Mod Administrationen i Egedal Kommunes forslag om færre skoler

HN

#26 Re: Derfor vil vi ikke flytte vores børn til Stengårdsskolen

2012-11-06 13:53

#24: DN - Derfor vil vi ikke flytte vores børn til Stengårdsskolen 

Tillykke med at DU og DINE børn er prioriteret af kommunen. Nu er det jo sådan at ikke ALLE kan få deres børn på kommunens velhaverskole Bækkegårdsskolen. Nogen børn skal have deres skolegang på andre skoler, som desværre ikke er blevet prioriteret igennem tiden. Man kan spørge sig selv om det var nødvendigt at bygge Bækkegårdsskolen.......nogen må da have kigget på prognoser.......eller?? Men nu er den bygget - så lad da endelig alle byens børn få glæde af den fabelagtige karaktergivning på skolen........vi betaler jo stort set alle skat til samme kommune......eller skulle DINE børn have særlige vilkår i forhold til MINE?????? FØJ!!!!!

Gæst

2012-11-06 14:30

Det kan da ikke være rigtigt at alle skal miste deres venner bare fordi at i prøver at lukke Ølstykke by ned.
Nina

2012-11-06 14:39

Jeg synes ikke denne debat skal udvikle sig til en kamp om, hvor det er værst/bedst at have sine børn. Jeg bliver dog ked af at høre, at kvarteret omkring Stengåren er skummelt og fyldt med børnelokkere.....
Jeg synes debatten bør handle om, rimeligheden I at bede børn om at skrifte skole flere gange gennem deres skole tid, samt rimeligheden i at der skal være byer i kommunen helt uden skoler.
En anden ting jeg ikke bryder mig om ved udsigten til, at der på hvert trin i indskolingen skal være mellem 4 og 5 spor er, at mit barn vil drukne. Prøv at forstille jer en SFO med 400 + børn..... Hvordan skal personalet kunne forholde sig til den enkelte barn? Hvordan skal man lave aktiviteter og ture for så mange på 1 gang.
Jeg har selv en dreng i børnehaveklassen og vi valgte Bækkengården pga af de gode fysiske rammer og den meget aktive SFO.
JEg ved godt, at der er alt for mange, der søger Bækkegården i forhold il Stengården, men burde man så ikke gøre noget ved det?? Giv dog Stengården en ansigtsløsftning også teknologisk. Så kommer der nok helt automatisk en bedre fordeling. Og arbejd med, hvorfor skolen fravælges (f.eks. ved at undervurdere sig selv til orienteringsaftnerne vedr indskrivning i børnehaveklassen)
Hel

#29 Re: Derfor vil vi ikke flytte vores børn til Stengårdsskolen

2012-11-06 15:44

#24: DN - Derfor vil vi ikke flytte vores børn til Stengårdsskolen

Nemlig. Luk Stengårdsskolen og udbyg de andre skoler i Ølstykke som kan huse elever samt lærer fra Stengårdsskolen. Man kan lave Stengårdsskolen om til et fritids kulturcenter det mangler vi, samt lave hjemmebiograf for børn unge voksne og ældre. Vi mangler sådan en biograf efter den lukkede ned  i Stenløse. Begræder dette hver gang jeg kører forbi Biografen i Stenløse som bare står hen i det uvisse. Bliver den revet ned eller bliver den genindført? Jeg håber på det sidste. Stengårdsskolen ligger dårligst af alle skoler i Ølstykke, har været på alle skoler i Ølstykke pga af mine børn og deres fodbold interesser, så derfor kan jeg sige og skrive det jeg gør. Luk Stengårdsskolen og bevar de andre.

Hel

#30 Re: Spar 250mio på det nye rådhus vi andre er ligeglade med og bevar skolerne!

2012-11-06 16:05

#9: MN - Spar 250mio på det nye rådhus vi andre er ligeglade med og bevar skolerne!

Nemlig, Så godt skrevet. Lad politikerne vide at vi behøver ikke deres nye forpulede  Rådhus, har ikke min gang på Rådhuset i Ølstykke/Stenløse alligevel, så jeg tænker at hvis de ikke ønsker at være delt længere så skal vores, børn heller ikke deles. Så kære politiker glem det nye Rådhus skån vores børn og deres skolegang. Hvis I vil genvælges. I er igang med at sende ud de forkerte signaler.

