Statslig indgriben i et erhverv uden faglig grundlag
Kommentarer
#3601
Du bør ikke dræbe et dyr uden en god grund. SARS-CoV-2 med en lav dødelighed (ifølge WHO 0,23%, markant lavere hos mennesker under 70 år) er ikke en rimelig grund. Det er vilkårlighed.Andre Heise (Gråsten, 2020-11-02)
#3605
At det er grotesk. Og ikke gennemtænkt. Det er folks levebrød og så tæt på pelsning. Og igen ingen videnskabelige beviser på myndighedernes påstande.Tina Brunhøj (Ulstrup, 2020-11-02)
#3620
Lad os få fornuften og demokratiet tilbage i vores samfund - stop overgreb på vores minkavlere...for deres skyld og for Danmarks skyld!Karen Marie Pedersen (Lemvig, 2020-11-02)
#3623
Jeg støtter op om dansk minkavl og håber det fortsætter længe enduOliver Højsgård (Rask mølle, 2020-11-02)
#3631
Jeg skriver under da det giver ingen mening at aflive de mink da de bare kan komme i isolation og blive klar til pelsningJesper Jepsen (Glejbjerg, 2020-11-02)
#3632
Fordi det er vanvidigtKristian Højsgård (Rask mølle, 2020-11-02)
#3635
Et helt erhverv mister sin eksistensmulighed. Jeg har ingen tiltro til de beslutninger der tages, fordi der ændres på grundlaget tit. Pt. ligger der døde mink i det fri. For nylig fandt man rester af smitte fra Covi-19 på mågers kløer.Den risiko tages der ikke hensyn til, at der nu er fri adgang for måger til de døde dyr.
Kirsten Reenberg (Svenstrup, 2020-11-03)
#3636
Jeg er enig i erklæringen. Aflivningen af disse mink er ÅBENLYST unødvendig. Formålet med det er at nedlægge erhvervet som minkavler. Jeg bryder mig ikke om minkavl, men erhvervet skal IKKE nedlægges på denne måde, hvis det skal ske. Det skal ske efter en åben debat. Politikerne er krybende løgnere og kujoner, som ikke tør dette. Jeg gentager min opfordring til minkavlerne til at rette erstatningssøgsmål både imod de relevante statslige myndigheder OG - især - imod individuelle personer, herunder den ansvarlige minister.Mikkel Kaastrup (Næstved, 2020-11-03)
#3643
Jeg selv har familie, der har mink, og ligger under for zonen af en smittet farm. Syntes at det er svineri, at rask dyr skal slås ned!Claudia Vad (Bækmarksbro, 2020-11-03)
#3645
Jeg skriver under fordi vores demokrati er blevet til et diktatur. Det vanvid, der foregår, ligger så langt fra det, vores samfund bygger på. Et politisk selvmål af uanede dimensioner!Anja Vennegaard (Holstebro, 2020-11-03)
#3647
Det der foregår er ganske enkelt usmageligt.Kenneth Mejer (6940 Lem. St, 2020-11-03)
#3651
Det er så forkert det der sker. Der er ingen faglig belæg for håndteringen. Der er ingen forklaring til avlerne. Der er intet dyrevelfærd over det. Hele håndteringen ødelægger alt hvad minkavlerne har kæmpet for i over 40 år. Det ødelægger familier, både dem der avler, dem der arbejder på farmene, de pårørende, de ansatte som står med den videre håndtering. Det ødelægger branchens rygte og renommé. Hvis minkavl bliver stoppet i Danmark ryger det til udlandet hvor der ingen kontrol er. Begreber som Welfur og dyrevelfærd bliver ikke eksisterende og kommer til at give nogle kummerlige forhold for dyrene, og hvor man ender med nogle skind som ikke kan bruges, og ik har den kvalitet som de har idag.Jeanette Larsen (Skive, 2020-11-03)
#3652
Jeg støtter de danske minkavlereAnni Bjerre (Skive, 2020-11-03)
#3655
Der er ikke styr på noget fra statens side.Jonna Nicolajsen (Suldrup, 2020-11-03)
#3656
Aflivningen forekommer under faglig begrundelseAnders Høyer (Bagsværd, 2020-11-03)
#3659
Fordi jeg syntes det er forkertLouise Mose (Nibe, 2020-11-03)
#3662
Jeg mener der ikke er noget fornuftigt i det det offentlige gør mod mink avlerneLars Schiønning (Dronninglund, 2020-11-03)
#3669
