med så kort en varsel, hvor der intet er veldokumenteret eller sikre en god trivsel for vores børn, vil det i yderste konsekvens betyde at jeg som mor må sige mit job op, stoppe mit studie og selv sørge for pasning....

Gæst

2016-11-10 20:06

Der forgår rigeligt i forvejen i deres hoveder og følelsesliv.

Og jeg tænker at sådan et skift , vil ende galt for en del.

Mere virvar og forvirring uden den tryghed der er i børnehaven og dets personale.

Lad dem nu være børn og giv dem den tid det tager at modnes og blive klar til det næste store skift.

Invester i deres fundament så det bliver fast og sikkert - ellers kommer der en dobbelt så høj regning senere hen.

Gæst

#24 Re:

2016-11-10 20:13

#3: -  

Helt enig! Absolut forhastet og ikke med fokus på pædagogik el læring. Politikerne er blændet af de røde tal på bundlinien

Bekymret mor

2016-11-10 20:19

Jeg kan kun opfordre til, at man foruden at underskrive her, også skriver læserbreve til byrådspolitikerne i Haderslev kommune. Jeg har allerede gjort det og jo mere politikerne bliver gjort opmærksomme på borgernes bekymringer, jo mere bliver de tvunget til revurdering...?