Svendborgsagen for Højesteret

Kommentarer

#4407

Urimelig dom

(Odder, 2017-10-06)

#4411

Jeg skriver under fordi at den “fejl” der er begået i den her sag sker hver dag på alle hospitaler i landet, det skal en yngre læge på ingen måde stå til ansvar for alene, det er systemet der skal kigges efter i sømmene.

(Esbjerg, 2017-10-06)

#4415

Jeg arbejder i det syge system , og det er ikke rimeligt at ødelægge en ung læges liv, med sådan en dom

(Brsbrand, 2017-10-06)

#4416

Jeg mener ikke der er belæg for at lægen dømmes for en fejl, der potentielt sker 1000 gange på en dag. Hun er uskyldig. Det kunne have været mig.

(Frederiksberg, 2017-10-06)

#4424

Det har helt uoverskuelige konsekvenser at man kan dømmes for forsømmelse i en sådan sag. Både for sundhedsvæsnet og for den enkelte læge.

(Odense, 2017-10-06)

#4429

Vores system er alt alt for presset!!! Det må politikkerne squ snart forstå.. Det koster menneske liv.

(Hasselager, 2017-10-06)

#4430

Dette er en sag af principiel karakter og den kommer til at have enorm effekt i det fremtidige danske sundhedsvæsen!

(Århus, 2017-10-06)

#4434

Fordi jeg er enig i lægens skrivelse på facebook, de står altid for skud, og er samtidig mennesker der kan fejle

(Odense, 2017-10-06)

#4436

Fordi alle indenfor sundhedsvæsenet kan stå i den situation en dag, med det tidspres der hænger på os.
Jeg er sikker på at det ikke er den eneste fejl der bliver lavet med fatale konsekvenser.

(Aulum, 2017-10-06)

#4440

Uenig i afgørelsen

(Holte, 2017-10-06)

#4444

Det kunne have været mig!

(Aarhus, 2017-10-06)

#4446

Det er en vigtig sag og vidner nemlig lige præcis om et alt for presset sundhedsvæsen hvor man trods massive besparelser forventer en behandling bedre en nogensinde!

(Nykøbing Sj, 2017-10-06)

#4448

Sundhedsvæsnet er SÅ presset på alle punkter. Sådan som vores sundhedsvæsen er i dag gør, at jeg lige så stille er begyndt at søge andre veje. Det er bar en tikkende bombe indtil næste “fejl” sker. Desværre

(Vejle øst, 2017-10-06)

#4452

Læger gør deres bedste og det er sgu hårdt nok at være læge i forvejen. Det sidste vi ønsker er USA tilstande hvor læger ikke gør deres bedste af frygt for at bliver sagsøgt og skulle beskytte sig selv.

(Aarhus, 2017-10-06)

#4453

Fordi det er en principiel sag for det lægelige virke i Danmark.

(Aarhus, 2017-10-06)

#4465

Det ikke er lægens skyld at denne utilsigtede hændelse skete, der er alt for mange patienter der skal nå at tilses/behandles/følges op på af den ene læge. Fejlen skyldes for lidt personale pga. besparelser som sygehuset er blevet pålagt andet steds fra.

(Odense SØ, 2017-10-06)

#4478

Det kunne have været mig.

(Aarhus, 2017-10-06)

#4487

Jeg er datter af en overlæge, så det er bestemt ikke fremmed for mig hvor presset systemet er, hvor stort et ansvar lægerne står med, og hvor meget de giver af sig selv til samfundet. Denne sag lyder helt vanvittig!

(Århus, 2017-10-06)

#4489

Jeg skriver under fordi vi er alt for presset.

(Nyborg, 2017-10-06)

#4490

jeg kom selv i klemme i en klage sag, jeg fik en næse i patient ombuddet, netop fordi jeg ikke havde tjekket op på at der var målt et blodtryk på en patient

(frederiksberg, 2017-10-06)

#4494

Det er ikke i orden at arbejde under sådanne forhold og så blive dømt for ikke at udføre sit arbejde godt nok. Jeg er overbevist om at lægen har gjort sit aller bedste for at hjælpe sine mange patienter.

(Svendborg, 2017-10-06)

#4495

Det kunne være sket for alle.

