Islandshest

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Islandshest.

Gæst

2015-05-19 17:57

Jeg har skrevet under fordi jeg ikke syntes at DI foreningen kan tillade sig at lave deres egen monopol på at registrere farver på føllene ved at kræve ekstra betalinger af dem der har brugt dyrlægen til det.

Gæst

#2 Re:

2015-05-19 18:08

#1: -  

vi har før fået egen dyrlæge til at chipse og angive farve, hvilket DI ikke accepterede, vi måtte herrfter have hingsten til følshow for at gå farven rettet, som vores egen dyrlæge rigtigt havde skrevet. Jeg mener at egen dyrlæge også har chek på farverne, og det har vi også som avler. DI udsendte beskrev vores Thor som sortering, selvom vi havde skrevet han var sort. Dette er åbenbart en sjældenhed. Til kåring som 7 års står det ; sort så jeg mener faktisk vi selv har rimelig styr på det. Og dyrlægerne har såmænd også. :/)

Gæst

2015-05-19 18:20

Dybt uenig med DI og syntes deres nye regel er dybt forkasteligt. Vi har altid brugt dyrlæge uden besvær og uden bøvl. Og hvorfor skal DI redde 150kr for at jeg bruger min dyrlæge!!!!

Gæst

2015-05-19 18:32

nej til mere gebyr grib - det må stoppe nu....og som det ser ud kan det ende med vi hver i ser også skal betale Koda afgift .0)

Gæst

2015-05-19 18:52

Det er ikke rimeligt at vi ikke må bruge egen dyrlæge til chipmærkning af føl.
Bedre planlægning, dvs, når vi har tid. mindre pris.

Gæst

2015-05-19 18:53

Jeg mener det er en ejers ret selv at vælge hvem og hvornår der chipper ens hest- at blive dikteret til hvem der skal chippe, er galimatias!

Gæst

2015-05-19 19:21

Fordi det er ufleksibelt og idioti

Gæst

#8 Re:

2015-05-19 19:31

#1: -  

Det bliver spændende at høre, hvad dyrlægeforeningen siger til det. Selvfølgelig kan dyrlægerne finde ud af farven. 

Gæst

2015-05-19 19:42

DIs nye metode giver ingen mening, og denne indsamling vil forhåbentlig betyde, at bødestraffen afskaffes

Gæst

2015-05-19 19:56

Jeg har avlet 3 føl i år som skal registreres og dette er bestilt hos min dyrlæge lokalt som jeg gerne vil støtte han er dygtig og det er vigtigt for mig at han er der hvis mine heste har brug for det. Jeg er sikker på min dyrlæge Peter Busk som ejer og har drevet Hestepraksis i mere end 15-20 år kan give korrekte aftegnsforklaring. Et fordyrende led og firkantet med hensyn til hvornår mærkningen sker er vist ikke korrekt juridisk i forhold til konkurrence styrelsens lovbekendtgørelser om det frie marked

Gæst

2015-05-19 19:59

Jeg kender kun dygtige og fleksible dyrlæger. Så kender de hesten i en købs/salgssituation ellerved sygdom.

Gæst

2015-05-19 20:00

Fordi jeg er glad for at bruge min dyrlæge til chipmærkning gennem de sidste 8 år og ikke har haft nogle anmærkninger herfor.

Gæst

2015-05-19 20:01

Er meget glad for at bruge min dyrlæge og stoler meget mere på ham end en tilfældig chipper.

Gæst

2015-05-19 20:13

Det er ikke en forbedring af noget?
Det er blot extra udgift uden reel værdiskabelse eller forbedrede vilkår for mennesker og dyr. Flere regler, nejtak!

Gæst

2015-05-19 20:30

Dansk Islandshesteforening (DI)har forvandlet sig til et monopol. Dette monopol forvaltes dårligt for især avlere, som skal have føl registreret. DI er ude i nogle spekulationer hvorvidt dyrlæger er gode nok! Jeg er lodret uenig med DI og ønsker såvidt det er muligt ikke at støtte deres "pengemaskine/monopol"

Gæst

2015-05-19 20:40

Fordi jeg synes det er principielt forkert at indirekte via gebyrer at monopolisere chipmærkning - herudover skaber det større omkostninger og mindre fleksibilitet for avlerne - og det kan undre, at man ikke har undersøgt avlernes/medlemmernes holdning først. Hvis man mener dyrlægerne laver mange fejl, må man nøjes med at straffe den enkelte dyrlæge og ikke den samlede dyrlægestand og avlerne.

