Svendborgsagen for Højesteret

Kommentarer

#11401

Der er noget galt i vores sygehusvæsen, når antallet af administrativt personale stadig stiger i forhold til de behandlende hænder.

(Hillerød, 2017-10-18)

#11404

Humanismen og den sunde fornuft i lægefaget er truet

(Faaborg, 2017-10-18)

#11407

Sagsforløbet kræver det.

(Virum, 2017-10-18)

#11408

Systemet og politikerne må tage ansvar for forholdene på de Danske Sygehuse. Nok er nok!

(Tommerup, 2017-10-18)

#11409

dommen ikke er rimelig

(Frederiksberg, 2017-10-18)

#11413

Der mangler "varme hænder" i sundhedssektoren, den pågældende læge er blevet offer for et system der ikke virker.

(Rødovre, 2017-10-18)

#11416

Personalet på hospitalerne er så pressede nu af unødvendige registreringer, så de ikke har den nødvendige tid til patienterne.

(Nærum, 2017-10-18)

#11419

Jeg er træt af politikere som siger der skal være råd til det hele i sygehusvæsnet, men ikke vil betale for det. Og det skal ikke gå ud over dem på “gulvet” at politikerne lover borgerne en masse for at blive valgt, samtidig med at de udemærket godt ved at det ikke kan holdes.

(Søborg, 2017-10-18)

#11426

Jeg skriver under, fordi jeg syntes det er vigtigt at vi hele tiden i en effektviserings kultur er opmærksom på det etiske i forhold til effektivisering og omgangen med mennesker, er to paralleller, der ikke altid forenes.

(Glamsbjerg, 2017-10-18)

#11428

Jeg skriver under, fordi det ku' ha' været mig.

(Østerbro, 2017-10-18)

#11432

Det er vores hverdag, det handler om.

(Aabybro, 2017-10-18)

#11434

Jeg er bekymret for lægers fremtidige retssikkerhed og arbejdsforhold.

(Rungsted Kyst, 2017-10-18)

#11438

Jeg er bekymret for lægers retssikkerhed og arbejdsforhold. Det her gør det umuligt at stå mål med de almindelige arbejdsforhold på hospitaler. Helt igennem manglende retfærdighed i den dom

(Aarhus, 2017-10-18)

#11440

Jeg har læst Anna Bastholm Blichers kommentar i Berlingske Tidende og er enig i at sagen bør kunne bære en ttedjeinstans ansøgning til Højesteret.

(Greve, 2017-10-18)

#11441

...det ikke giver mening at gå efter læger/sygeplejersker, når det er systemet bag, som fejler.

(Esbjerg, 2017-10-18)

#11448

Det kunne have været mig

(Horsens, 2017-10-18)

#11451

Jeg selv mærker det kæmpe store arbejdspres dagligt og selv også kommer til at glemme eller lave fejl i min dageligedag.
Vi mennesker er ikke fejlfrie, husk det!!!

(Rongsted, 2017-10-18)

#11454

Jeg selv har været som yngste læge i et massivt arbejdspres på akut modtageafdeling, hvor det ikke kan undgå, at der sker fejl

(Taastrup, 2017-10-18)

#11457

Jeg skriver under fordi læger ikke altid har tid til at efterkontrollere. Det skal ikke gå ud over hans rettsikkerhee som læge. Der sker utilsigtselser hverdag da vi har med mennesker at gøre

(Albertslund, 2017-10-18)

#11462

Der skal råbes op i denne sag.

(Fanø, 2017-10-18)

#11469

Jeg er enig i at svendborgsagen bør komme for højesteret.

(St.merløse, 2017-10-18)

#11470

jeg synes sagen bør prøves ved Højesteret.

(2000 Frederiksberg, 2017-10-18)

#11475

Jeg skriver under, fordi jeg har fulgt sagen tæt. Min datter er læge og jeg kender lægers arbejdsforhold indgående og hvad det betyder for det psykiske arbejdsmiljø - deraf stress og angst over ikke at opfylde alle formelle krav.

(Bagsværd, 2017-10-18)

#11476

Hvis ledelserne kunne blive dømt for ikke at leve op til deres ledelsesansvar såsom at sikre et ordentligt arbejdsmiljø og rimelige arbejdsvilkår så tror jeg det ville se meget anderledes ud.

