NEJ tak til den nye offentlighedslov

Eva

/ #1510 Re: HEJ EVA

2013-05-08 00:42

#1453: dorthe :-) - HEJ EVA

Hej Dorte

Jeg prøver at gøre alle opmærksom på denne side, men dem jeg kender har allerede skrevet under :) bortset fra de få, der er i tvivl. Jeg ønsker ikke at overtale nogen, jeg henviser til diverse artikler, så kan de selv tage stilling. Det største problem er, at mange folk ikke er opmærksomme på, hvad der er ved at ske.

Ja, jeg kender godt til de 'clearing'-aftaler du omtaler, men jeg tror nu ikke det er noget problem i sig selv. Der er heller ikke noget udemokratisk ved at stemme for loven; men det er en dårlig lov som er til skade for demokratiet (Hitler blev også valgt demokratisk).

Mht. Folketingsmedlemmerne, så kan medlemmerne af regeringspartierne ikke bare stemme imod. Sådan er de politiske spilleregler, når man tilhører et politisk parti. Det er selvfølgelig paradoksalt fordi man ifølge grundloven har pligt til at stemme efter sin personlige overbevisning. Men så skal de i hvert fald først blive løsgængere, sådan som jeg forstår det. Selvom baglandet i deres egne partier er imod:

Medlemmer af hovedbestyrelsen hos de radikale samler underskrifter for at slippe for regeringens ændring af offentlighedsloven.

http://politiken.dk/politik/ECE1942137/radikale-spidser-vil-stoppe-ny-offentlighedslov/

SF's bagland gør oprør mod ny offentlighedslov

http://borsen.dk/nyheder/politik/artikel/1/256025/sfs_bagland_goer_oproer_mod_ny_offentlighedslov.html

Regeringens medlemmer kan jo gøre som de vil, uden hensyn til, at de respektive partiers hovedbestyrelser, overvejende, er imod. Men de kan selvfølgelig ikke gøre det ustraffet, for de er jo valgt i deres vælgerforeninger. Vi må altså sørge for at lave larm i vælgerforeningerne.

Og det virker! Vi har fået:

Åbent samråd i Retsudvalget om Offentlighedsloven d. 11. april

Høring i Retsudvalget om L 144 Forslag til lov om offentlighed i forvaltningen d.17. april og får:

Åbent samråd om offentlighedsloven d. 13. maj

- plus vi afholder folkemøde d.15. maj.

Det til trods for at man indtil for kort tid siden ikke havde til hensigt at afholde noget som helst, men blot ville vedtage loven i stilhed. Så jeg synes der er grund til forsigtig optimisme.

Det med restriktionerne i pressefriheden tror jeg de vil få sværere ved at gennemføre, for der vil også være modstand i resten af EU. Den må vi så tage op til den tid.

Indtil videre må vi have navne på de politikere der er imod, uanset parti, så vi ved hvem vi skal stemme på næste gang :)