Cøliaki - Giv os vores merudgift tilbage!

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Cøliaki - Giv os vores merudgift tilbage!.

Gæst

2016-10-25 10:33

Fordi jeg gerne vil støtte alle dem som har denne sygdom. Jeg ved dem som har det er tvunget til og købe dyrt ind da priserne i Danmark er langt højere ind sverige. Det en sygdom man ikke selv er skyld i og der findes ikke medicin som der gør man ved andre sygdomme og som bliver støttet af staten. Kan ikke se hvorfor tilskudet skal fjernes og dem der har sygdommen skal straffes på økonominen

Gæst

2016-10-25 10:36

Da det er en sygedom skal den da være dækket som alt andet. Velfærds Denmark

Gæst

2016-10-25 11:17

Man har jo stadig merudgifter selvom man er fyldt 18 år

Gæst

2016-10-25 11:46

Fordi jeg selv har fået konstateret cøliaki og hvis jeg kunne leve med gluten så gjorde jeg sku det, en helt forkert beslutning i mine øjne

Gæst

2016-10-25 13:16

Jeg mener, at økonomisk støtte er relevant i forhold til de som har lidelsen cøliaki. Merudgift burde være tilgændelig for alle som rummer sygdommen cøliaki og som har fået det diagnotiseret, af et individ med speciale inden for dette område. Selve sygdommen er karakteriseret som værende kronisk og er derfor en livslang sygedom, hvilket man ikke kan mediceres for. Jeg mener derfor ikke, at disse som rummer sygdommen skal straffes rent økonomisk for at have fået eller født med sygdommen da de ikke selv kan gøre for dette. Afskaffelse af merudgiften burde medfører at glutenfrie eller laktosefriefødevare blev billigere.. Jeg synes det ærgerligt hvor man vælger at fortage besparelser når samfundet skal betragtes som en velfærdsstat. 

Jeg støtter derfor op omkring at merudgift bliver tilgændelig igen for de som rummer en kronisk sygdom - Cøliaki

Gæst

2016-10-25 14:45

Fordi min venindes datter har cøliaki :)

Gæst

2016-10-25 15:10

Cøliaki er en alvorlig sygdom, hvis ikke vi følger glutenfri kost. Det er 100% altid og ikke et VALG. Det betyde dobbelt husholdning på mange måder og at vi oftere må 'nøjes' med eget mad frem for det alle andre spiser. Hvor mange andre mennesker tager brød med i tasken når man er ud at spise eller på weekendophold?! Konsekvenser af manglende diet vil blive langt dyrere i virkeligheden mht sygedage, følgesygdomme.

Gæst

2016-10-25 15:24

Fordi jeg har en datter med cøliaki, og ved hvor dyrt det er, at leve glutenfri...

Gæst

2016-10-25 16:01

Fordi det er hamrende uretfærdigt, at personer der har ekstra store udgifter til mad ikke kan få disse omkostninger dækket.

Gæst

2016-10-25 16:57

Der findes ingen medicin som kan hjælpe cøliaki, det er udelukkende passeret på korrekt kost, så helt urimeligt af fratage dette tilskud.

Gæst

2016-10-25 17:29

Jeg er cøliakier - desværre pensionist - så mit tilskud er stoppet selvom jeg kun har almindelig folkepension at leve af.
Alligevel vil jeg gerne være med til at kæmpe for tilskud (og helst til alle).

Gæst

2016-10-25 17:38

Med de priser der er på glutenfri mad er det nødvendigt med tilskud, for man bliver voldsomt syg, af almindelig mad.

Gæst

2016-10-25 17:47

Vi bruger her i huset 7500kr om måneden på mad. Alt må bages og tilberedes fra bunden

Gæst

2016-10-25 18:25

Jeg har selv cøliaki og synes virkelig ikke det er fair at tilskudet bliver taget fra os!!

Gæst

2016-10-25 19:05

Kender vigtigheden i at få korrekt kost ift at have Cøliaki og det er en bekostelig affære.

Gæst

2016-10-25 19:11

Jeg har nu haft cøliaki 1 år og har endelig fundet ud af at leve med det. For mig betyder tilskudet at jeg kan spise næsten det samme som familen. Skal vi have tortillas giver jeg 38 kr for mine 2 og køber almindelige til familien. Jeg køber et gl rugbrød hos bager til 48 kr som næsten smager som "rigtigt" rugbrød. Tilskudet gør at jeg kan tillade mig at give så mange penge for et produkt. Lene S

Gæst

2016-10-25 19:12

Fordi jeg selv lever med en gluten og laktoseintollerance, og madvarer uden gluten og laktose er ofte dobbelt så dyrere eller mere i forhold til madvarer, som indeholder dette.

Gæst

2016-10-25 19:16

Da jeg fik konstateret cøliaki blev jeg samtidig bekendt med denne merudgift som ankestyrelsen nu fjerner, desværre. Jeg må erkende at da jeg så hvor dyrt mad til en person med cøliaki var, blev jeg lykkelig over denne ekstra mdr. ydelse. Nu når den bliver fjernet fra mit budget, betyder det at jeg skal undvære noget mad om mdr. Hvis man dog bare var rask, så kunne man spise hvad man havde lyst til og langt billigere. Men det kommer desværre aldrig til at ske, da cøliaki er kronisk.
Anita

2016-10-25 19:49

Undertegnede har støttet denne vigtige underskriftindsamling, for at støtte alle der er ramt ag sygdommen.. Har for øvrigt selv både svigerdatter og barnebarn der har den... Gluten og laktosefri produkter er helt urimeligt høje, og tilskuddet hertil er en stor hjælp for alle familier , men på ingen måde dækkende... 

Gæst

2016-10-25 19:53

Min mand og hans mor og søster lider af gluten allergi og jeg er vidne til hvor dyrt det er at leve son gluten allergiker i Danmark. De 1100kr om måneden betyder virkelig meget for os, selvom de ikke engang dækker det! Men de gør så meget! Ellers må man til at sænke priserne på glutenfri mad ligesom Sverige!!!!

Gæst

2016-10-25 20:21

Har cøliaki i familien og det er dyrt at handle glutenfri!

Gæst

2016-10-25 20:27

Min datter er gluten-allergiker, og maden er sindsyg dyr

Gæst

2016-10-25 20:32

Cøliaki er en sygdom der diagnosticeres af en læge, hvilket betyder sundhedssystemet i DK har anerkendt denne lidelse som værende en anerkendt sygdom. Cøliaki giver den ramte en betydelig problemstilling vedr. indkøb og tilberedelse af madvare, da disse ikke må indholde gluten. Gluten(hvedemel m.m.) som er en generel bestanddel i stort set flere-tallet af præfremstillede fødevare, kager, slik og chips som sælges i DK. Det er således en svær opgave at undgå gluten, ligesom det er meget dyre at købe produkter uden gluten.

Gæst

2016-10-25 20:40

Det er en svinestreg af rang, hvad bilder de sig ind!

Gæst

2016-10-25 21:49

Det er vanvittigt at der er truffet denne afgørelse, så merudgifter stoppes, efter det fyldte 18. år! Tænk på unge studerende på SU, med cøliaki. Det bliver særdeles vanskeligt at få råd til at leve glutenfrit.