(Odense, 2017-10-06)

#4500

Vores system er for presset

(Århus, 2017-10-06)

#4501

det ku ha været mig

(København, 2017-10-06)

#4505

Fordi det ikke kan passe, at enkelt-personer skal tage skraldet for et forfejlet system.

(København, 2017-10-06)

#4507

Der kunne have været mig - det kunne have været enhver yngre læge! Sagen siger intet om pågældende læges faglighed, den vidner om et alt for for travlt og skrøbeligt system, som jeg selv har været en del af under min ansættelse i en akutafdeling.

(Silkeborg, 2017-10-06)

#4511

Fordi lægerne ikke skal have skylden for vores alt for pressede sundhedsvæsen!

(Vallensbæk, 2017-10-06)

#4515

Det der skete i Svendborgsagen kunne også have sket på min afdeling. Jeg synes systemet har svigtet den unge læge og straffet hende umenneskelig hårdt! Som sygeplejerske er jeg vant til at modtage mundtlige ordinationer fra lægerne og hvis jeg ser det ikke står i journalen minder jeg lægen om det samtidig som jeg selvfølgelig udfører ordinationen. Som sygeplejerske er jeg også rystet over at en anden sygeplejerske ikke har målt blodsukker hos en patient med kendt diabetes før personen administrerede insulin. Jeg mener også at de unge læger tit står meget alene og som sygeplejerske er det også mit ansvar at være lægens højre hånd.

(Støvring, 2017-10-06)

#4530

Dette netop var hvad jeg frygtede kunne ske som færdigudd om lidt. Jeg er tidl udd som sosu-ass og var i tvivl om jeg ville gå videre som læge eller cand scient. Netop at man kan komme i en frygtelig klemme og lave uoprettelige fejl uden et sikkerhedsnet, gør at lægefaget virkede farligt. Det kunne igså ske for mig. Jeg er også blot menneske.

(Sorø, 2017-10-06)

#4531

Det kunne have været mig.

(København N, 2017-10-06)

#4532

Det ku' ha' været mig!

(Aarhus, 2017-10-06)

#4533

Det er en tragisk sag og de impliceret er flere end en person da alle arb som et team
De skyldige er regeringen og staten der sparer over alt .. ingen kan løbe 200 km pr time uden at der sker brist på kommunikationen

(Juelsminde, 2017-10-06)

#4534

Jeg er helt enig i, at sagen børnkes

(Kolding, 2017-10-06)

#4536

Det kunne i den grad også have været mig der på mine travle vagter kommunikerer med rigtigt meget personale om rigtigt syge patienter. Og når jeg får tid sætter mig til at diktere det hele. Nogle gange har jeg først tid kl 6 om morgenen, måske 4-6-8 timer efter jeg har set de patienter jeg dikterer på. Og ingen tvivl om at jeg ind imellem også har glemt at diktere én af mine ordinationer. Tænk hvis vi alle skulle retsforfølges af den grund. Så ville jeg hurtigt finde mig et andet arbejde.

(Ballerup, 2017-10-06)

#4537

Jeg skriver under, da jeg er bekymret for min fremtid som kommende læge og de konsekvenser denne sag kan have for mit fremtidig arbejde. Netop da jeg nogen gange overvejer om jeg tør at være læge.

(Aalborg, 2017-10-06)

#4539

Der kunne have været mig - fordi vi ofte er alene i vagterne med store beslutninger som kan koste liv og fordi der er så travl vi ikke kan nå at følge op på alting. Her er vi afhængige af andre faggruppers input i vagterne.
Denne dom tydeliggøre dokumentation frem for liv - at vi er nødt til at køre defensiv medicin frem for at rede liv i vagterne. Det er igen en politisk beslutning som bliver trukket ned over vores hoveder og som tager tiden fra vores egentlige virke. Hvor er konsekvensen for ledelsen af vort hospitalsvæsenet og for de politikere som blander sig i faglige prioriteringer (ex. 1813 / lægevagt)? Hvornår sker der en opprioritering af hænder og fahlighed fremfor de evige krav om optimering af arbejdsrutiner hos den enkelte fra systemets side af?
Vi gør vores bedste allerede indenfor de rammer vi er sat i og vores bedste for at passe på vores kære patienter, pårørende og kollegaer❤

(Skovlunde, 2017-10-06)

#4540

Jeg skriver under fordi jeg er bekymret for de unge læger, patienterne og alle der er udsat for besparelserne i sundhedssystemet

(Risskov, 2017-10-06)

#4542

Jeg ønsker et bedre sundhedsvæsen, både for patienter og ansatte. Et sundhedsvæsen hvor der er tid og plads til at udføre det stykke arbejde man brænder for. Vi kan ikke brænde vores kollega på bålet, når det kunne være sket for alle.