(Nykøbing Falster, 2017-10-18)

#11477

Dette er en vigtig principiel dag. Konsekvenserne af dommen kan få store konsekvenser for vores sundhedssystem: https://www.facebook.com/StinusLindgreenRV/posts/712273075639182

(Kongens Lyngby, 2017-10-18)

#11479

Selv om jeg ikke arbejder som læge eller sygeplejerske, er jeg i stand til at se at presset er urimeligt højt og bemandingen alt for lille mange steder, det er baseret på egne oplevelser og hvordan nogle af mine bedste venner beskriver deres arbejdsdag. Jeg synes ikke det kan være rimeligt!

(Horsens, 2017-10-18)

#11480

Jeg skriver under fordi jeg mener ledelse, generelt, undsiger deres ledelsesansvar, og fordi politikerne i stigende grad, frasiger sig ansvar for noget, selv om det i sidste er dem der er ansvarlige for, i dette tilfælde, sundhedsvæsenet. Uagtet om yngre, eller ældre, læger, sygeplejesker, etc. begår fejl, som vi alle gør, så skal det ikke straffes med bøde. Og som i dette tilfælde en lille og banal fejl, hvor en læge glemmer at notere et notat. Alternativt skal lægerne, sygeplejerskerne, jordmødre, etc. arbejde "by-the-book" en periode. De ville nok ikke selv bryde sig om det (flere dødsfald, flere patienter der ikke behandles), men politikerne ville, måske, se hvad de har gang i. Vi skal alle arbejde bedre, hurtigere og mere effektivt, men det er ledelsen der skal stille rammerne for det, i dette tilfælde politikere og hospitalsledelse.

(Hørsholm, 2017-10-18)

#11483

Fordi sagen er principiel. Hvis vi skulle dække os ind for denne type fejl er vi nødt til at lukke de danske sygehuse. Alt fornuftigt samarbejde ville ophøre.

(Århus, 2017-10-18)

#11486

Fordi jeg selv er yngre læge og det kunne have været mig

(Lejre, 2017-10-18)

#11487

Jeg genkender i høj grad problemstillingen fra mine mange år i sundhedssystemet.

(Klampenborg, 2017-10-18)

#11489

Det kunne også ske for mig

(2650, 2017-10-18)

#11492

Den enkelte ikke skal dømmes for en systemfejl. Presset på hele sundhedssektoren er for stort og har været det alt for længe.

(Skanderborg, 2017-10-18)

#11493

<dem der virkelig har ansvaret - ledelse og arbejdsgivere - putter sig og fraskriver sig en hver andel i forløbet. Sørgeligt

(Roskilde, 2017-10-18)

#11496

Fordi det burde være dem, der har ansvar for arbejdets tilrettelæggelse og ansvaret for arbejdsvilkårene, der burde anklages.

(Hellerup, 2017-10-18)

#11497

Vi har forpligtigelsen til at eksperimentere samt yde en indsats, og retten til at fejle. Har vi rene hænder, når vi går hjem, har vi ikke ydet en indsats. #detkanblivemig .

(København, 2017-10-18)

#11499

Dommen er urimelig hård og ensidig

(Hellerup, 2017-10-18)

#11501

Fordi jeg ikke kan snuppe ledelsessvigt af denne kaliber!! Der er gennem mange år trukket kontrolforanstaltninger og dokumentationskrav ned over hovedet på fagpersoner i sygehusvæsenet - og i den kommunale sektor for den sags skyld - i en grad der langsomt men sikkert ødelægger systemet indenfra. Man kvæler langsomt lægens, sygeplejerskens, terapeutens forudsætninger for at gøre det de er dygtige til - og forpligtiget til - nemlig, at hjælpe patienten. Sundhedsvæsenet er blevet et ædetrug for dyre djøfere og andre skivebordskæledækker der ikke har noget som helst problem med at lade den unge læge - eller hvilken som helst anden "gulvarbejder" - tage skraldet når der skal placeres ansvar. Jeg brækker mig..!!
Anders Rintza - fysioterapeut ..med efterhånden mange års erfaring i et system der er blevet sygere end de mennesker det er tiltænkt at hjælpe!