Gæst

2015-05-19 20:54

Synes at DI er blevet for indspist og distancere sig fra resten af rideverdenen på forkerte grundlag. Åbenhed og brede er i mine øjne hvad den islandske hest står for. I

Gæst

2015-05-19 21:00

Jeg synes det er forkert at pludselig opkræve et ekstra gebyr, uden gode argumenter hvorfor. Og når føllet er kommet tidligt på året vil jeg desuden bryde lovgivningen i og med, at føllet skal chipmærkes inden det er seks måneder. Det vil ikke blive overholdt når SEGES kommer så sent på året.
Jenny Katrine

2015-05-19 21:29

Jeg er dyrlæge og avler, har desuden stor interesse for farvegenetik og den islandske hest. Jeg må ikke længere chippe mine egne føl?! Jeg må gerne sælge denne ydelse til andre hesteejere, der har andre racer, Men jeg må ikke chippe mine egne??!!?

Jeanne / Ny Amtoftgaard

#20 Re:

2015-05-19 22:02

#19: Jenny Katrine -  

Lige præcis.

Du er ikke dygtig nok og laver for mange fejl.. 

Ifølge DI altså....

Og jeg vil da klar mene at føllet er bedre tjent med at blive chippet tidligere, hvor man kan se hvirvler og små aftegn tydeligt, og der er bedre muligheder for et rent -og ikke mindst tørt føl.

For med lang tyk vinterpels skal de godtnok ikke stå inde ret længe før de kommer til at svede og de er jo bare generelt oftere våde og beskidte pga vejr og folde mm...

Det er dybt Godnat...

Gæst

2015-05-20 04:17

Jeg synes det er et unødigt gebyr, som ikke giver mening. Jeg kan ikke se, at DI får ekstra arbejde, som giver dette gebyr berettigelse.

Gæst

2015-05-20 05:40

Vi som avler har det svært i forvejen, men dansk islænderforening gør det ikke nemmere for os, de har sagt at det nye tiltag med chipning af føl, er en følge af at dyrlægerene har laver fejl, i chipsskemaerne.

Det kan jeg ikke forstå jeg har aldrig oplevet at der er fejl i skemaerne fra dyrlægene, da jeg skriver skemaerne når føllene er nye, da man bedre kan se hvirvlerne.

Når så dyrlægen kommer bliver det dobbelt tjekket, og han går alle skemaerne igennem igen, samtidig med dyrlægen er der bliver føllene vac. og hopperne bliver scannet.  hopperne kender dyrlægen i forvejen er der mere ro

Med Chipser udefra bliver de stresset unødig, min hopper er meget rolig af natur, men de gange vi har brugt Seges, har det været forbundet med stres.

Jeg har ikke registeret   mine føl endnu, da jeg ikke ved hvad jeg skal gøre, enten skal jeg vælge at betale overpris, eller så skal jeg vælge at jeg skal samle mine føl unødig en ekstra gang med fatale følger, da min hopper går på 280 td land, og skal hentes væk fra hingsten, og køres hjem i trailer, samles i stor flok, med stor forvirring, da hopper og føl ikke er vant til at gå sammen på den tid af året. I stedet tager vi og dyrlægen, kun de hopper ind der skal scannes ind i en indhegning, og chipser føllene og vac. dem, i deres vante omgivelser.    

Den gang vi skulle have medecin sider i hestepasset, kostede det os 4.000 kr. ekstra til DI, de tog 188 kr. mens Seges tog 88 kr. det er ikke lovligt.

www.skelgáarden.com

Gæst

2015-05-20 05:58

Fordi jeg selv har islandskehest og får snart føl så det er relevant.

Gæst

2015-05-20 06:55

Fordi jeg selv har avlet mange heste og beslutningen er åbenlys urimelig!M

Gæst

2015-05-20 09:52

Åndssvag ny regel