Fordi det er helt ude af sund fornuft. Man har ikke forståelse for dette erhverv. Man burde tænke sig lidt mere om inden man sætter sådan en nedslagtning igang.Lene Gravesen (Resenstad, 2020-11-03)
#3672
Jeg vil have politikerne stillet ansvarlige for den dyremishandling og ressourcespildEmil Rentius Sørensen (Sørvad, 2020-11-03)
#3673
Det som regeringen har gang i er under al kritik. Det er ikke branchekendt personer, som skal tage stilling til, hvad der skal ske, og sjældent er den berørte landmand inddraget. Hvordan kan man som myndighed udstede restriktioner, som de ikke selv kan overholde - der henvises bl.a. til de døde dyr, som ligger rundt omkring på farme, som ikke er blevet afhentet? Selve håndteringen af det hele virker særdeles uprofessionelt (bl.a. håndteringen af aflivningen og begrundelsen her for) og med skjult agenda. Hvordan kan man have den tilgang til situationen på en branche, der har bidraget med milliarder til statskassen og velfærden? - en branche som i forvejen er i knæ pga. lave skindpriser.Bettina Sæderup (Aars, 2020-11-03)
#3674
Kender flere minkfarmer, og det er fuldstændig gak i låget det der er i gang lige nu 🤬🤬🤬Rikke Søndergaard (Uglev Thyholm, 2020-11-03)
#3678
WaliszewskiDariusz Waliszewski (Bækmarksbro, 2020-11-03)
#3681
Det er forfærdeligt at en regering kan lukke en branche på denne måde i Danmark.Poul Holm (Struer, 2020-11-03)
#3693
Jeg synes ikke det er i orden som minkavlerne bliver behandlet , og det giver ikke mening at slå raske dyr ned. Og afstandes kravet er helt urimeligt hvis man har raske dyr , men skal aflive fordi en farm inden for 7,8 km er syg , det er jo ikke luftbårenKristina Fristrup (Nibe, 2020-11-03)
#3694
Det er forkert at dræbe uskyldige dyr og de håndtering hele mink situationer fuldstændig vanvittigt.Lad minkene være i fred og deres ejer med.
Maia Korsgaard (Hjørring, 2020-11-03)
#3695
Jeg under ingen omstændigheder kan støtte at minkavlere skal gå fra hus og hjem på så tyndt et grundlag og at kompensationen er så latterligt lav!Louise Gilbjerg (Holsted, 2020-11-03)
#3696
Jeg synes det er uret færdigt, og utroligt det kan lade sig gøre, er selv landmand med kvægKim Jørgensen (Glejbjerg, 2020-11-03)
#3697
Det er noget frygyeligt svineri at aflive de dyr af den hjernedøde grund. Måske ministeren skulle lette røven og komme ud og se hvad dyr er. Han har vel heller aldrig haft et arbejde hvor han har haft med dyr at gøre....Martin Elbæk Overgaard Jensen (Ansager, 2020-11-03)
#3703
Fordi det ingen mening giver at aflive sunde og raske dyr.Sandra Sørensen (Tjæreborg, 2020-11-03)
#3705
Min storebror og far er minkavlerPernille Bertelsen (Frederikshavn, 2020-11-03)
#3708
Det er en helt farce - ca nu ville alle minkene være klar til at blive pelset. Endnu en farce at de døde dyr ligger flere dage i bunker udenfor farmene så ræve og andre dyr kan spise og løbe væk med ådslerne. Desuden er godgørelsesbeløbet helt til grin.Laila Nymark (9240 Nibe, 2020-11-03)
#3716
Det er helt ude af proportioner det man er ved at gøre ved minkbranchenMichael Lind Pedersen (Struer, 2020-11-03)
#3717
Folk at hjælpe vores dygtige minkavlere. Et dygtigt og vigtigt erhverv for Danmark.Som vores regering desværre er vel at lukke
Pelle Kruse Riber (6800 Varde, 2020-11-03)
#3720
Total uacceptabelt og ikke belæg for aflivning af raske mink.Rune Pedersen (GISTRUP, 2020-11-03)
#3725
Belæg for aflivning er yderst mangelfuld.Den praktiske afvikling af aflivninger er under alt kritik, og på ingen måde etisk, eller sundhedsmæssigt forsvarligt.
Desuden skal ejerne kompenseres fuldt ud. Hele deres livsgrundlag er væk.
Hvis vi kan kompensere for salg at spiritus, så er det vist ikke for meget forlangt at støtte op her.
