Forslag om Ændring af Ejerlejlighedsloven § 17: Udvidelse fra To til Fem Boligenheder

I 2019-2020 fremsatte Den Danske Landinspektørforening (DdL) og Praktiserende Landinspektørers Forening (PLF) et forslag om en ny § 17, stk. 2 til Ejerlejlighedsloven. DdL/PLF foreslog under udvalgsarbejdet, at muligheden for opdeling skulle udvides til at omfatte bygninger med højst 5 beboelseslejligheder. Forslaget havde flertal blandt de afgivne stemmer i udvalget, men blev ikke vedtaget. Under henvisning til nedenstående gentager DdL/PLF dette forslag.

Nuværende § 17: Bygninger med højst to beboelseslejligheder kan uanset opførelsesår opdeles i ejerlejligheder, når ejeren attesterer, at hver enkelt ejerlejlighed til beboelse og bygningen ifølge erklæring fra en bygningssagkyndig opfylder funktionskravene i bygningsreglement 2015 med undtagelse af energikravene, hvor bygningen skal opfylde energikrav svarende til energimærke D i henhold til de gældende regler herom pr. 2017.

Forslag til ændring af § 17: Bygninger med højst fem beboelseslejligheder kan uanset opførelsesår opdeles i ejerlejligheder, når ejeren attesterer, at hver enkelt ejerlejlighed til beboelse og bygningen ifølge erklæring fra en bygningssagkyndig opfylder funktionskravene i bygningsreglement 2015 med undtagelse af energikravene, hvor bygningen skal opfylde energikrav svarende til energimærke D i henhold til de gældende regler herom pr. 2017.

Ved at underskrive accepterer jeg, at Mie Wendt vil kunne se alle de informationer jeg angiver på denne formular.

Jeg giver samtykke til behandling af de oplysninger jeg angiver i denne formular, til følgende formål:
Jeg tillader Mie Wendt at videregive oplysningerne jeg angiver i denne formular til følgende parter: