Silkeborgvej

Quoted post

Camilla Andersen

#58 Byd dog debatten velkommen!

2013-11-05 21:18

Jeg har behov for lige at runde et par ting fra min side.
Allerførst er jeg enig i at debatten ikke er 100% saglig, og det går tilsyneladende begge veje.
Jeg vil for mit eget vedkommende gerne fremhæve et par ting:

For det første vil jeg gerne pointere at jeg ikke er decideret imod et lyskryds forenden af Ewalds Vej - såfremt det etableres med de sikkerhedsforanstaltninger der vil sikre en sikker afvikling af trafikken på vejen. Den holdning ville jeg have uanset hvilken vej jeg boede på, med tanke på de børn (og voksne) der hver dag krydser vejen. Der kan vel ikke, på trods af diverse uenigheder, herske tvivl om at Ewalds Vej er den bredeste og mest trafikerede vej der forbinder Klokkervej og Silkeborgvej? Og det faktum at den fortsætter med samme bredde ned ad Chr. Winthersvej - frygter jeg vil øge hastigheden over krydset mærkbart . Jeg frygter en decideret "motorvej" som også vil påvirke området syd for Silkeborgvej..... Forhåbentlig er den frygt ubegrundet. Så, som svar på om "Ewalds Vej ønsker at skille sig ud" - så nej, på ingen måde, men jeg må ærligt indrømme at jeg synes det er nogle relevante bekymringer der ytres - og hvis ikke de skal ytres her, hvor så?
Det handler for mig overhovedet ikke om at "sikre egen matrikel", som det antydes gentagne gange - men simpelthen om ren og skær trafiksikkerhed - og det er vel formålet?

For det andet - nu har der været en del snak om deltagelse og ikke deltagelse. I den forbindelse har jeg lyst til at nævne at flere fra Ewalds Vej har arbejdet målrettet i flere år på at øge sikkerheden, jeg henviser bl.a. til indlæg af Kim Ørum Laustsen. Og jeg finder det direkte anstødeligt overfor dem som har arbejdet med trafikken herude i lang tid, at der gang på gang antydes at der ikke er forsøgt noget tidligere. Jeg kan kun henvise til hvad jeg tidligere har skrevet - jeg har ikke været opmærksom på nævnte dialogmøde, hvad årsagen er til det vil jeg ikke gøre mig klog på - havde jeg været vidende om det havde jeg også været der. Igen, ikke for at hytte eget skind, men for at være en del af debatten. Det er for sent nu, men jeg formoder at formålet med en åben debat side, er at man inviterer alle indenfor i debatten, uanset holdninger - ellers skulle man have valgt en anden model. Og jeg tænker at det er det, som også gør sig gældende for andre der deltager i debatten på nuværende tidspunkt - jeg synes det er decideres dårlig stil at klandre folk for ikke at deltage tidligere, istedet for at accepterer og byde dialog og debat velkommen.

For det tredje, så tillader jeg mig at komme med et par observationer.
Har der været gjort tanker om hvad det vil gøre for hastigheden på Silkeborgvej hvis krydset flyttes tættere byen - dvs. til Ewalds Vej / Chr. Winthersvej - jeg tænker på strækningen fra Ewalds Vej mod Ringvejen som øges og derved kan der opnåes endnu højere fart end i dag.

Hvad angår skolepatruljen ved Gammelgårdsskolen, som blev kommenteret på Facebook væggen, så er det altså normen er de står 3 steder, øverst ved Carit Etlars Vej/Klokkervej, midt på Etlarsvej (hvor de små krydser over til skolen) og i krydset Etlarsvej/Thyragodsvej - har de ikke været der til morgen, formoder jeg det handler om fravær. Jeg oplever at skolen har gjort rigtig meget for at begrænse trafikken omkring skolen, og der er grænser for langt væk man kan sende de elever der er i patruljen, når de også skal nå retur til time start. Dette er blot en observation, da jeg ikke synes man skal klandre de forkerte. At vigepligter og stop ikke overholdes må alene tilfalde bilisterne, og så kunne man jo anmode om en politi action i morgentimerne i området, det kan lade sig gøre ved andre skoler i Århus, så hvorfor ikke her.