PBM

#31 Vi må stå sammen

2012-11-06 16:46

Nu må vi stå sammen og ikke pege fingre ad hinanden. Hver enkelt lukning eller sammenlægning vil have store konsekvenser for vores enkelte børn. Vi må i kommunen have råd til de skoler der på nuværende tidspunkt er.
Jeg er ikke i tvivl om at det nye forslag er tænkt på for at forbedre det nuværende, men ved at lukke og sammenlægge lukker vi ned - der burde istedet satses på forbedring af de skoler der trænger - det vil da helt klart sælge og markedsføre kommunen bedre og lokke flere børnefamilier og skattekroner til!.
Søren Ring

#32 Det er ikke Politikernes forslag men kommunens administrations forslag

2012-11-06 18:18

Pas nu på I ikke får rettet bager for smed.
Det er kommunens administrations forslag og endnu har ingen politiker i kommunen - såvidt vides - meldt noget ud vedr. dette forslag.
Det sagt - så ved Skoleudvalget og kommunalbestyrelsen jo godt hvad der foregår og den opgave at spare 20 mio. kr "på skole-mursten" er jo nok ikke en opgave som administrationen helt selv har fundet på.

Men der er således stadig tid til at politikerne kan komme på bedre tanker, for de har officielt ikke gjort sig nogle (endelige) tanker endnu, endsige besluttet sig.

Der mangler jo selvsagt også den bredere kommunale- og borger- økonomiske konsekvens beregninger. Hvad sker der med skattegrundlaget når man lukker lokalsamfunds livsnerve; skolen? Mon det bliver sværre eller lettere at beholde endsige tiltrække familier med to indkomster som betaler skat i mange år til sådanne døde småbyer?
hel

#33 Re: Re: Derfor vil vi ikke flytte vores børn til Stengårdsskolen

2012-11-06 23:08

#26: HN - Re: Derfor vil vi ikke flytte vores børn til Stengårdsskolen 

Undskyld. Men det du skriver er til grin. Jeg har længe undret mig over hvorfor man ikke væltede Stengårdsskolen (12 år siden)i tidernes morgen den ligger dårligst af alle skoler og er tilmed gammel og slidt af mange års forsømmelse pga dårlig ledelses stuktur samt forsømmelse fra politisk side.. Har du været på Bækkegårdsskolen? Er du en anelse jaloux. Hvad kan jeg sige andet end. At ledelsen samt skolebestyrelsen på Stengårdsskolen har snok sovet da kommunen gav adgang til det teknologiske så det er disse du skal rette din vrede imod. Karaktergivning er og har altid været et anlæggende på de forskellige skoler  lærer som censor ministeriet imellem dette kan hverken du eller jeg blande os i.  Jeg er heldig ved at bo tæt ved Bækkegårdsskolen så mine børn automatisk er var selv skrevet. Der er desuden intet storsnudet over bækkegårdsskolen der tager du fejl og er fej. Jeg håber vi betaler det samme for vores børn her i kommunen ellers må vi tage fat på dette det skal stoppes hvis der er forskel. Beløbet skalvære ens for alle. Jeg vil sige skrive som en anden skrev, det er nok ikke så slemt at rykke fra Stengårdsskolen til Bækkegårdsskolen som det vil være omvendt. Nu skal der være høring den 28 nov. Så læg hovedet i blød og fortæl politikerne den 28 nov hvordan vi lukker 5 skoler . Så alle bliver galde,

De 4 store skolerdistrikter administrationenl i Egedal  har tegnet og er kommet med er til grin. Kom med andre  beregninger tegninger samt muligheder. .Se på Muligheder frem for begrænsninger.De har en vision det er os der har misionen. Klasse opdelinger 0- 6 et sted og 7 til 9 et andet sted det er gammeldags og hører fortiden til.

hel

#34 Re: Det er ikke Politikernes forslag men kommunens administrations forslag

2012-11-06 23:28

#32: Søren Ring - Det er ikke Politikernes forslag men kommunens administrations forslag 

Jeg synes det er grotesk at det er kommet frem, har de ikke tavshedspligt, hvis det ikke er blevet bestilt fra politikerne. så kan  Jeg  godt begræde at det er sluppet ud. For de værste tanker er sat igang hos mig og andre. Lorry viste her til aften noget om Egedal, hvis det bliver en and, er det pinligt at det er kommet på landsdækkene TV. Så beviser det over for mig, at den ene ved ikke hvad den anden laver her i Egedal. Det er jo ikke noget nyt.  Politikerne må have orden på deres tropper ellers er der noget galt. Jeg håber ikke at de 20 millioner de snakker om i besparelse på skoleområdet, , skal bruges til at finanserer deres kommende fine Rådhus.