(2860, 2017-10-18)

#11506

Hvis en patient betragtes som en " undgå en klagesag" så kan den rette behandling ikke gives fordi behandler ikke vil turde spørge ind til / notere uafklarede symptomer og behandle udenfor skrevne retningslinier (hvilket er nødvendigt nogle gange).

(Hillerød, 2017-10-18)

#11511

Ledelsesansvaret i dette, som alt for mange nedre sager, er IKKE eksisterende.
Djøf-vældet er helt ude i hampen!

(Nærum, 2017-10-18)

#11512

Dommen er uretfærdig og lægger ansvar på den yngste læge i stedet for på afdelingens procedurer

(Risskov, 2017-10-18)

#11515

Det kunne have været mig

(Charlottenlund, 2017-10-18)

#11517

Jeg finder, at arbejdsforholdene for medarbejderne og organiseringen af arbejdet på vore hospitaler (- og sådan set også på vore plejehjem -) i mange henseender er dybt problematisk. Faglighed og menneskelighed i behandlingen af patienter/borgere får ikke den plads som det burde. Arbejdstilrettelæggelsen og IT-systemerne er for ofte indrettet med sigte på en forsimplet skema- og regeldrevet indsats uden tilstrækkelig rum for den solide, fagligt baserede indsats, som vort kompetente sundhedspersonale kunne levere. Disse forhold skaber baggrund for mange fejl og utilsigtede hændelser. Fejl der kunne og burde undgås. (Det elendige design af 1813 tjenesten i Region Hovedstaden er et mønster-eksempel på hvor tosset det kan gøres).

Hvad lægen i Svendborg-sagen er dømt for, ser jeg således i høj grad forårsaget af dårlige arbejdsforhold og organisering på hospitalet. Dvs fejlene i denne sag er begrundet i forhold som den pågældende læge har ringe indflydelse på - ledelsen derimod et stort og overordnet ansvar. Sagen bør derfor prøves i højesteret.

(København, 2017-10-18)

#11518

Det er SÅ forkert!

(Karlslunde, 2017-10-18)

#11519

Det kunne have været mig.

(8240, 2017-10-18)

#11521

Fordi tendensen er den samme i PPR og ledelsen er ansvarlig for arbejdsmijøet.

(kbh v, 2017-10-18)

#11523

Jeg skriver under fordi jeg er enig i, at lægernes arbejde er blevet alt for tidspresset og patienter dør.

(farum, 2017-10-18)

#11524

#detkuhaværetmig

(Munkebo, 2017-10-18)

#11528

Det er en dom, der er vigtig at få prøvet i Højesteret, fordi læger, sygeplejersker, jordemødre, psykologer og andet sundhedspersonale er så presset idag, at fejl desværre vil være umulige at undgå. Når de Indrapportéres, skal de undersøges, så vi kan lære af dem, men det skal ikke kun være personen, der straffes, ledelsen der ofte er skyld i de urimelige vilkår, skal også hæfte. Der er tilfælde, som er ligetil - men i dette tilfælde virker det som en urimelig dom, en person skal ikke hæfte for en hel afdeling. Sagen har principiel betydning.

(Måløv, 2017-10-18)

#11529

Fordi presset på sundhedspersonalet er for stort og det skal den øverste ledelse gøre noget ved.

(2880, 2017-10-18)

#11534

Det er skræmmende, at der er så travlt at der kan ske fejl, som koster menneskeliv og det er skræmmende for mig at skulle ud og have så stort et ansvar helt alene som nyuddannet læge. Der burde være tid og mulighed for, at tingene bliver gjort ordenligt.

(Aalborg, 2017-10-18)

#11536

Jeg skriver under, fordi jeg synes det er vigtigt at sagen bliver taget op i højesteret, fordi den er så principiel og afgørende.

(Vanløse, 2017-10-18)

#11538

Undersøgelse om sundhedssystemet beskytter sig selv på ledelses niveau

(slangerup, 2017-10-18)

#11540

Jeg frygter for lægers og personales fremtid p.g.a.af der skal spares hele tiden i sundhedssektoren
Inge Suhr

(Frederiksberg, 2017-10-18)

#11542

Dybt uretfærdig dom. Enhver læge kunne dømmes på disse præmisser. Ledelsessvigtet er velkendt af alle læger, men nu også retsvæsnet. Sørgeligt.