Randi Christensen (Mørke, 2020-11-03)
#3729
Det er totalt uacceptabelt at et erhverv, som tjener så mange penge ind til Danmark og med den kvalitet, skal betale den nærmest ultimative pris ved at deres dyr skal aflives uden bevis for at de udgør et problem.Mette Quottrup (GENTOFTE, 2020-11-03)
#3735
Det er fuldstændig tåbeligt at aflive raske mink.Kristian Poulsen (Nørager, 2020-11-03)
#3737
Fordi det er talentløs af den danske regeringMarco Ritto (Nørre snede, 2020-11-03)
#3739
Jeg er uddannet dyrlæge og er dybt tvivlende og uenig i beslutningsgrundlaget for aflivningerne.Christian Møller (Hammel, 2020-11-03)
#3744
Jeg er vred på uduelige fjolser i folketingetNiels Peder Jensen (Sdr.-Bork, 2020-11-03)
#3745
Jeg skriver under fordi at jeg ikke kan se logikken i at aflive mink på et udokumenteret grundlag. Det giver ingen mening at man ikke kan bruge pelsen.Line Rask Lishchuk (Ølgod, 2020-11-03)
#3750
Fordi det er dybt sørgeligt og giver ingen meningDaniel Friis (Kolind, 2020-11-03)
#3754
Jeg er ikke fan af minkavl, men den behandling både minkene, landmændene og deres familier får pt er ikke rimelig. Det er utilstedeligt, at reglerne for håndtering af kadavere ikke gælder for myndighederne. At avlerne ikke får mulighed for at gemme et begrænset antal dyr for at sikre avlen, selvfølgelig med øgede corona-foranstaltninger.Dorte Rytter Petersen (Holstebro, 2020-11-03)
#3758
Jeg skriver under fordi min far havde mink fra før jeg blev født og indtil jeg var 11 år. Og fordi jeg har arbejdet med mink on and off fra jeg var 21 og indtil jeg var 54.Jarl Jensen (Fjerritslev, 2020-11-03)
#3760
Jeg ønsker ikke unødvendige dyredrab i Danmsrkkim ingemann (Vedbæk, 2020-11-03)
#3762
De myndighederne ikke aner hva de laver. Hastværk er ladtværk.Hva med at rydde op der hvor de har lavet forbrydelser( myndighederne.) og undrer mig over det altid, er landmændene det mest arbejdsom vi har.
Når man tænker på eks en opvasketabs forurener mere, end en landmand der sprøjter 3 hk🤔
Kig på os alm borgere og især dem i storbyerne istedet hva vi har af rengøring g’s midler etc i en husstand🤔😱det værre😳
Lone Hedegaard (Vemb, 2020-11-04)
#3766
Jeg skriver under i sympati med minkavlerne, som er undergivet en vilkårlig magtanvendelse uden sundhedsfaglige proportioner.Morten Thiessen (Aalborg, 2020-11-04)
#3770
Dette er fuldstændig til klodsHansSpild af skattekroner og allerværst
Destruktion af verdens førende og sundeste pelsdyr produktion.
Total idiotisk
Det giver kun mening at destruere helt nysmittede farme, da det er muligt i de første 14 dage at smitte uden for hegnet
Thomas Jensen (Frederikshavn, 2020-11-04)
#3788
Jeg skriver under fordi jeg synes at beslutningen er taget på et for tyndt grundlag og man knuser et helt erhverv. Det ville man ikke hvis det var alt andet end minkPia Gravesen (Løgstør, 2020-11-04)
#3790
Det hører ingen steder hjemme at slagte mink , det må have en ende her 😡👍Mette Andersen (Isenvad, 2020-11-04)
#3792
Ingen tvivl om at der ligger en (dårligt) skjult dagsorden om at branchen skal lukkes. Blev efter min mening indirekte bekræftet af minister Mogens Jensen i Folketinget, hvor han ikke svarede på de stillede spørgsmål, men blot snakkede udenom.Henning Laue (Esbjerg, 2020-11-04)
#3794
SOli Kristiansen (Lemvig, 2020-11-04)
#3796
Der er ingen evidens der indikerer at det er nødvendigt at aflive dyrene.Vi ødelægger års avlsarbejde pga en politisk holding
Benedicte Haubroe (Skibby, 2020-11-04)
#3799
Det er en vanvittig åndssvagt beslutning. Beslutning truffet uden den mindste evidens for at det hjælper på smitten. Det næste på være at den nuværende regering vil slå smittede mennesker ihjel. De aner jo ikke hvad de laver. Næsten ingen har erhvervserfaring. De skal skamme sig og tage deres straf for de mange mord på raske dyr.Lisbeth Jensen (Borrebanken 3, 4581 Rørvig, 2020-11-04)