UO

#35 Re: Re: Derfor vil vi ikke flytte vores børn til Stengårdsskolen

2012-11-07 00:22

mikkel2298

2012-11-07 23:27

Jeg synes virkelig ikke at de skal gøre så at f.eks. STengaardsskolen, bliver en 0. - 6. klasses skole, og Bækkegårsskolen til en 7. - 9. klasses skole... Det er for åndsvagt

Gæst

#37 Re: Hvilket scenarie er der tale om?

2012-11-08 10:28

#16: MH - Hvilket scenarie er der tale om?

Forslaget er ikke offentliggjort endnu. Det er administrationen der har lavet det udfra det, konsulenterne har opstillet. Det kommer til at kunne ses på Skoleudvalgets dagsorden, vist nok fra i morgen.

Hel

#38 Re:

2012-11-08 19:22

#36: mikkel2298 -

Nemlig, det hører fortiden til?

Thomas Rosenberg

#39 Re: Høringssvar

2012-11-09 15:51

#1: Maj-Britt Quitzau - Høringssvar 

Hej Maj-Britt

Enig i at vi skal have høringssvar. Men prøv bare at læse de 38 kommentarer igennem på denne side. Mange gentagelser og mange navlebeskyere. Jeg blev træt, inden jeg nåede halvvejs. Politikere har endnu dårligere tid end vi har, og får smidt 100 gange mere i hovedet. Konsekvens: kun det mest relevante bliver læst. Altså dét der bliver præsenteret som "mest" relevant.

I stedet for at bestorme politikerne med høringssvar, der alligevel ikke bliver læst af politikerne, så få nogen fra dette udmærkede forum til at konkludere på de samlede kommentarer, og udled de mest relevante budskaber af disse. Sørg derefter for at fange hver enklelt byrådpolitikers interesse med en personlig henvendelse, og præsenter derpå de mest relevante budskaber. Gerne suppleret med fakta, der underbygger budskaberne, eller med spørgsmål de kan stille til administrationen, hvor vi kan vurdere at det stillede forslag har sine svagheder. Endelig kom med ideer og visioner, som politikerne kan møde op med i stedet for det valgte forslag, således at politikerne kan se handlekraftige ud.... det er jo snart valgår igen ;-)

Thomas Rosenberg

#40 Vi skal se bredere end bare på Skoleområdet

2012-11-09 16:09

Rapporten fra Brøndum og Flies ser meget ensidigt på skolområdet og enten afgrænser sig fra eller ignorerer konsekvenser skolelukninger vil have på Egedal kommunes lokalsamfund i øvrigt.
Danmarks Statistik har nogle barske statistikker for befolkningsudviklingen i Egedal Kommune, som betyder tæt ved en fordobling af de ældre (70 år og opefter) frem til år 2021. I samme periode falder den arbejdstagende befolkningsgruppe mellem 30 og 70 med 8%. Dette betyder, at hvor der i dag er 6 arbejdstagere til at forsørge 1 pensionist, vil der i år 2021 kun være 3 arbejdstagere til at forsøge en pensionist..... og det bliver kun værre, når vi kigger længere ud i fremtiden.
For at imødegå dette scenarie, bør Egedal kommune forsøge at gøre byen så attraktiv som mulig for børnefamilier, for dermed vil der være flere til at forsørge den stigende ældregruppe. At lukke skoler vil virke direkte modsat, idet unge nytilflyttere vil stille det som et krav, at der er en skole indenfor gå/cykelafstand for deres poder. Og er det ikke de unge, der flytter til Egedal, ja så bliver det de ældre i stedet - og så vil "ældreforsørgerbyrden" bare vokse endnu hurtigere.
Thomas Rosenberg

#41 Skolelukninger betyder faldende skattegrundlag for kommunen

2012-11-09 16:41

Hvis Egedal kommune lukker skoler, vil det betyde faldende skattegrundlag for kommunen. Dels vil huspriserne falde, og dermed kommunens indtægter ved ejendomsskatter. Dels vil demografien ændre sig (flere ældre og færre arbejdstagende borgere) hvorved personskatten også sænkes. Hvor meget det vil dreje sig om, er usikkert. Vedr. huspriser har jeg hørt om fald helt op til 50% ved skolelukninger. Så slemt går det nok ikke i Egedal. Måske nogle af jer kender en ejendomsmægler rundt om i landet, der kan være behjælpelige med at se på udviklingnen i huspriser ved skolelukninger i deres omårde?
Danmarks Statisik har heller ikke en enkelt statistik, der kan give os svaret på de skattemæssige konsekvenser af skolelukninger. Men det skal ikke afholde os fra at forsøge at få det belyst, og i alle fald opsætte nogle scenarier, så vi kan vurdere risikoen.
Ejendomsskatter: Skattesats Egedal 2,398%. I Veksø alene er der ca 500 boliger til en gennemsnitlig offentlig ejendomsvurdering på 2,3 mill kr. Antager vi at vurderingen falder med 10% da vil kommunen miste skatteindtægter på alene 2,76 mill kr om året - og det alene for Veksø.
Personskatterne vil falde med endnu større beløb, og der skal således ikke særlig meget til før de 20 mill kr, som skolecenteret forventer at kunne spare ved forslaget er spist op og vendt til et rungende underskud.
Konklusionen er klar: Luk ikke vores skoler. Invester derimod i byens børn og unge - det vil have en gavnlig effekt på kommunens økonomi allerede på den korte sigt.
GZ

