bevar Tølløsebanen!

Jan Rye Hougaard

/ #48 Det giver jo på 10 års sigt ikke umiddelbart økonomisk mening at lukke banen!!!

2014-04-30 20:32

Ifølge Region Sjællands notat af 23. d.s. (http://www.regionsjaelland.dk/dagsordener/Dagsordener2014/Documents/1905/2497110.PDF) "Evaluering af Tølløsebanen" fremgår, at banen ganske rigtigt kører med bragende underskud, hvilket selvfølgeligt isoleret set ikke er optimalt. Bedre bliver det ikke, at man står overfor en udskiftning af sporene mellem Ruds Vedby og Høng.

Konklusionen i notatet er kort fortalt, at man over en 10-årig periode kan spare mio. DKK 231 ved at nedlægge banen, inklusiv sparede anlægsinvesteringer, delvise ekstraomkostninger til nedlukning af banen og endeligt omkostningen til at indsætte busser af en vis betjeningsstandard på strækningen.

Ifølge notatet vil et statsligt bloktilskud på mio. DKK 276, fordelt over 10 år, til gengæld forventeligt bortfalde, hvorved regionen jo umiddelbart over den 10 årige periode vil lide et nettotab på mio. DKK 45, hvis man nedlægger banen!!!

Så kan man starte en længere diskussion om, hvorvidt samfundet som helhed sparer penge ved nedlæggelsen, hvis staten slipper for at betale bloktilskuddet, kontra de samfundsmæssige konsekvenser det vil have for lokalbefolkningen ved nedlæggelsen af banen. Ser man fra regionens synspunkt på sagen, er det bare ikke interessant, om staten sparer penge - regionen mister mio. DKK 45 ved nedlæggelse af banen.

... Så Region Sjælland: Hold nallerne fra vor togbane - eller rettere, udskift de spor der skal skiftes mellem Ruds Vedby og Høng og sørg herudover for løbende at vedligeholde banen og optimere driften i fremtiden, så vil I uden tvivl lide det mindste tab eller måske endda, at banen inklusiv bloktilskud giver overskud (den rene banedrift estimeres alene til at koste mio. DKK 248 og sørger man herefter for en løbende vedligeholdelse, så der ikke opstår et investeringsmæssigt efterslæb, som kan der måske ved fortsat vækst i passagerantallet opnås en bæredygtig banedrift).


Notatet gør i øvrigt opmærksom på, at der på flere områder er økonomiske usikkerheder forbundet med beregningerne og for at de skal holde, vil det kræve, at Regionstog kan anvende togsæt m.v. på andre strækninger, hvilket ikke er givet på forhånd. Tilsvarende er der ikke afsat penge til oprensning af eventuelt forurenet jord.