Igen vil jeg gentage mig selv og sige at jeg bakker 100% op om en helhedsplan, jeg håber virkelig ikke det kan betvivles.


Svar

Waldstrom
Gæst

#59 Re: Byd dog debatten velkommen!

2013-11-05 21:26:05

Hej og tak. Nu lige sidste indlæg. For har åbenbart ikke fået sagt det tydeligt nok. Vi er en fuldstændig åben gruppe, og alle indlæg samt erfaringer fra tidligere projekter inddrages hellere en gerne heri. Er jo fuldstændig klar over det kæmpe arbejde, der ligger i et sådant projekt og kan slet ikke forestille mig, hvor mange timer, der samlet er brugt her i Åbyhøj. Så dette projekt er ikke startet af manglende respekt for disse, men jo ud fra manglende kendskab til disse - men dette ændres der jo heldigvis fortsat på, og det er slet ikke for sent at hoppe med på vognen, underskrift eller ej. Vores største ønske er jo, at vi sammen kan få gennemført alle disse projekter med tiden og det er jo rigtigt vigtigt at huske at en indsats et sted, faktisk kan løse problemet et andet sted, hvis men tænker Åbyhøj som helhed. Hvorfor jeg jo kun igen kan opfordre til at man kontakter os - og hvis muligt kommer forbi og taler med mig (min adresse er jo ikke ukendt:-) Det er absolut ikke et krav man underskriver eller er enig alt relevant og konstruktiv kritik modtages. Har trasket rundt i hele Åbyhøj, men kan jo være forhold, som ikke umiddelbart lader sig konstatere, hvorfor det er vigtigt at vi får så mange af problematikkerne med som muligt. Mht. Ewaldsvej er jeg på ingen måde uenig i at der skal gøres noget, grundet de grimme ulykker der har været her. Det fremgår tydeligt, at når man ser på Åbyhøj som en helhed, at visse specifikke veje, herunder Ewaldsvej grundet bredden på vejen og under påvirkning af foranstaltninger opsat andre steder, helt naturligt vil fungere som gennemkørselsvej - Så det er klart, at på disse veje skal der ske noget, og det kan ikke gå for hurtigt, og tænker derfor også at det ikke kan afvente til efter hastighedsmåling næste forår, at få sat dette på dagsordenen. Har fået oplyst, at man på Ewaldsvej har ønsket humbler, men har i som alternativ til dette talt om at kunne man evt. kunne lukke Ewaldsvej, lige efter tanken, eller ensretning af veje - eller en lukning foroven, vil som sagt meget gerne have jer med råd og høre hvad i i jeres projekt har gjort af tanker. Lige en sidebemærkning. Det har også undret os, at man har valgt at lade skolevejen stoppe ved Ewaldsvej og ikke føre den helt ud. Vi er på vores forespørgsel til kommune blevet oplyst om at prioriterede skoleveje - er blevet som de er - efter indstilling fra pgl skole. Hvis nogen kan be-/ afkræfte dette høre vi meget gerne fra jer. Er jo vigtigt at gøre opmærksom på at en helhedsløsning ikke lader sig effektuere nu og her, og at det jo først og fremmest er kommunen, der skal komme med forslag til løsning af dette. Men når dette er sagt, håber og tror jeg på, at hvis vi står sammen om, at vi helt generelt ønsker trafiksikkerheden højnet, samt kan argumentere for dette på konkret og relevant måde, så er chanchen for at komme igennem med noget, samt at få indflydelse i processen væsentlig større, end ved enkelte små projekter. Og et sådan projekt deles jo ofte op i bider, efter en afvejning af forskellige hensyn.