(København, 2017-10-06)

#4544

Det kunne have været mig.

(Kolding, 2017-10-06)

#4548

Fordi det kan blive mig. Fordi alle begår fejl. Det er aldrig hensigten, men fejl kan ske, og lægerne gør sit bedste. Burde man istedet bruge mere energi på at se hvorfor lægerne er så stressede og hvorfor de kommer til at lave disse fejl? Skal man måske overveje sundhedssystemet? Kigge på om der er noget der kan blive gjort for at aflaste dem der arbejder som læge, sygeplejesker, portøre m.f..? Det synes jeg. For de er bare mennesker.

Derfor skriver jeg under.

(Odense, 2017-10-06)

#4549

Det er en principiel vigtig sag, især når landsretten ikke mener at fejlen var medvirkende til dødsfaldet.

(Odense SØ, 2017-10-06)

#4550

At det ikke kan være rigtigt at så lille en fejl, skal have så stor en konsekvens, når det er et så presset og stresset job og miljø.

(Aarhus C, 2017-10-06)

#4555

Det ku' ha' været mig

(København, 2017-10-06)

#4557

Fordi det kunne have været min mand - mine venner - ikke mindst fortjener denne unge læge ikke at være syndebuk for andres fejl!

(Taastrup, 2017-10-06)

#4567

Sagen er af principiel karakter og er symptomet på en sundhedsvæsen der er alt for presset på resourcer. #detkuhaværetmig

(Viby J, 2017-10-06)

#4569

Der er ikke muligt for et menneske (heller ikke en læge) at skriftligt dokumentere ALT hvad der foregår på en travl vagt.
Ansvaret er bestemt ikke kun den pågældende læges. Hvis der har været travlt på vagten, kan man også ansvars-gøre bagvagt, sygeplejerske og ikke mindst sygehusledelse etc for at byde umulige arbejdsforhold for ovennævnte personalegrupper.

(Hundested, 2017-10-06)

#4573

Jeg skriver under fordi vi mennesker er ikke fejlfri. Alle begår fejl - fejl lærer vi af. En yngre læge skal ikke straffes for en fejl, som ikke har været bevidst. De gør det bedste de kan.

(København V, 2017-10-06)

#4577

Det er en enormt bekymrende udvikling at man nu vælger at retsforfølge den enkelte for et helt åbenlyst system fejl.

(Måløv, 2017-10-06)

#4579

Det ku ha været mig
Støtter lægen fra FAM
Ønsker ikke amerikanske tilstande

(Vordingborg, 2017-10-06)

#4584

fordi jeg gerne vil have gode læger i fremtiden... og med denne dom.. ser det sort ud.. hvem kan dog have lyst til at være læge fremover når de skal løbe en sådan risiko..

(køge, 2017-10-06)

#4594

Jeg bliver færdig til januar og har tidl haft lægevikariater. Alle begår fejl - det kunne have været mig.

(Købanhavn, 2017-10-06)

#4598

Fordi jeg er 100% enig i at dette kunne ske for enhver sådan som sundhedsvæsenet fungerer. Arbejder selv på sygehus som fysioterapeut og er bekymret for hvad dommen vil betyde for lægernes arbejdsmiljø

(Silkeborg, 2017-10-06)

#4599

Sagen er principiel og kan få stor betydning for mit og andre lægers virke. Ultimativt har det betydning for mit valg ift. arbejde i det offentlige sygehusvæsen kontra privat eller i udlandet. Ud fra hvad jeg kender til sagen er det en uanstændig behandling af en ung kollega, det kunne have været en hvilken som helst læge. Hvad er belønningen så for at redde de 1000 andre? Og hvorfor accepterer vi ikke længere døden som en del af livet? Er det en god udvikling i samfundet at dødsfald i stigende grad betragtes som en fejl, noget unaturligt? Nogen må straffes for det!

(Nørrebro, 2017-10-06)