2012-11-09 17:56

Vores børn GÅR i SKOLE - ved en lukning af Veksø Skole, vil vore børn NU BLIVE KØRT I SKOLE, hvis de skal til Stenløse. Har man tænkt over al den trafik, alle de forældre som vil køre endnu stærkere for at nå det hele. Bevar vor skole i Veksø - der får vores børn en god start.
NK

#43 Hold tonen

2012-11-09 22:06

Hej alle. Syndes tonen folk skrive i og til hinanden i, godt kan blive lidt for spids. Kan se problemet, men når folk begynder at skrive i en hård tone (som NL også gjorde opmærksom på)
Så (syndes jeg) at folk glemmer at se løsninger og hvad man faktisk skriver. Det er selfølgelig helt fint at man debatér, men hold den pæne tone. Det hjælper MEGET.
Ha en god dag :D
Bj7777

#44 Nej til lukning af Veksø Skole

2012-11-09 23:15

Ja til den kreative og velfungerende Veksø skole - Nej til store skole-fabrikker på nedslidte stor-skoler. Ja til et aktivt lokalsamfund med egen skole og fritids aktiviteter for vores børn. Ja til udvikling, og klart NEJ til lukning af Veksø skole.
Thomas

#45 1086

2012-11-09 23:50

1086 underskrifter - Taler sit eget sprog... Hvis I har en Facebook profil, så kom forbi https://www.facebook.com/NEJtilnyskolestrukturiEgedal og deltag i debatten...
Hel

#46 Re: Re: Re: Derfor vil vi ikke flytte vores børn til Stengårdsskolen

2012-11-10 14:11

#35: UO - Re: Re: Derfor vil vi ikke flytte vores børn til Stengårdsskolen

Mon ikke hun mener Stenløse Privatskole?????????????????????????.

TrineL

#47 Veksø Skole

2012-11-11 15:48

Det er ikke et spørgsmål om at lukke en skole - det er spørgsmålet og Egedal Kommune ønsker at lukke en hel by.
Det tror jeg ikke de har råd til på sigt.
MGreen

#48 Har i med i Jeres fine beregninger..

2012-11-12 09:43

For en. evt. lukning af Slagslunde skole:
- Hvad det vil betyde for antallet af børnefamilie i Slagslunde, og dermed på sigt befolkningssammensætningen.
- Hvad det vil gøre ved den i forvejen kaotiske trafik omkring Ganløse skole, når nu også børnene fra Slagslunde bliver hentet og bragt ved skolen.
- Hvad det vil koste at lave belysning på stien mellem Slagslunde og Ganløse, hvis I vil gøre jer bare det mindste håb om at børnene selv transporterer sig til skole.
- Hvad konsekvens det har for børnene, familierne, biltrafikken, nærmiljøet, lokalsamfundet mm. at I skaber en situation hvor børn allerede fra de er helt små, skal transporteres i skole (børn bør ikke have længere til skole end at de kan gå, eller cykle)

Så kære politikkere/forvaltning... kom ned fra jeres piedestal, arbejd med det i har, skab løsninger for borgerne og drop jeres absurde ideer om et nyt rådhus.. Som vi sikkert også er rigtigt mange der skal køre langt for at komme til.
Hel

#49 Re: Har i med i Jeres fine beregninger..

2012-11-12 18:21

Gæst

#50 Re: Har i med i Jeres fine beregninger..

2012-11-12 21:34

#48: MGreen - Har i med i Jeres fine beregninger..

I det hele taget: brug dog de mange penge på bygge- og anlægsbudgettet, der er berammet til et nyt rådshus, til en modernisering af Stengårdsskolen samt forbedringer på/omkring de øvrige skoler - til glæde for beboerne her i kommunen - frem et monument af et nyt rådhus. Udvis en lidt mere klædelig ydmyghed for det embede I er tildelt, end det vi har set indtil nu.