(Ranum, 2017-10-18)

#11553

Vores arbejdsvilkår er under al kritik og fejl er blevet en del af hverdagen

(Rungsted Kyst, 2017-10-18)

#11554

Det er rigtig ærgerligt at vores velfærdssamfund er blevet skåret så meget.

(Hjørring, 2017-10-18)

#11559

Fordi dette sker hver dag på alle afdelinger i Danmark. Der er blevet ledt efter en syndebuk, og det blev den yngste læge. Praksis skal ændres istedet for at slæbe folk i retten

(Aarhus, 2017-10-18)

#11561

Jeg mener at sundhedsvæsenet er blevet udsat for alt for mange besparelser og derved udsultet, og det skal ikke gå ud over en ung læge.

(København K, 2017-10-18)

#11563

Jeg er bekymret for den besparelsesiver, der langsomt er med til at nedbryde vores sundhedssystem, og samtidigt gør ansvarsfralæggelsen fra ledende politikere og hospitalsledelse helt legitim. Når mennesker presses til det yderste, sker der fejl - dette er veldokumenteret i adskillige videnskabelige undersøgelser.

(Humlebæk, 2017-10-18)

#11564

Er selv offentligt ansat og ke der til ledelse, som i tet ansvar tager

(København Ø, 2017-10-18)

#11565

Fordi jeg som patient har brug for et sundhedsvæsen hvor læger tør lære af deres fejl og hvor der er tid.

(Kongens lyngby, 2017-10-18)

#11566

Det er en helt urimelig dom

(Rungsted Kyst, 2017-10-18)

#11568

Det kunne have været mig.

(Odense M, 2017-10-18)

#11569

Anklagen og dommen er for mig at rette smed for bager.

(Næstved, 2017-10-18)

#11570

Det ku’ være mig.

(København, 2017-10-18)

#11571

Sagen er af principiel karakter, og på baggrund af afgørelsen er jeg bekymret for lægers fremtidige retssikkerhed og arbejdsforhold.

(København, 2017-10-18)

#11572

Jeg skriver under fordi jeg ved, at det kunne have været mig!

(København, 2017-10-18)

#11575

Sagen er udtryk for en patologisk kultur, der er ved at udvikles i hele den offentlige sektor. Jeg håber at min underskrift, kan bistå dem, som kæmper for et mere humanitært system.

(Århus Vest, 2017-10-18)

#11578

Det kan ikke være rigtigt at ligge ansvaret hos lægen i denne situation

(RY, 2017-10-18)

#11579

Det er urimeligt at yngste medarbejder dømmes og ledelsen går fri når det er dokumenteret at ledelsen trods klare advarselstegn på overbelastet arbejdmiljø frikendes for ansvar.

(Værløse, 2017-10-18)

#11589

Vi alle skal stå sammen i en travl hverdag
Hvor besparelser presser os alle

(Holstebro, 2017-10-18)

#11590

Støtter kampen mod et “sygt” og “døvt” system, hvor yngste mand slagtes i stedet for politisk opbakning til at ændre forholdene. Jeg er patient og har forsøgt at råbe op, efter jeg blev ramt af yngste kvindes fejl uden at få kompensation eller anerkendt skader. Dog fik jeg medhold i fejlbehandling; jeg gik ikke efter hoveder, men systemet. Vi er mange der vil tage kampen som patienter selv om #DetVarMig

(Fredensborg, 2017-10-18)

#11596

Fordi det er en frygtelig sag, med frygtelig konsekvens både for de pårørende til den afdøde og den unge læge. Frygteligt at hun på den måde må bøde, når grunden til fejlen er et presset arbejdsmiljø. Frygteligt, at der også først sker en radikalt - og ikke til arbejdsmiljøets fordel, men for at finde en syndebuk.

(Århus, 2017-10-18)

#11597

Fordi jeg som psykiatrisk patient gennem 13 år kan mærke hvordan presset på behandlerne øges og øges i takt med nedskæringer og effektiviseringskrav.
Jeg har endnu aldrig oplevet en fejl der er sket på baggrund af skødesløshed, kun travlhed.
Hvis behandlerne skal til at bruge endnu mere tid på at dokumentere, af frygt for følgerne hvis de glemmer noget, i stedet for at snakke med patienter som mig, så kommer det til at få katastrofale følger i et system der allerede er presset til det yderste.

(Højbjerg, 2017-10-18)